Gå til innhold

[Avslørt] Konkurranse: Finn den hemmelige beskjeden i min avatar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel klassisk digital steganografi. Enten må vi finne ut hvilken algoritme han har brukt for å embedde informasjonen i bildet og eventuelt om informasjonen er kryptert eller ikke, eller så må vi kjøre filen gjennom matlab/ImageMagick eller tilsvarende for å hente ut eventuell informasjon som er embedet i de to/fire "least significant digits" (LSB-ene) og deretter øke kontrasten for å få frem det skjulte bildet. Informasjonen ligger selvsagt i de hvite områdene på bildet.

 

Det er nærliggende å tro at trådstarter ikke har benyttet seg av enkle triks slik som "copy /b" i windows eller mozaiq, men dette bør uansett utelukkes før man begynner å teste alle mulige algoritmer.

post-49161-1268763912,2594_thumb.png

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Hvilken algiritme er informasjonen kryptert med?

Jeg tipper det er noe "enkelt" og lett tilgjengelig, slik som image cipher eller mozaiq.

Det er godt mulig, men da skal det jo litt til for å treffe både på riktig passord og riktig programvare/metode/algoritme. Det finnes ihvertfall et tosifret antall programmer som kan embedde informasjon til LSBene i PNG-filer, og passordet kan jo være alt fra filnavnet eller navnet på brukeren til antallet ruter i avataren. Å skulle dissimilere bildet uten å vite medote/algoritme og dermed om det har blitt benyttet en algoritme som krypterer innholdet før det embeddes er temmelig vrient.

 

Jeg har ikke kikket på noen hex dump av filen, men jeg har bemerket meg at det editerte bildet ikke lar seg komprimere til tross for at det er 6 kb større en originalen. Dette skulle tyde på at informasjonen som har blitt embedet i bildet er blitt kryptert eller er av en tilfeldig natur.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...