Gå til innhold

Skatt og Avgifter


Anbefalte innlegg

Olympico

du har et godt poeng der da er enig med masse du skriver her.

men 0% kan blir litt for grovt?

 

Viste dere at trailer firma Taper penger for og kjøre fra Bergen til Stavanger?

Fikk høre det av en sjøfør. For mye Ferger og Bomstasjoner drivstoff osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympico

du har et godt poeng der da er enig med masse du skriver her.

men 0% kan blir litt for grovt?

 

Det er ikke rare skattetrykket som skal til for å finansiere rettsstaten. Men det er uansett galt å bruke makt til å betale for en tjeneste de kanskje ikke er fornøyd med. Derfor er jeg ideelt sett for frivillig skatt, selv om en reduksjon tiil 4-5% vil være ekstremt mye bedre enn dagens totalitære styre hvor staten bruker mesteparten av pengene dine.

 

Viste dere at trailer firma Taper penger for og kjøre fra Bergen til Stavanger?

Fikk høre det av en sjøfør. For mye Ferger og Bomstasjoner drivstoff osv

 

Det overrasker meg ikke, og i lengden vil dette føre til at firmaet går konkurs.

 

Når kollektivistene stadig øker og endrer avgiftene sine, er det umulig for både trailerfirmaet og alle andre å planlegge langsiktig og rasjonelt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Hei!

 

Jeg vet om folk som tjerner over millionen i året han jobber som pilot og har jobbet hardt for og bli pilot er det riktig og betale 48% skatt da??

 

Nei. Husk også at det reelle skatte- og avgiftstrykket for folk flest er rundt 70%.

 

Når man har jobbet seg opp så må jo han få mere lønn en dem som ikke har det.

Jeg skjønner ikke det norske systemet. det lønner seg ikke og jobbe lenger!

nesten halve lønnen til mannen går i lomma på jens. Er det riktig?

 

Selvfølgelig ikke. Dette fratar også folk motivasjonen til å jobbe, noe so migjen fører til lavere verdiskapning og redusert levestandard. Men kollektivistene forstår ikke dette. De tror alt handler om å fordele PENGENE likt. I virkeligheten handler det imidlertid om RESSURSER, og ressurser må SKAPES av mennesker.

 

Vi får håpe flere begynner å tenke som oss.

 

Min far er Taxi Eier i Bergen. men nå fortiden er det ekstremt harde tider

han sier at det er for mye avgifter bompenger drivstoff arbeider avgift osv.

Hvorfor er det så vansklig og drive i norge?

 

Et glimrende eksempel på at avgifter er skadelige og har uforutsette konsekvenser som rammer fredelige mennesker.

 

Tenker ikke disse AP folkene??

 

Ikke særlig langt, dessverre.

 

hvis vi ikke hadde betalt skatt så har vi ikke blitt noe rikere av den grunn

 

Jo, det hadde vi. Vet du hvorfor? Fordi du bruker dine EGNE penger best. Det er bedre om du får beholde pengene dine selv og kjøpe det du har lyst på, enn at byråkrater som ikke vet hva du har lyst på sendes på handletur for deg.

 

* hvis du har blitt syk og endt opp på sykehus har du endt opp med en gigantisk regning, slik det er i Norge i dag betales denne av skatter og avgifter, så du trenger ikke å ha noen hundre tusen i banken bare sånn i tilfelle, eller en forsikring.

 

Hvorfor kan ikke folk gardere seg mot denne risikoen på fredelig vis, ved å kjøpe forsikring?

 

* Gratis skolegang

 

"Gratis"!?

 

vi som går på skole nå er ekstremt glad for at det er slik i Norge at vi kan gå så mye skole vi vil uten at vi må betale for selve skolen

 

Så KVALITETEN har ingenting å lenge skolen er "gratis"? Synes du vi bør gjøre det samme med sko? Gi staten monopol på skoproduksjon og sikre at alle får sko på føttene sine? Eller løses problemet bedre på fredelig vis?

 

vi har også stipend for å overleve, og også muligheter for lån når vi ikke har stipend lengre eller stipendet ikke holder!

 

Dersom stipend er så bra, hvorfor ikke bare gi alle et stipend på 10 millioner kroner? Vil ikke det gjøre at alle får det helt konge?

 

*Skatten du betaler siker deg pensjon når du blir gammel!

 

Hvor mye tror du denne pensjonen vil være verdt om staten fortsetter å trykke penger som ii dag? Hvorfor kan ikke folk spare til sin egen pensjon på fredelig vis?

 

*greit nok vi har bomstasjoner, hvor mye tror du at du måtte betalt hvis bomstasjonene var private?

 

Privatisering fører til effektivisering og smartere løsninger. Dette gjør at prisene går ned. Det er fellesskapsløsningene som er dyre, men kollektivister forstår ikke dette fordi de ekstra kostnadene forplanter seg utover hele økonomien, og ikke i form av bompenger på 1000 kr per mil.

 

At Norge er et av de landene det er best å bo i er nettopp fordi vi betaler så mye skatt

 

Dersom skatt er så bra, hvorfor ikke innføre 100% skatt slik at ALT blir "gratis"? Gratis=bra, er det ikke?

 

hvis vi ikke har betalt skatt har vi ikke hatt noen olje da denne har vert privat, altså en person har hatt hele pengesekken for seg selv!

 

Det kan virke som om du trenger en leksjon i økonomi.

 

Denne personen som fant et oljefelt ville ikke hatt noen "pengesekk" før han skapte tusenvis av arbeidsplasser ved å bygge en plattform som kunne pumpe oljen opp. Deretter måtte han finne noen som ville kjøpe oljen. På denne måten ville det skapes tusenvis av arbeidsplasser på rafinnerier, bensinprodusenter osv. Disse måtte også finne noen å selge produktene sine til, og konkurrert om å levere billigst og best produkter til deg og meg.

 

I et kapitalistisk samfunn vil din egen verdiskapning gi deg tilgang på stadig flere og bedre varer og tjenester. Og ingen blir rike før de faktisk gjør noe for andre.

 

I motsetning til denne fredelige tilværelsen, er du tilhenger av et samfunn hvor de som har mindre skal bruke makt til å konfiskere verdiskapningen til de som har mye. Ikke bare er det umoralsk, men det hemmer også verdiskapningen og motvirker dermed intensjonen din.

 

Med private hovedveier kan den private nekte personer å kjøre på veien

 

Med private sko kan skobutikkene nekte personer å kjøpe sko! Hvorfor ser vi ikke det? Fordi ingen skoprodusenter eller butikker er så fuckings dumme!

 

dette har staten selvfølgelig ikke lyst til.

 

Nei, selvfølgelig ikke! Staten er jo så snill og god.

 

Norge er et av de få landene som kom ut av finanskrisen ganske uberørt

 

Kom ut av? Tror du finanskrisen er over?

 

pengene forvaltes så godt som mulig

 

Du tror altså at mine penger forvaltes bedre av byråkrater enn av meg?

 

Pøser vi oljepengene ut i markedet vil vi få en uønsket inflasjon i Norge. Og hvor mye regjeringen bruker avhenger av hvor vi ligger i konjunktursvingingene.

 

Konjunktursvingningene skapes av offentlige inngrep i økonomien, ikke minst rentestyring. Keynes er død.

 

Betaler mer enn gjerne en god del i skatt for å være med på å opprethholde det gode systemet vi har i Norge i dag.

 

Så flott at du er fornøyd med de offentlige tjenestene! Vi individualister vil la deg og dine likesinnede få fortsette å betale for dem. Spørsmålet er om du vil la meg og andre som ikke er fornøyde, få slippe å betale for disse tjenestene, og betale for våre egne private tilbud? Vil du la oss bestemme over vårt eget liv slik du selv får, eller er du så totalitær at du vil tvinge fredelige mennesker til å betale for tjenestene DU er fornøyd med?

 

Det at lavere skatter fører til større intekter for staten er motbevist til det kjedsommelige.

 

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye skattene settes ned, og hvilke skatter som settes ned. Setter du ned skattenivået til 0%, slik jeg vil, sier det seg jo selv at staten ikke får inn flere inntekter.

 

La oss si en skofabrikken produserer 100 sko i året, og at staten stjeler 30% av verdiskapningen (skatt). Det vil si at staten konfiskerer verdier tilsvarende markedsverdien av 30 par sko. Så er staten snill og bestemmer seg for å redusere tyveriet til kun 20%. Dette fører til at skofabrikken får frigjort masse kapital som den bruker til å forbedre fabrikken og øke produktiviteten sin til 150 sko i året. Staten vil nå fortsatt ta verdier fra skobutikken tilsvarende 30 sko i året. I tillegg vil verdiskapningen i hele samfunnet øke fordi flere folk har sko, og dermed er bedre i stand til å utføre arbeid. Denne verdiskapningen kan staten grafse til seg.

 

Dette er bare et enkelt tankeeksperiment, men det illustrerer problemstillingen godt.

 

Viktigst av alt: Mest effektiv blir økonomien med et skattetrykk på 0%, eller så lav skatt som mulig for å finansiere rettsstaten. Offentlig pengebruk fører til sløseri og feilinvesteringer fordi politikerne og byråkratene bruker ANDRES penger uten at det nødvendigvis er foretatt noen grundig analyse av hvorvidt investeringen er god eller ikke. Folk tvinges til å betale for ting de egentlig ikke ønsker. Dette er oppskriften på å redusere levestandarden i samfunnet.

 

Dette her blir rett og slett for dumt. Ta en tur til en av trådene til brukeren Marxisten som er av samme DLF-kaliber, så kan dere se hvordan disse nullskatt drømmene og skatt=tyveri og stjeling påstandene blir pelt fra hverandre.

 

Det sier seg selv at intet godt hadde kommet ut av en privatisering av oljefondet feks! Hvordan kan det være bedre at noen få rikmenn kaprer til seg alle oljepenga, enn at hele NASJONEN Norge (dvs hver eneste innbygger) har en formue på flere tusen mrd? Arbeidsplassene blir skapt uansett, forskjellen er at staten nå sitter på pengene i steden for at noen få sitter på pengesekken.

 

Og helprivat helse og pensjon? Pføy! Anbefaler folk å se filmen SIcko, så kan dere se hvordan dette funker i prakis..

Lenke til kommentar

I et rikt land bør alle være over fattigdomsgrensen, enten de er syke eller ei.

ja så du mener at dem som ikke gidder og jobbe skal utnytte seg av dem som står på og jobber??

dem som ikke gidder blir jo fattig og det burde verdt en ordning der vi "Tvinger" dem ut i jobb.

 

Jeg syntes det er feil og gi dem penger på skattebetalerene sin bekostning!

Endret av birdy113
Lenke til kommentar

Og helprivat helse og pensjon? Pføy! Anbefaler folk å se filmen SIcko, så kan dere se hvordan dette funker i prakis..

 

Nå er jo du kommunist, da. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få en helhetlig forståelse av markedet, men hvis du er interessert i å prøve, er ikke Sicko noe godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Dog så har over 50 millioner mennesker i USA ikke helseforsikring. Og når forsikringsselskapene prøver overlagt å likvidere forsikringer til folk. Et eksempel er en ung kvinne i 20 årene som fikk kreft, heldigvis hadde hun forsikring. Dog så fikk hun ikke beholde forsikringen fordi hun var for ung til å få kreft. Dette er et lite eksempel på hvordan det er borti statene :nei:

Lenke til kommentar

USAs forsikringsmarked er alt annet enn privat, og derfor er forsikringer dyrere enn de burde være.

 

Men at så mange amerikanere er uten helseforsikring, er først og fremst et prioriteringsspørsmål. Mange av de som ikke er forsikret, har både flott hus, bil, dyre klær og et høyt alkoholforbruk.

Lenke til kommentar

 

hvis vi ikke har betalt skatt har vi ikke hatt noen olje da denne har vert privat, altså en person har hatt hele pengesekken for seg selv!

 

Det kan virke som om du trenger en leksjon i økonomi.

 

Denne personen som fant et oljefelt ville ikke hatt noen "pengesekk" før han skapte tusenvis av arbeidsplasser ved å bygge en plattform som kunne pumpe oljen opp. Deretter måtte han finne noen som ville kjøpe oljen. På denne måten ville det skapes tusenvis av arbeidsplasser på rafinnerier, bensinprodusenter osv. Disse måtte også finne noen å selge produktene sine til, og konkurrert om å levere billigst og best produkter til deg og meg.

 

I et kapitalistisk samfunn vil din egen verdiskapning gi deg tilgang på stadig flere og bedre varer og tjenester. Og ingen blir rike før de faktisk gjør noe for andre.

 

I motsetning til denne fredelige tilværelsen, er du tilhenger av et samfunn hvor de som har mindre skal bruke makt til å konfiskere verdiskapningen til de som har mye. Ikke bare er det umoralsk, men det hemmer også verdiskapningen og motvirker dermed intensjonen din.

 

 

Har du ikke hørt om Statoil du eller? det blir skapt arbeidsplasser selv om oljen ikke er privat, det eneste som er forskjellen er at overskuddet går til oss i stedet for en onkel skrue i USA...

 

Jeg tror nok det er dere DLFere trenger en leksjon i økonomi.

Lenke til kommentar

I et rikt land bør alle være over fattigdomsgrensen, enten de er syke eller ei.

 

Faen heller. Jeg skjønner nå hva slags folk som stemmer SV.

 

Penger vokser ikke på trær, de skapes av arbeid. Folk som ikke kan arbeide trenger ikke å leve på mitt arbeid, med mindre de er i familie.

 

Ja faen heller!

Så hvis en person er uheldig og blir kronisk syk som gjør at han ikke fungerer i arbeid,

så er det ikke rettferdig at peronen skal få trygd, da kan han like gjerne bare gå å dø i rennesteinen??

Eller er du såpass egositisk at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon og bare tenker "meg meg meg"... som en jævla snørrunge som ikke vil dele sjokoladen sin.

Heldigvis har de aller fleste i Norge empati..

Endret av adema
Lenke til kommentar

I et rikt land bør alle være over fattigdomsgrensen, enten de er syke eller ei.

 

Faen heller. Jeg skjønner nå hva slags folk som stemmer SV.

 

Penger vokser ikke på trær, de skapes av arbeid. Folk som ikke kan arbeide trenger ikke å leve på mitt arbeid, med mindre de er i familie.

 

Ja faen heller!

Så hvis en person er uheldig og blir kronisk syk som gjør at han ikke fungerer i arbeid,

så er det ikke rettferdig at peronen skal få trygd, da kan han like gjerne bare gå å dø i rennesteinen??

Eller er du såpass egositisk at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon og bare tenker "meg meg meg"... som en jævla snørrunge som ikke vil dele sjokoladen sin.

Heldigvis har de aller fleste i Norge empati..

det er ikke det det e snakk om det er snakk om dem som utnytter systemet vårt dem som ikke trenger trygd som KAN komme seg ut i arbeid!

Lenke til kommentar

I et rikt land bør alle være over fattigdomsgrensen, enten de er syke eller ei.

 

Faen heller. Jeg skjønner nå hva slags folk som stemmer SV.

 

Penger vokser ikke på trær, de skapes av arbeid. Folk som ikke kan arbeide trenger ikke å leve på mitt arbeid, med mindre de er i familie.

 

Ja faen heller!

Så hvis en person er uheldig og blir kronisk syk som gjør at han ikke fungerer i arbeid,

så er det ikke rettferdig at peronen skal få trygd, da kan han like gjerne bare gå å dø i rennesteinen??

Eller er du såpass egositisk at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon og bare tenker "meg meg meg"... som en jævla snørrunge som ikke vil dele sjokoladen sin.

Heldigvis har de aller fleste i Norge empati..

det er ikke det det e snakk om det er snakk om dem som utnytter systemet vårt dem som ikke trenger trygd som KAN komme seg ut i arbeid!

 

Det er jeg enig i, derfor trenger vi et system der det er vanskeligere å havne på tryg, feks at det må mer enn 1 lege til for å gi trygd.

 

Men det virker som om mange generaliserer trygdede som snyltere og slasker.. og at det ikke skal være noe form for trygdeordninger i det hele tatt, noe som er helt absurd.

Faktum er at det ikke er noe stas å gå på trygd, tror de færreste ønsker det..

Lenke til kommentar

Og helprivat helse og pensjon? Pføy! Anbefaler folk å se filmen SIcko, så kan dere se hvordan dette funker i prakis..

 

Nå er jo du kommunist, da. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få en helhetlig forståelse av markedet, men hvis du er interessert i å prøve, er ikke Sicko noe godt utgangspunkt.

 

Kommunist fordi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...