Gå til innhold

båtførerprøva. Hvorfor 1980 grensa?


Anbefalte innlegg

Hvor i all verden har de fått akkurat grensen 1980 fra? Burde ikke båtførersertifikatet vært jevnstilt med bilsertifikatet?

Skal man ut å kjøre, uansett kjøretøy, burde man ha sertifikat.

 

Er dette fordi det er politikere (og kanskje t.o.m sine barn) er født etter 1980 og tenker kun på seg selv?

 

Etter egen erfaring så er de minst hensynsfulle på sjøen født i rundt 1960 med sine 40 fotere som lager store hekkbølger gjennom små sund....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, så dersom du har erfaring så skal du slippe å ta båtførerprøven?

Jeg har over 20 års erfaring i båt, men må allikevel ta den ettersom jeg er født tidlig på 80-tallet.

Er ikke imot at folk må ta båtførerprøven, men er imot denne forskjellsbehandlingen. Søsteren min som er født i 1978 som så si aldri har vært i en båt kan dermed lovlig kjøre båten min etter 1 mai, mens andre på min alder må ta den. Uhørt.

Lenke til kommentar

De som statistisk sett er mest utsatt for ulykker i fritidsbåter er 40-50 år gamle menn. Ofte landkrabber med en del penger som plutselig finner ut at de skal begynne å dyrke båtlivet. Da kjøper de gjerne en stor og rask båt, selv om de ikke har erfaring i det hele tatt fra før. Det er ikke mye trygt, verken for dem eller deres omgivelser.

Lenke til kommentar

Hvorfor fikk generasjonen som tok B før 1. juli 2006 snøscooter?

 

Hvorfor fikk dem som tok førerkort før 1. januar 2005 traktor?

 

Hvorfor kan folk som har kjørt opp til traktor etter 1. januar 2005 kun kjøre traktor som ikke går fortere enn 40km/t, mens dem som kjørte opp til traktor før dette ikke trenger å tenke på maks konstruktiv hastighet?

 

Hvorfor motorredskap opp til 7500kg og maks hastighet 50km/t før 1. januar 2005, mens etter det kun opp til 3500kg?

 

Hvis man hadde fylt 20år før 1. januar 2005 kunne man kjøre moped uten noe som helst førerbevis.

 

 

Norge gjør veldig mye rart...

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Det går hele tiden mot en innstramming og mer restriksjoner. Det er sikkert bra for trafikksikkeheten at det ikke kommer tøffe 16-åringer i 7-tonns traktorer i 80 km/h. Folk liker jo ikke når de blir fratatt rettigheter mtp hva de kan kjøre, men på sjøen burde de ha strammet inn mer.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...