Gå til innhold

Kjøpte jeg feil kamera?


Anbefalte innlegg

Sitat Lefdal!!! 30 dagers returrett

30 Dagers full returrett

Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt!

Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje.

Husk å ta med kvittering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg så hadde jeg returnert Sony'en hos Lefdal og tuslet ned i en fotobutikk som lever av å selge kamera etter kunden's behov og ikke etter egen provisjon.

 

Etter min mening er igrunn bildestabilisering på et 18-55 f/3,5-5,6 objektiv ikke veldig mye vits.

Med lysstyrken som er på dette objektivet så får du så lange lukkertider at det er nytteløst uansett innendørs uten blits. Og med blits har du ikke bruk for bildestabilisering (da fryser blitsen bevegelsen). Dessuten hjelper igrunn bildestabiliseringen kun ca mellom 1/60sek og 1/10sek. Tregere lukkerhastigheter bruker du stativ på. Utendørs får man stort sett raske lukkertider og da er bildestabilisering bortkasta.

 

Nikon har etter min mening også noen ikke uvesentlige fordeler:

Lysmåleren

Guide funksjonen

Tilgjengelighet av utstyr på bruktmarkedet

Mer å bygge på videre.

mm..

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg returnert Sony'en hos Lefdal og tuslet ned i en fotobutikk som lever av å selge kamera etter kunden's behov og ikke etter egen provisjon.

 

Etter min mening er igrunn bildestabilisering på et 18-55 f/3,5-5,6 objektiv ikke veldig mye vits.

Med lysstyrken som er på dette objektivet så får du så lange lukkertider at det er nytteløst uansett innendørs uten blits. Og med blits har du ikke bruk for bildestabilisering (da fryser blitsen bevegelsen). Dessuten hjelper igrunn bildestabiliseringen kun ca mellom 1/60sek og 1/10sek. Tregere lukkerhastigheter bruker du stativ på. Utendørs får man stort sett raske lukkertider og da er bildestabilisering bortkasta.

 

Nikon har etter min mening også noen ikke uvesentlige fordeler:

Lysmåleren

Guide funksjonen

Tilgjengelighet av utstyr på bruktmarkedet

Mer å bygge på videre.

mm..

 

OK, point taken; Nikon er også eit bra kamera! Men reint bortsett frå det så var den argumentasjons-rekka der ganske tynn ;)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg returnert Sony'en hos Lefdal og tuslet ned i en fotobutikk som lever av å selge kamera etter kunden's behov og ikke etter egen provisjon.

 

Etter min mening er igrunn bildestabilisering på et 18-55 f/3,5-5,6 objektiv ikke veldig mye vits.

Med lysstyrken som er på dette objektivet så får du så lange lukkertider at det er nytteløst uansett innendørs uten blits. Og med blits har du ikke bruk for bildestabilisering (da fryser blitsen bevegelsen). Dessuten hjelper igrunn bildestabiliseringen kun ca mellom 1/60sek og 1/10sek. Tregere lukkerhastigheter bruker du stativ på. Utendørs får man stort sett raske lukkertider og da er bildestabilisering bortkasta.

 

Nikon har etter min mening også noen ikke uvesentlige fordeler:

Lysmåleren

Guide funksjonen

Tilgjengelighet av utstyr på bruktmarkedet

Mer å bygge på videre.

mm..

 

OK, point taken; Nikon er også eit bra kamera! Men reint bortsett frå det så var den argumentasjons-rekka der ganske tynn ;)

 

Poenget er ikke at Sony er dårlig, for det er det absolutt ikke.

Men for meg er Nikon bedre til mitt behov.

Sony kan rett og slett ikke gjøre jobben jeg gjør med Nikon like bra.

 

For to år siden så gikk jeg over til Nikon ifra Canon, og det har virkelig lettet min jobb med foto. Lysmåleren er kanskje uvesentlig for mange, men den sparer meg for veldig mye jobb, sikrer gode farger til enhver tid. Jeg mener ingen andre kamera har noe i nærheten av den. Men da alt kommer til alt så er det hver enkelts bruk som avgjør hvilket kamera som er best. Sony kjemper virkelig med å ta markedsdeler innen dslr markedet, og det er bra for oss som har de andre merkene (da blir de bare enda bedre). Konkuranse er alltid bra for oss forbrukere :)

 

Min forlovede har selv D3000 m/18-55VR og er strålende fornøyd med dette. Dette kamera er virkelig lett å forstå seg på for en amatør!

Lenke til kommentar

SHPhoto, eg har lite kjennskap til Sony og Nikon sine modellar, så det var ikkje dette eg kommenterte (begge er heilt sikkert bra nok for trådstartaren).

 

Men eg reagerte litt på at du prøver å bagatellisere nytteverdien av stabilisering ( slik eg les det). For eg trur dei fleste er enig i at dette er ein veldig nyttig funksjon å ha? Alle kameraprodusentane ser det i alle fall slik, og har implementert dette i dei fleste modellar, om enn på litt forskjellig måte.

 

Eg meiner at det mest geniale er å ha det i huset, nettopp for å få nytte av det på alt eg kjøper av optikk, men eg registrerer at andre meiner noko anna (av ein eller annan merkelig grunn :dontgetit: ). Sjølvsagt er nytteverdien størst på lange brennvidder, men 3-4 "stopp" er godt å ta med seg uansett :yes:

Endret av hev
Lenke til kommentar

Eg meiner at det mest geniale er å ha det i huset, nettopp for å få nytte av det på alt eg kjøper av optikk, men eg registrerer at andre meiner noko anna (av ein eller annan merkelig grunn :dontgetit: ).

 

Det er ikke så merkelig at enkelte liker det,objektivstabilisering har sine fordeler det også.

Stabilt søkerbilde,stabilisering tilpasset optimalt for hvert enkelte objektiv,panorering og nå som video på dslr begynner å bli vanlig er en stabil sensor veldig kjekt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stabilt søkerbilde,stabilisering tilpasset optimalt for hvert enkelte objektiv,panorering og nå som video på dslr begynner å bli vanlig er en stabil sensor veldig kjekt.

Enig, men akkurat når det gjelder video (og annen bruk av liveview) så er "søkerbildet" da også stabilt med sensorstabilisering. Liten forglemmelse. ;)

Lenke til kommentar

At det er vanskeligere å skille panoreringsbevegelse fra sideveis ustabilitet når man måler så nære panoreringens akse?

 

På mitt kamera er det 3 valg for stabilisering; full stabilisering pluss stabilisering i enten vertikalt eller horisontalt plan. Så det skulle vel eliminere eventuelle problem på dette punktet(har ikkje brukt dette, har kun lest om det i manualen). Om dette er vanlig på andre merke med stabilisering i huset veit eg ikkje.

Lenke til kommentar

Mest dødfødte kommentaren jeg noen gang har lest. Du slår AV stabilisatoren når du panorerer? Hva er galt med deg gutt, har du stabilisator og skal panorere, bruk den for guds skyld!

 

Altså, drit nå i tilgang av objektiver osv, det er null stress, du får det meste til sony som du får til både nikon og canon, ellers har man alltids adaptre.

 

Det viktigste med ett kamera er at eieren/brukeren synes det ligger bra i hendene og er lett å bruke funksjonene på det osv. Som sagt tidligere, dra til japanphoto, fotoknudsen eller en eller annen fotobutikk i nærheten og prøv kameraene.

 

EDIT: Jeg begynte forresten med Nikon D40 (forgjengeren til D3000) og det er ett greit kamera til nybegynnere. Fant derimot ut at Canon passa meg bedre, så nå sitter jeg med Canon 50D, og vil komme til å oppgradere til 5D iløpet av neste vinter/vår.

Endret av Exorsist
Lenke til kommentar

Mest dødfødte kommentaren jeg noen gang har lest. Du slår AV stabilisatoren når du panorerer? Hva er galt med deg gutt, har du stabilisator og skal panorere, bruk den for guds skyld!

 

 

Ikke for å utdype det for mye,men det er en veldig forskjell på panorama og panorering.

Når man panorerer er kamera/objektivet i en sideveis bevegelse og utskiller ingen rystelser,enkelte stabiliseringsystemer kan da produsere rystelser for og oppveie for antatte rystelser.Prinsippet er det samme ved bruk av stativ.

Lenke til kommentar
Mest dødfødte kommentaren jeg noen gang har lest. Du slår AV stabilisatoren når du panorerer? Hva er galt med deg gutt, har du stabilisator og skal panorere, bruk den for guds skyld!

Stabilisatoren sin oppgave er å motvirke kamerabevegelser. Noe jeg absolutt ikke vil når jeg beveger det med hensikt.

 

Stabilisatoren gjør mer galt enn riktig når man panorerer med den på. Hvorfor skal jeg sabotere bildene med å ha den på?

Lenke til kommentar

Stabilisatoren sin oppgave er å motvirke kamerabevegelser. Noe jeg absolutt ikke vil når jeg beveger det med hensikt.

 

Stabilisatoren gjør mer galt enn riktig når man panorerer med den på. Hvorfor skal jeg sabotere bildene med å ha den på?

Med mindre bildestabilisatoren er designet for det, så gjør den mer skade enn gavn, ja. Flere Canon-objektiver som har Mode 1 og Mode 2 på IS. Mode 2 er for panning - den detekterer panningbevegelsen og kompanserer kun for rystelser i andre plan enn der du panner.

Noen nyere objektiver med IS, for eksempel EF-S 18-200 IS, har ikke den bryteren - de detekterer selv panning og retning, og kompanserer ikke for dette.

 

Moral: Skal du panne, så skru av bildestabiliseringen med mindre den er designet for panning. Har du stativ og panner i en fast akse i stativet, så slå bildestabiliseringen av uansett. :)

 

Edit: Såvidt jeg kan lese har K200D's bildestabilisering noen panningmodus, så der er det best å skru den av, ja. På min gode gamle 70-200/2.8IS skrur jeg over i Mode 2 når jeg skal panne. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...