Gå til innhold

Monster PC til 30k, fullfører bestillingen.


Anbefalte innlegg

EDIT: Tråden er oppdatert etter enorm hjelp fra diverse forumbrukere.

 

Ok.

 

Dette har ikke vært en lett jobb, men takket være dere endte jeg opp med et oppsett til 25500kr, inkl frakt. Da har jeg samtidig fått en mye bedre skjerm, og beholdt samme ytelse antakeligvis.

 

Agentspoon: Jeg har lest nøye gjennom alt du har sagt og foreslått, og tatt det til stor betraktning. Jeg endte opp med en litt forbedret versjon av oppsettet ditt ( Les *dyrere* :D ) ettersom jeg faktisk nå har spart 5000kr takket være deg/dere.

 

Jeg går for dell skjermen, siden den var på lager og jeg blir nok fornøyd med den. Har hørt med en på jobben som har den idag, og han sier den er super.

 

Hvis du ser på prisen til 5970`n som jeg betilte, er den faktisk ganske kurrant!4770kr, er jo faktisk ikke SÅ mye dyrere enn enkelte 5870 kort der ute.

 

Eneste som gjenstår nå er om jeg trenger noe tillegskabler/konvertere eller kjølepasta? Bestillingen er i systemet til Dustin ( som forresten har en veldig fin nettbutikk og konkurannsedyktige priser ) men den skal ikke betales før jeg får en OK fra dere :thumbup:

 

Forrige gang jeg bestile pc, mener jeg å huske at jeg glemte noe strøm kabler til skjermkortet. Vil ikke at det skal gjenta seg. Også, det følger med kjølepasta med Noctua vifta regner jeg med?

 

Intel diskene hadde de i flere varianter, jeg tok bare den billigste av dem. Prisen varierte med noen hundrelapper, jeg så ikke noe forskjeller i beskrivelsen engang.

 

Høyttalere får jeg eventuelt oppgradere i framtiden, hvis det viser seg jeg blir misfornøyd.

 

Jeg er overrasket over responsen i denne tråden, hadde aldri trodd dere skulle være så hjelpsomme. Jeg takker dere en gang til!

post-7927-1268392604,4868_thumb.jpg

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det et par pussige valg.

 

1) Intels SSD-er yter såvidt jeg vet mye bedre enn den du valgte.

2) i7 930 er penger ut av vinduet i forhold til 920, du kan klokke dem omtrent like langt.

3) Hovedkortet var da voldsomt dyrt. Trenger du virkelig det, eller kan du spare en tusenlapp?

4) Samme med RAM-en i grunn. Du kan få tilnærmet samme ytelse med billigere RAM.

5) Hvorfor 2x5870 når 5970 er billigere og yter omtrent likt? *Edit: så du "ikke orker å vente". Vil bare minne om at det er en markant prisforskjell.

 

Pengene du sparer her kan du bruke på en skikkelig skjerm med IPS-panel og eventuelt bedre høyttalere, så får du mye mer maskin for pengene.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å komme med følgende:

 

TIL SAMMEN 3000 spenn på skjerm og høyttalere? Dette er kanskje noen av de viktigste elementene for å få en god brukeropplevelse, og så kjøper du billig dritt? Når du svir av 6k+ på skjermkort bør du enten ha en virkelig god skjerm, eller tre litt billigere, eller helst tre gode. Hva lyd angår så er dette veldig undervurdert, du merker ikke noe når den ikke er der men bevares som du merker forskjellen når den er der. Et lydkort hadde nok gjort seg her.

 

Kabinettet er også i overkant dyrt, greit nok at du har det en stund men jeg tviler på at du har igjen for å bruke mer på kabinettet enn på skjermen.

 

PSU er veldig fint å ha modulær, særlig når det blir snakk om litt større effekter, det blir mye kabler du må finne en plass til.

 

Du kommer neppe til å bruke 250GIG på SSD-en din, om 30k er budsjett bør du som de sier gå for intel, og kanskje nøye deg med 160G, så sparer du noen penger der du for eksempel kan legge i en skikkelig skjerm.

 

 

Så til det rent personlige:

Jeg ville aldri vurdert trådløst tastatur, alt som skal til er en radiosender så kan hvem som helst finne ut av hva du gjør. Jeg er kanskje i overkant paranoid, men bor man tett nok på naboene er det aldri godt å vite. Tilsvarende med mus, det er greit å ha den lille ekstra friheten men hvor ofte sitter du egentlig mer enn en og en halv meter fra maskinen og jobber?

Lenke til kommentar

Her var det et par pussige valg.

 

1) Intels SSD-er yter såvidt jeg vet mye bedre enn den du valgte.

2) i7 930 er penger ut av vinduet i forhold til 920, du kan klokke dem omtrent like langt.

3) Hovedkortet var da voldsomt dyrt. Trenger du virkelig det, eller kan du spare en tusenlapp?

4) Samme med RAM-en i grunn. Du kan få tilnærmet samme ytelse med billigere RAM.

5) Hvorfor 2x5870 når 5970 er billigere og yter omtrent likt? *Edit: så du "ikke orker å vente". Vil bare minne om at det er en markant prisforskjell.

 

Pengene du sparer her kan du bruke på en skikkelig skjerm med IPS-panel og eventuelt bedre høyttalere, så får du mye mer maskin for pengene.

 

Takk for innlegget ditt.

 

1.Jeg anbefaler du tar en titt på denne testen av C300 disken. Den er faktisk en del kjappere enn Intel sin, den slår faktisk intel disken med GODT margin i flere av testene. Jeg er enig i at den er dyr og unødvendig stor, men lillebrorer har lavere skriveytelse.

Jeg er altså litt usikker her. Intel disken er jo "Kjapp nok" i praksis.

 

2. 930 koster bare en hundrelapp mer.

 

3.Hovedkortet har Usb3 samt Sata 3 standarden ( som C300 Ssd`en bruker ).

 

4.Jeg skal titte på andre alternativer, men jeg skal overklokke, så minnet må være i orden. Hvis noen har en link til bra minne , tar jeg gjerne imot forslag.

 

5. Jeg må titte rundt og se når 5970 kommer på lager. De siste månedene har jo kortet ikke vært å få tak i. Så venter jeg jo spennt på fermi testene da :)

 

SiegHallo:

Skjermen jeg satte opp ser jeg egentlig ikke på som billig dritt, saken er at jeg ikke er kresen når det kommer til bildekvalitet ( muligens fordi jeg ikke vet hva jeg går glipp av ) Kan du anbefale meg en annen skjerm? Høyttalere holder egentlig til min bruk, har noe liknende nå og er storfornøyd :)

 

Kabinettet er dyrt, men det er så forbanna stort og stilig!

 

Psu tipset ditt takker jeg deg for, jeg trodde nemlig den var modulær.

 

Du har 100% rett om at 250GB ssd som hovedpartisjon er bortkasta. Eneste grunnen til at jeg satte den opp framfor lillebroren er at den har høyere skriveytelse. Jeg er veldig på gjærdet når det gjelder ssd for å være ærlig. Å kjøpe en litt bedre skjerm kan være en god ide ja, som sagt, setter pris på forslag.

 

Takker for gode forslag folkens. Ser fram til flere :)

Lenke til kommentar

Stusset også litt på valget av skjerm. 2000kr på skjerm når totalbudsjettet er på nesten 30 lapper..? Mye unødvendig utgifter der syns jeg. Ytelsen er nok ikke hinsides kraftigere enn en pc til 18'000.

 

Utvalget av skjermer med IPS-panel finner du på den gamle prisguiden hvis du søker på avanserte/utvidede søksmuligheter. Da får du ihvertfall skikkelig panel med riktige farger og bra bilde.

Og hva med Logitechs Z5500 høytalersystem? Litt bedre kvalitet. Ikke supert, men det er ihvertfall markant bedre.

 

Og vil anbefale deg å sjekke ut Intels X25-M. Trenger strengt tatt ikke mer enn 80GB heller, da det ikke er særlig nødvendig med mer enn Windows installert der. Spill og programmer kan man fint plassere på en vanlig snurredisk.

Lenke til kommentar

Ville gått for HX1000 istedet for TX950. GTX480 kan du nok bare glemme med en gang, med mindre du kan vente til nærmere sommeren.

 

Du kan nok spare inn noe på de forskjellige komponentene uten å tape reell ytelse/overklokkingspotensiale. Slik kan du legge mer i en god skjerm, som andre har nevnt her. I lengden vil du ikke angre på det. :)

Endret av hkg
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg elsker dette forumet, jeg var rimelig sikker på at oppsettet mitt var "Bulletproof".

 

Dere har rett. 256GB SSD vil være bortkastet, en noe lavere skriveytelse vil neppe merkes i praksis engang. Går nok for C300 128GB varianten. Så var det det med skjerm, jeg har lett litt og det ser ut som denne kan være et godt alternativ?

 

HP LP2575

 

Denne bruker da S-IPS teknologien, som jeg da går utifra er noe av det beste der ute?

 

Høyttalere bryr jeg meg ærlig talk ikke så mye om, hvertfall ikke nok til å betale i overkant av 2000kr for de.

 

Jeg havner på ca samme pris med denne skjermen her, samt mindre SSD. Tror det var et ganske smart valg.

 

Da tror jeg at jeg begynner å nærme meg det oppsettet jeg ønsker :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke logikken med det SSD valget. Hvis du kjøper en stor SSD for å bruke den som lagringsdisk, så er jo det komplett bortkastet. Jeg har en Intel x25 80GB disk, og denne har 60% ledig kapasitet. Jeg kjører kun Win 7 og programmer fra denne disken, resten ligger på serveren.

 

Når du i tillegg skal ha 3TB med lagring, så skjønner jeg ihvertfall ikke logikken. 

 

Mitt råd; Kjøp en Intel x25 80GB SSD istedet for den crucial disken, dette sparer du 3600 kroner på. Disse pengene legger du i skjermpotten. Skulle du virkelig ha behov for mer lagringsplass, så kjøper du flere disker evt større disker underveis.

 

 

 

 

-T

 

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke logikken med det SSD valget. Hvis du kjøper en stor SSD for å bruke den som lagringsdisk, så er jo det komplett bortkastet. Jeg har en Intel x25 80GB disk, og denne har 60% ledig kapasitet. Jeg kjører kun Win 7 og programmer fra denne disken, resten ligger på serveren.

 

Når du i tillegg skal ha 3TB med lagring, så skjønner jeg ihvertfall ikke logikken. 

 

Mitt råd; Kjøp en Intel x25 80GB SSD istedet for den crucial disken, dette sparer du 3600 kroner på. Disse pengene legger du i skjermpotten. Skulle du virkelig ha behov for mer lagringsplass, så kjøper du flere disker evt større disker underveis.

 

 

 

 

-T

 

Det jeg tenkte var å gå for den raskeste SSD`en tigjengelig på markedet. Alt over 160Gb for hovedpartisjon er bortkasta for min del ja. Jeg går nok for 128GB varianten, selvom den yter mindre. ( 80GB intel blir for lite til mitt bruk ) Sliter litt med å finne god skjerm, den jeg linket til istad får så mange blandede omtaler...

 

Medicaner:

Jeg var litt trøtt og opprømt igår ser det ut som :)

 

Grunnen til at jeg bestile 2 dvd stasjoner var at jeg ville ha muligheten til å kunne rippe cd`er og dvd`er on the fly. Men det tenkte jeg forrige gang jeg kjøpte 2 også, og siden har jeg kanskje gjort det èn gang på 4 år, så det holder nok med èn ja.

 

At jeg bestile dvd-spillere ( i tillegg IDE ) var bare en glipp. skal passe på å bestille riktig, takk :)

Lenke til kommentar

Jungli: Jeg skal titte på disse skjermene senere dag, tusen takk for tips!

 

Areah: Mange nyttige linker i posten din, skal lese testene så snart jeg kommer hjem. Så tar jeg og går for viften du tipset meg om. Mente du egentlig at jeg burde gå for en amd cpu? Takker og bukker :D

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en U2410 nå, og den er fantastisk. Jeg var opprinnelig på jakt etter en 26", men jeg sitter ikke her og savner det akkurat. Plenty av tilkoblingsmuligheter, enkelt og stilrent design, mulighet for pivot (!).

 

Når du først går ned på lillebroren på SSD, kan du kanskje sjekke igjen hvordan den yter i forhold til 160-disken til Intel. Jeg mener også å ha lest et sted at selv ikke de hissigste SSD'ene to date klarer å benytte hele SATA2, og om dette er tilfellet så kan du jo igjen gå ned i pris på hovedkortet. Tipper det er å få kjøpt kontrollerkort for USB3 når dette blir "vanlig" om et års tid eller mer.

 

Du kan kanskje vurdere å kjøpe en Bluray-spiller? Jeg tenkte at jeg kunne se film på maskinen min da jeg kjøpte for en måned siden, men så må du jo ha software for å kunne gjøre det. En mulighet, men tenk på at du må ha ekstra SW.

 

Selv hadde jeg planer om å kjøpe Asus Xonar lydkort og Z5500 høyttalere, men der satte kona ned foten og sa at vi hadde for liten plass og naboer under oss. Når du sitter med to puslete desktop-høyttalere fra forrige årtusen (høres så bra ut) så savner du litt pønsj i bassen. Det høyttalersettet du har linket til har blitt betegnet som puslete i en del tester, så du går nok glipp av noe selv om du ikke merker det =P

Lenke til kommentar

Jeg mener også å ha lest et sted at selv ikke de hissigste SSD'ene to date klarer å benytte hele SATA2, og om dette er tilfellet så kan du jo igjen gå ned i pris på hovedkortet.

Feil, se under :

 

3149_07.png

 

SSD'ene er i rivende utvikling, og om noen få år er kanskje SATA 6Gb/s en flaskehals...

 

____

 

Som mange andre har bemerket, bør du kjøpe deg en kvalitetsskjerm.

Sitter selv på Dell 2709W.

Jeg syntes til og begynne med at den var altfor stor, men nå digger jeg bare den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...