Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

i5 750 - Frekvensen (MHz) varierer hele tiden


Anbefalte innlegg

Hei. Er dette vanlig på Intel Core i5 750?

 

Frekvensen ("MHz") på prosessor varierer hele tiden. Se hardware i signaturen.

 

Core temp:

Frequency: varierer mellom 1182,55 MHz (131,39 x 9,0) og 2759,22 MHz (131,39 x 21.0) i modusen "High performance"

 

PC Wizard:

Frequency: 2666 MHz (current mellom 3040 MHz og 3119 MHz)

 

Litt info, det var helt likt før jeg installerte Asus sine program; EPU-6 og TurboV Evo. Men kan jo skifte modus til feks Power saving, men den er likevel ikke stabil.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min i7-860 gjør dette også. Som nevnt, det skal ikke ha noe å si på ytelsen din, prosessoren yter etter behov. Så i grunnen er det ikke noe du behøver å gjøre noe med, med mindre du behøver å ha CPU på 2.66 GHz selv når den ikke gjør noe.

Riktig.. men en kompis med i7 920 har helt stabile frekvenser på alle moduser (seff forskjellige frekvenser på ulike moduser). Hos meg skifter frekvensen hvert 3. sekund på alle moduser unntatt max power saving. der er den stabil på 1,2ghz. begge har asus hk med EPU-6 program.

Lenke til kommentar

Min i7-860 gjør dette også. Som nevnt, det skal ikke ha noe å si på ytelsen din, prosessoren yter etter behov. Så i grunnen er det ikke noe du behøver å gjøre noe med, med mindre du behøver å ha CPU på 2.66 GHz selv når den ikke gjør noe.

Riktig.. men en kompis med i7 920 har helt stabile frekvenser på alle moduser (seff forskjellige frekvenser på ulike moduser). Hos meg skifter frekvensen hvert 3. sekund på alle moduser unntatt max power saving. der er den stabil på 1,2ghz. begge har asus hk med EPU-6 program.

 

Min 920 ble også stabil etter jeg skrudde av EIST (Intel Speed Step kalles det i noen BIOS)

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Bre la den være. Prosessorene fra Intel er designet slik for å spare strøm, redusere slitasjen og redusere støy. Når cpu oppdager at den ikke trenger å kjøre for fullt bremser den ned, slik at den bruker mindre strøm og som følge av det ikke blir så varm. Som igjen resulterer i lavere viftesus fra cpu-kjøler.

 

Når det er behov for mer kraft, øker frekvensen til maks igjen, og det skjer på noen få millisekunder.

Så ingenting å bekymre seg over, og ingenting å bry seg med.

Veldig normalt og veldig praktisk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det er behov for mer kraft, øker frekvensen til maks igjen, og det skjer på noen få millisekunder.

Så ingenting å bekymre seg over, og ingenting å bry seg med.

Veldig normalt og veldig praktisk

Både Speedstep og Turbo mode er kjekke ting såfremt du ikke skal klokke. Da blir de brått litt vanskelig å teste stabilitet når ting går i begge retninger sånn helt av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...