Gå til innhold

Hva betyr MMORPG?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror faktisk der er skrevet rett også!! :p

Ingen skrivefeil, men forkortelsen er faktisk ikke helt rett. Det skal være: "Massively Multiplayer Online Role-Playing Game", hvis jeg ikke tar helt feil, selv om det av og til skrives uten bindestrek. Du fikk svar på hva det står for, men vet du da hva det er? Eksempler på spill: EverQuest, Anarchy Online, Dark Age of Camelot, World of Warcraft, osv. I slike spill kobler noen tusen mennesker seg opp mot gigantiske serverere, og rollespiller på veldig store områder. Vanvittig artig, prøv ett! :D For å spille et slikt spill må du nesten alltid betale en viss sum hver måned, vanligvis rundt 100 kroner.

 

Du bør også lære deg å bruke søkemotorer. Det er latterlig enkelt å finne fram på internett nå til dags. Bruk helst Google, selv om det finnes en rekke andre gode. I dette tilfellet kunne du søkt på "MMORPG står for" eller "MMORPG stands for", og du ville fått flere svar opp på skjermen rimelig fort. Prøv!

Lenke til kommentar
Tror faktisk der er skrevet rett også!! :p

Ingen skrivefeil, men forkortelsen er faktisk ikke helt rett. Det skal være: "Massively Multiplayer Online Role-Playing Game", hvis jeg ikke tar helt feil, selv om det av og til skrives uten bindestrek. Du fikk svar på hva det står for, men vet du da hva det er? Eksempler på spill: EverQuest, Anarchy Online, Dark Age of Camelot, World of Warcraft, osv. I slike spill kobler noen tusen mennesker seg opp mot gigantiske serverere, og rollespiller på veldig store områder. Vanvittig artig, prøv ett! :D For å spille et slikt spill må du nesten alltid betale en viss sum hver måned, vanligvis rundt 100 kroner.

 

Jepp jeg vet hva det er. Har selv en kamerat som er helt hekta på EQ, han spiller hele tida. Selv tør jeg ikke, har vært avhengig av RPG før og tar (desverre?) ikke kjangsen på å bl helt opphengt i noe slikt igjen! :p

Lenke til kommentar
Bare en fun Fact:

Så var det i september 1997 Ultima Online starter MMORPG sjangeren :)

Første spillet som koblet flere tusen spillere sammen :)

 

Det var det første ordentlig grafiske MMORPG-spillet. Ikke det som startet sjangeren. Det har eksistert en rekke MUDs for eksempel, og noen kunne støtte svært mange spillere. Neverwinter Nights (en MUD som hørte til AOL før) er et prakteksempel.

 

Men absolutt, Ultima Online er en av pioneerene.

Lenke til kommentar
Det har eksistert en rekke MUDs for eksempel, og noen kunne støtte svært mange spillere. Neverwinter Nights (en MUD som hørte til AOL før) er et prakteksempel.

Nå kan du få lov til å forklare oss uinvidde hva en MUD er...:)

Det står vel for Multi-User Dungeon eller Multi-User Domain, om jeg ikke tar helt feil. Det er et tekstspill hvor en god del spillere kan koble seg opp mot servere og rollespille. Det finnes vel både tekstbaserte MUDs (nesten som et chat-system, antar jeg) og MUDs hvor du f.eks. løper rundt som en @ på skjermen over fine gressletter markert med %. :( Jeg har sikkert misforstått det hele litt. Jeg har syndet. :-? Jeg skal lese denne igjen, og det bør du også gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Bare en fun Fact:

Så var det i september 1997 Ultima Online starter MMORPG sjangeren :)

Første spillet som koblet flere tusen spillere sammen :)

 

Det var det første ordentlig grafiske MMORPG-spillet. Ikke det som startet sjangeren. Det har eksistert en rekke MUDs for eksempel, og noen kunne støtte svært mange spillere. Neverwinter Nights (en MUD som hørte til AOL før) er et prakteksempel.

 

Men absolutt, Ultima Online er en av pioneerene.

 

Takker for du rettet på meg,

jeg syntes og minnes på at det kunne ha vært noen før, men viste ikke om jeg skulle kalle de MMORPG eller ikke:)

Lenke til kommentar
Jeg skal lese denne igjen, og det bør du også gjøre. ;)

okaj, men 11 sider...? åamæææi... :-?

Ja, du har vel lest den, håper jeg? Har lest den to ganger alt, men glemmer stadig. Får vel ta den i morgen. Veldig lærerikt. ;) Å bare lese dette ville være å jukse:

 

Online- vs. Offline-rollespill

Trolig en av de mest interessante diskusjonene angående rollespill, er den relasjonen og de forskjellene som oppstår mellom online- og offline-rollespill. Online-rollespill ble svært populært på 70-tallet i form av såkalte MUD-spill. Akronymet står for "Multi-User Dungeon" og i de tidligere dagene var dette spill basert strengt på tekst der spillere kunne koble seg opp enten to og to, eller flere opp mot en server, hvor de da kunne spille med hverandre via tekst. De første spillene ble meget populære på forskjellige universiteter på 70-tallet, der fantes nemlig den teknologien som man trengte for å få dette til å fungere. I dag, vel 30 år etter, kaller man spill slik som EverQuest, Anarchy Online og Ultima Online for MMORPG-er, eller Massively Multiplayer Online Roleplaying Games. Poenget bak "navneskiftet" er nok det faktum at sjangeren har vokst ut av det undergrunns-miljøet, og har nå tatt steget ut i det globale markedet hvor, bokstavligtalt, millioner av mennesker spiller slike spill. I dag er faktisk sjangeren dominant på PC-spill markedet generelt, ved at spill slik som EverQuest har opp til en halv million spillere hver. Flere og flere selskaper skjønner hvor mye penger som ligger i denne sjangeren og per i dag finnes det utallige slike spill, hvorav mange er fremdeles under utvikling (Star Wars Galaxies, EverQuest 2 osv.). Når jeg sier det er penger å finne i denne sjangeren mener jeg det virkelig. EverQuest, som har en halv million spillere, tjener omtrent 100 kroner per spiller i måneden. Det er 50 millioner kroner i måneden i inntekter, om du ser bort fra de utgiftene de har slik som å betale teamet og holde serverne i gang. Man trenger ikke være bankmann for å forstå at dette er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Jeg spilte en gang en skikkelig gamme Ringenes Herre MUD, begynte som en hobbit i the shire, det var bare tekst, f.eks. åpningskjermen:

"You hare in a hole in the ground. (En del  beskrivelser) Where do you want to go", så kunne jeg velge, hehe, det stinka  :)

Når du sier det høres det veldig spennende ut, men det er antagelig noe helt annet, for meg, som er vant til denne ekstreme 3D-grafikken, osv. Jeg må finne en skikkelig god en en gang, og se om jeg kan få glede av den. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...