Gå til innhold

[Løst] Nextgentel, NextTV og hastighet


Anbefalte innlegg

Har i dag fått NextTV fra NextGenTel. Har fra før det som tilsvarer dagens Next2 bredbånds-abbonnement med en teoretisk hastighet på 20 mbit (i praksis 1.4 MB/s).

Har sett litt på norsk TV i dag, og finner ut at jeg vil se noe nyere og går til internettet for å finne noe.

Da jeg har funnet noe, så titter jeg på hastigheten jeg får. Og den holder seg stabilt på ca 330 KB/s. Dette kan jo ikke være riktig, tenker jeg. Så kommer jeg på at siden NextTV er internettbasert, så bruker den jo båndbredde. Så jeg titter bort på mottager-boksen. Joda, den er avslått den, så jeg går inn på broadpark.no og sjekker abb.-status.

"Ditt abbonnement: Next1." Hva er nå dette? Jeg har nå hatt ADSL2+ i snart 6 år! Går inn på routeren, og sjekker oppgitt hastighet der. 13.795 kbit. Ser da riktig ut det.

 

Så hvorfor mangler jeg da 1 MB/s? Jeg kontakter kundeservice fra chatten til NGT. Får snakke med en viss "Johannes", og jeg forklarer situasjonen. Så kommer dette:

"NextTV reserverer 1 MB/s selv når boksen er avslått."

 

Hva faen?! Jeg blir så forbanna at jeg lukker vinduet uten videre spørsmål til "Johannes".

 

Her sitter jeg nå med en linje som jeg ikke kan bruke fullt ut. Hadde jeg fått beskjed om at de kom til å reservere hele 1 MB/s, så hadde jeg ikke bestilt produktet. Det står ingenting om dette på sidene deres, og ei heller i vilkårene pr 11.03.10. Ei heller fikk jeg beskjed om at mitt bredbånds-abbonnement vil bli forandret til ADSL (Next1).

 

Har jeg noen muligheter til å fikse dette via forbrukerrett? Og vil dette problemet tilsvare mangelfull vare/leveranse på mitt bredbåndsprodukt?

Endret av Dragen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg rett så har du bestilt Next2 OG NextTV. Da har det skjedd en misforståelse der internettabonnementet ditt har blitt gjort om til NextTV. Ring tilbake til dem og forklar at du har bestilt to produkter og ikke ett.

 

Når det er sagt så kan det være begrensninger på hvor mye det er mulig å gi deg over kopperkabel og det er ikke noe NGT kan gjøre noe med. Da må du evt. over på fiber. Stå litt mer på krava og ikke bare sleng på. Kundesupport kjenner ikke din situasjon før du forklarer dem problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ADSL2+ fra NGT siden de lanserte det i mitt område for mange år siden. Jeg er fullt klar over begrensningene til kablene som blir brukt.

Problemet ligger i at de struper min linje fordi jeg HAR NextTV. Ikke fordi og når jeg bruker NextTV. Jeg skjønner at struping er nødvendig når NextTV blir brukt. Men at jeg ikke skal få bruke linja fullt ut når NextTV er avslått og ikke trenger båndbredde, er som om bilen min skal bruke bensin når motoren er avslått.

Lenke til kommentar

Det nærmeste jeg finner til svar om hastighet og NextTV på broadpark.no, er:

Vil kvaliteten på TV-signalet påvirkes dersom jeg laster ned fra Internett samtidig?

 

Nedlasting vil ikke ha noen innvirkning på NextTV da TV vil ha høyere prioritet enn vanlig nedlasting/internett-surfing.

Dette tolker jeg som at de bruker packet shaping, og ikke reservering at båndbredde.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar
Takk for din henvendelse.

 

når du bestiller NextTv fra oss blir abonnementet ditt satt ned til ett vanlig ADSL abonnement. i dette tilfellet er det satt ned til next1 slik at du ikke skal betale for ett abonnement som skal gi deg opptil 20 mbit/s når det ikke er teknisk mulig å levere dette med tv.

 

De har nå gitt meg et dårligere produkt. Uten mitt samtykke. De har ingen informasjon om at dette skjer når man bestiller NextTV.

De presterer også å påstå at jeg ikke lenger kan motta de 1.4 MB/s jeg hadde helt til i dag, fordi jeg har NextTV.

 

Har jeg angrerett? Ordrebekreftelse ble mottatt 23.02.10 og tjenesten ble aktivert 11.03.10.

Lenke til kommentar

jeg er spent på hva som ble utfallet her, hva har du fått og hva betaler du for nå?

 

Dette er en av de grunnene til at jeg ikke vil ha tv fra NGT, men jeg har vært klar over problemstillingen fra dag en. Mulig jeg har spurt de om det før though.

 

Dessuten kan det være greit å ha ting levert fra forskjellige leverandører slik at hvis internettlinjen skulle gå ned en liten periode har man iallefall TV i mellomtiden..

Lenke til kommentar

De foreslå at jeg sa meg villig til å bli en "pilotkunde" i mitt område. De vil nå oppgradere abb. til Next3, som er VDSL2.

De har sett etter kunder til å teste VDSL2 på avstander over grensen, og siden jeg ikke er langt over grensa på kobberen, så ville de at jeg skulle si ja til å bli pilotkunde for å teste dette og for å teste åssen VDSL2 er i mitt område. Og dette til prisen av Next2, som er litt under 200,- billigere enn Next3.

 

Har da gått fra ADSL2+ til ADSL til VDSL2.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Hei! Tar meg den frihet og hijacket tråden litt siden det tilsynelantende er kommet en slags løsning.

 

Er veldig spent på hvordan du opplever VDSL2 "over grensen". Hvor langt unna sentralen er du? Hvordan er hastigheten? Sitter med VDSL2 her nå og ELSKER det. Problemet er at jeg går med flyttetanker og sliter med å finne en leilighet som er innenfor denne 800meters-grensen til NGT. Kommer til å bli brutalt å gå tilbake til noe slapt ADSL2+ når man er vandt til VDSL2 :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...