Gå til innhold

Nrk regler. Hvorfor ikke South Park?


Tha_MullE

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver for tiden et særemne om stygt språkbruk på tv, og hvordan dette eventuelt påvirker barn som ser på programmer med stygt språkbruk. I den anledning har jeg valgt og fokusere på den utrolige populære serien South Park.

 

Som kanskje mange av dere vet gikk South Park først på Nrk, men ble senere tatt av luften fordi den brøt visse "regler og konsesjoner" Nrk har. Den blir nå vist på Tv2 Zebra og der bryter den tilsynelatende ingen regler, bortsett fra vanskilleprinsippet som Tv2 har blitt kritisert for å bryte ved å vise serien såpass tidlig på dagen.

 

Etter dager med leting i diverse pdf dokumenter som ligger på Nrk og Tv2(ikke veldig lett og finne) finner jeg ikke noe svar på følgende spørsmål.

 

Hvilke regler ble brutt da Nrk viste South Park på tv, og hvilke forskjeller er det i regelverkene til nrk og tv2 som tillater at South Park kan vises på tv2?

 

Takker for alle svar.

PS. send linker hvis dere på hvilke sider det ligger, og linker til eventuelle pdfer jeg eventuelt ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg gjøre en vill gjetning uten å ha satt meg helt inn i saken så antar jeg at dette er en intern greie for NRK.

Det er nok en polise de har på å ikke bringe serier med det de ser på som mye banning og annet stygt orbdbruk ut til folk flest. Kanskje litt med tanke på at de er rikskanalen...

Lenke til kommentar

At South Park hadde for upassende innhold for NRK finner jeg vanskelig å tro. NRK har sendt værre ting etter South Park, det var en animasjons greie som bla. viste nakenhet.

Dessuten var South Park sensurert på NRK, dvs. banningen var det.

Dog kan de aller fleste klare å putte inn de ordene pipet-ut.

 

Personelig tror jeg det kan være sendetiden som gjorde at det var for lite seere på serien til at de gadd å kjøpe mer. Er liksom ikke så mange i den rette målgruppa som var våken kl. 23.00 på en ukedag (onsdag eller torsdag tror jeg det var).

 

@Steffengd: Nå vet jeg ikke hva du liker og ikke liker, men NRK tar sikte på å ha noe for ALLE. De har i allefall ikke utelukkende sport og programmer av typen Dacapo, Redaksjon 21 og Med hjartet på retta staden (stavet jeg det rett?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

 

 

@Steffengd: Nå vet jeg ikke hva du liker og ikke liker, men NRK tar sikte på å ha noe for ALLE. De har i allefall ikke utelukkende sport og programmer av typen Dacapo, Redaksjon 21 og Med hjartet på retta staden (stavet jeg det rett?).

 

Har de ikke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Eg trur du må stikke litt djupare for å forstå dette.

Tviler sterkt på at NRK slutta med South Park berre grunna innhaldet. Upassande sendetid, og om mogleg for lite oppslutning trur eg heller er årsaka. NRK tar sikte på å ha noko for alle - så det særaste må dei kanskje kutte ut. NRK har vist mykje "verre" ting før. Dessuten må du sjå litt på måten South Park faktisk vart presentert. Eg hugser eg såg det når eg var 10. Forstod ikkje særleg mykje, synes berre det var kult med fisehumor og banning. Men så vart ein større, og det er først då ein forstår sjikanen dei driv med. Den underliggande ironien som tek for seg mykje meir enn det som skjer reint konkret i episoden. Mykje kvass samfunnskritikk!

Lenke til kommentar

støtter det med at nrk er bestemorkanal...

 

sender noe kult, men det at det er nrk gjør at jeg ikke synes det er som helst moro

 

Så når f.eks Band of Brothers gikk på NRK så syns du ikke at det var noe kult, fordi det gikk på NRK?

Det var en merkelig måte å vurdere kvalitet på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kompisen min har en lille bror som er 5 år. Han se på southpark og har ikke hørt en eneste banne ord fra han.

Det går litt på hva godt forelderen gjør jobben. Det å avskaffe southpark bare får di man er redd at de skal begynne å banne er jo sprøtt. Man skulle heller lære unger at det ikke lov å si sånt. Banning vil dem møtte likevel ,senest nå det begynne i skolen. Så det er jo bare å lære dem tidlig muligst at dem ikke skal si sånt.

Lenke til kommentar

Kompisen min har en lille bror som er 5 år. Han se på southpark og har ikke hørt en eneste banne ord fra han.

Det går litt på hva godt forelderen gjør jobben. Det å avskaffe southpark bare får di man er redd at de skal begynne å banne er jo sprøtt. Man skulle heller lære unger at det ikke lov å si sånt. Banning vil dem møtte likevel ,senest nå det begynne i skolen. Så det er jo bare å lære dem tidlig muligst at dem ikke skal si sånt.

 

NRK har vel aldri sagt at det er derfor de sluttet med South Park heller. NRK3 sender nok av serier med panning og nakenhet om kvelden, spesielt HBO-serier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...