Gå til innhold

[Avslørt] Konkurranse: Finn den hemmelige beskjeden i min avatar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta opp dette igjen.

Jeg anbefaler alle å fokusere på filnavnets skjulte mening akkurat nå, da jeg er i tvil om at vi kommer særlig lenger uten krypteringsnøkkelen. Deretter kan det nok være mulig å kjøre denne eventuelle nøkkelen i mozaiq, eller, om det er mer komplisert, gjennom andre «decrypters» (om det gir noen sammenheng i det hele tatt).

 

Som jeg nevnte i min forrige post, det ser ut som det er en stor korrelasjon mellom trådstarters brukernavn og filnavnet. Hintet «terrorist» ble også gitt, altså ikke «terrorisme», så det kan jo være en ting man bør ha i bakhodet.

 

Vi bør også ta i betraktning at det ikke nødvendigvis er en terrorist i ordets rette forstand som er det virkelige hintet. Se her, for eksempel.

 

Abnegation har også en definisjon: http://www.thefreedictionary.com/abnegation

(Oversatt til norsk: forsakelse.)

 

forsake el. forsage -et; -else gi avkall på (noe man har lyst på): en toppidrettsmann må forsake mye / venne seg til å forsake; forsake djevelen ɔ:si nei til hans fristelser; (som vbsubst.) leve i savn og forsakelse

Etym.: mnty., se for- II; eg. 'oppgi en rettsstrid'

Synonymer: avholde seg fra, avstå fra, nekte seg

 

 

Prøv å fisk opp all informasjon som kan være relevant, gjerne som passer med filstørrelsen, «terrorist», og så videre.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

For øvrig.. googling av filnavnet gir kun peker til denne diskusjonen.

 

Også forsøkt å bruke filnavnet som video-referanse til youtube video osv, men uten hell.

 

Ifølge trådstarter skal dekryptering av filnavnet være mulig uten datakunnskaper og uavhengig av norsk/engelsk språk.... kan det bety at ordet kun skal brukes for å generere en tallrekke for passord? Bokstavenes plassering i alfabet, summeringer osv...

 

Morsom oppgave, og imponerende jobb av fargoth :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veit ikkje om det er nokon andre som arbeider, men kan vel bidra litt:

 

Summen av tallverdiene til mezmivpfiY er 143, og Terrorist har 142 (varierer med om du sier a = 1 eller a = 0). 'Terrorist' har 1 bokstav mindre enn mezmivpfiY.

'Terrorista' har samme lengde, samt samme sum av tallverdier. 'Terrorista' har tre r'er og to t'er, der mezmivpfiY har to m'er og to i'er. Begge har én stor bokstav; T og Y. I 'Terrorista' kan man si at T != t, og at vi derfor bare har ett sett med tre like.

 

Klarer ikkje få noko særleg ut av dette sjølv, og tenkjer ein må arbeide med tallverdier og alfabetet i seg sjølv (ikkje språkleg) for å dekryptere mezmivpfiY. Har vridd og vendt på ting, men har ikkje komt fram til noko som helst. :hmm:

 

Kanskje nokon andre greier noko? :)

 

EDIT: Dersom ein kuttar vekk alle forekomster av samme bokstav i eit 'ord', ender me opp med Taeiorst og Yefimpvz (sortert alfabetisk).

T = Y

a = e

e = f

i = i

o = m

r = p

s = v

t = z

 

Ser inga samanheng i tallverdiane til disse.

 

Bruker vi dette på mezmivpfiY, ender vi opp med oatoisreiT, eller Tiersiotao. Ingen av dei er korrekte passord. :ermm:

 

FUNFACT: Tiersiotao har tallverdien 113, akkurat som denne posten sin ID. :p

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

I og med at han sier "eller hva det nå heter" + at liknande forslag har komt ut ifrå intet tidligare, velgjer eg å tru at han ikkje har løyst gåta. Kan vel seie at eg ikkje har komt noko lengre enn der eg var sist, og skjønner enda ikkje korleis ein skal tolke den store Y-en (snu ordet?)... :ermm:

 

Eg syntes at Abnegation kan seie om "Terrorista" er på riktig kjør, eller gje eit hint. :)

 

 

Red.: Kan vel seie at eg har komt fram til tre 'ord' ved hjelp av metoden skrevet i forrige post, der einaste forskjellane er om mezmivpfiY er sortert alfabetisk, omvendt og slik som det er - med alle ekstra forekomster av bokstavar tatt bort. Dei tre orda er:

 

oatoisreiT, Tiersiotao

satseioreT, Teroiestas

TerTuistua, autsiuTreT

 

Ingen er korrekte.

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Jeg la merke til at ikonet, ved siden av web adressen hadde et ikon som så likt ut med avataren. Men det er noen merkelige streker på det. Ikke noe som jeg forstår noe av, men kanskje dette kan være til hjelp for andre?

post-204409-1277329567,8755_thumb.png

Det er JEG som har kopiert bildet, så ikke forvent at det er noe hemmelig beskjed i det :)

Lenke til kommentar

Dersom dette er til hjelp for noen:

 

Slik var avataren min før jeg startet med konkurransen:

 

post-94621-1268758653,8373_thumb.png

 

Slik ser den ut nå etter at jeg redigerte den for konkurransen:

 

post-94621-1268874404,9491_thumb.png

 

Det er ikke et møst å sammenligne disse to bildene for å finne ut gåten, men kanskje det hjelper noen litt på vei når de ser hva som er blitt endret. Og nei, filstørrelsen har fortsatt ikke noe å si.

 

 

Etter hva mitt øye kan se har det øverste bildet mørkere blåfarge en det nederste, kan det ha noe å si ? Mulig jeg tar heilt feil, men så sånn ut i den posten jeg quotet.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...