Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte bil - selger mener jeg skal betale årsavgiften


dal3bo

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en drittbil bil i begynnelsen av februar, bare for å ha noe å kjøre rundt i da en kompiss av meg var uheldig med min forge bil.

 

Nå fikk jeg videresendt regninga på årsavgifta fra han jeg kjøpte bilen av..

Der han skriver at det var "som avtalt" men det er bare bull..

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snoker litt på vegvesenet.no*

 

"Selger du kjøretøyet ditt i perioden 1. januar til 20. mars, må du sørge for at årsavgiften blir betalt for kjøretøyet. Tidligere og ny eier er solidarisk ansvarlig for at kravet blir betalt."

 

Så hvordan kan dette løses?

 

Han mener det var avtalt og jeg mener det ikke var det.. Nå har jeg skudd hele huset på huet for og finne kontrakten men uten hell..

Lenke til kommentar

*snoker litt på vegvesenet.no*

 

"Selger du kjøretøyet ditt i perioden 1. januar til 20. mars, må du sørge for at årsavgiften blir betalt for kjøretøyet. Tidligere og ny eier er solidarisk ansvarlig for at kravet blir betalt."

 

Så hvordan kan dette løses?

 

Han mener det var avtalt og jeg mener det ikke var det.. Nå har jeg skudd hele huset på huet for og finne kontrakten men uten hell..

da ber du han viser deg kontrakten og hvor det står at du er ansvalir for å betale, hvis intet er avtalt i kontrakten vil jeg forsøkte meg på å inngå et kompromiss med å betale halvparten vær bare for å bli ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at det er den som eier kjøretøyet 1. januar som er ansvarlig for at årsavgiften blir betalt (jfr årsavgiftforskriften § 2). Det skal dog sies at staten bryr seg ikke så lenge den får betalt - og de avskilter bilen hvis de ikke får det. Overfor staten er dere derfor i praksis solidarisk ansvarlige.

Lenke til kommentar

Hvis årsavgiften ikke var betalt i det du overtok bilen, så er du buttfucked. Hvis du ikke betaler den regningen så forsvinner skiltene dine, tidligere eier kunne ikke brydd seg mindre.

 

Hvis det ikke står i kontrakten at årsavgiften er betalt/skal betales av tidligere eier, så har du en veldig veldig dårlig sak.

Lenke til kommentar

Om myndighetene kan kreve avgiften fra selger eller kjøper eller begge to, er egentlig knekkende likegyldig. Det som er spørsmålet, er hvem som i det interne forhold mellom kjøper og selger som skal bære kostnadene. Dette beror på hva som er avtalt mellom dere. Er ikke noe bestemt avtalt, må man formentlig se hva kjøpsloven sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...