Gå til innhold

Den store Windows Phone 7-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

20 stemmer

  1. 1. Har du en mobil med WP7 eller WP8?

    • Windows Phone 7
      10
    • Windows Phone 8
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye tynt på den lista ja. Men selvfølgelig fins det legitime feil og mangler med WP7.

 

Folk får gjerne huske på at Microsoft har holdt på med WP8 lenge nå og de burde absolutt ha fikset 99% av de større vanlige klagene med enda mer på toppen.

 

WP7.5 fungerer perfekt til daglig bruk for meg og det gjør det nok til de fleste, men folk får gjerne gjøre litt research før de kjøper noe, for å se om telefonen/OS'et dekker dine daglige behov.

Lenke til kommentar

Tror de fleste på gata ikke aner hva iOS, WP7.5 eller Android 4 er for noe. De vet om iPhone og så vet de om Samsung og HTC som kommer med store skjermer. De har ikke peiling på hvem av telefonene som har Quad core eller clear black, super amoled pentile skjerm eller ikke. Dette er noe enhver geek må ta innover seg.

 

Folkens, vær litt objektive og ærlige nå. Det er ingen vits å hvitmale WP, det er heller ingen vits å svartmale. Dere kan sulle dere inn i det ene eller det andre, men det ser bare jævla dumt ut. Folk vet lite om forskjellene på de forskjellige OS, men de vet at det er Android de vil ha. Det er også mange som hvakrg, null peil, men finner opp sine egne "argument". Har hatt Lumiaen i to dager nå. Fin og smooth og rask, men ubrukelig som dag til dag smart-telefon pga alle begrensningene. Helt utrolig at Nokia har gått med på dette tullet her.

Helt ubrukelig som dag-til-dag-telefon? Rart hvordan jeg klarer meg da. Hvilke spesielle krav er det du har, egentlig??

 

Forresten er det mye tull og tøys i den listen din. Men det skjønner du vel selv.

 

Det er det som er poenget. Jeg har ikke noen spesielle krav annet enn det som har vært standarden for smart-telefoner de siste 7 år ivertfall. Å kunne sende med vedlegg er et must for eksempel, en enkel pdf fil eller et dokument. Dette går ikke. Det er helt utrolig. Ellers går det ikke an å overføre filer på noen som helst praktisk måte egentlig. Selv Nokia Maps er jo helt kastrert i forhold til hvordan det er på Symbian, også i forhold til N9 som selv er halveis kastrert i forhold til Symbian. WP har da vært på markedet i flere år allerede, det finnes ingen unskyldning for ikke å fikse opp alt ugraset.

 

Det går ikke an å kalle dette for en smart-telefon. Det er ikke det det er. Det er en slags internet/app-telefon.

 

 

I stedet for å være kjekkas, så kan du jo ramse opp hva det er som er tull i listen. I følge mitt hode stemmer alt i den listen. Tango vil forhåpentligvis rette opp litt, vi får se.

Lenke til kommentar

OK Det som funker bra er browser, pim, mail (ikke vedlegg). Alt i alt er WP veldig bra hvis du ikke er vant til smarttelefon fra før, eller har hatt iPhone. Det er smarttelefon light det er snakk om.

 

Skal telefonen brukes som telefon, brukes på internet og med facebook, så har ivertfall jeg aldri prøvd noe bedre og det er sikkert nok spill og apps til de fleste. Som smarttelefon faller den igjennom, du må i såfall ha en tablet ved siden av. Med Tango vil den også funke som trådløsrouter.

 

Min, og flere andres teori er at WP er skivebom fra MS. Årsaken er at den bygger på CE. CE er et OS uten sikkerhets-funksjonalitet bygget inn slik som Symbian, Linux (Android) og NT. Den eneste måten å bygge inn sikkerhet er da å isolere alt fra omverdenen. WP er en liten sandkasse der ingenting slipper ut eller inn annet enn gjennom definerte kanaler, Zune på PC. Også multitasking blir et problem med en slik arkitektur.

 

MS så fort at dette ikke kom til å fungere for smarttelefoner, og allerede på slutten av 2010 stoppet det så og si opp hos MS. Etter det har de jobbet med WP8 som bruker NT kjerne. NT er et fullstendig OS, med det kan de lage skikkelige smarttelefoner uten at det blir noe problem med sikkerhet. Om dette skjer i praksis vil tiden vise.

 

Fordelen med CE er at det er lettdrevet. Det fungerer på beskjeden hardware. Med mindre WP7 dankes fullstendig ut av Android så er det supert på low end.

 

WP er ikke noen smarttelefon slik som for eksempel Symbian, Bada, Maemo/Meego og i store trekk Android. Likevel er det så mye annet bra, at jeg bare vil si løp og kjøp. Det finnes ikke bedre kommunikasjonsverktøy i dag for ren basis, du får med noen idiotiske begrensninger på kjøpet, men men.

 

Som smarttelefon er det bare å styre unna, her mangler alt.

Lenke til kommentar

Som smarttelefon er det bare å styre unna, her mangler alt.

*sukk* Skriv innlegget en gang til. Det er for mye faktafeil,forsøk på hersketeknikk og ren svada for at det er verdt å svare på. Litt struktur hadde heller ikke vært å forakte.

 

Her er et par elementer:

- Hva er definisjonen på en smarttelefon? Hva definerer folk flest som en smarttelefon?

- Hvilke "sikkerhetsproblemer" har WP i praksis? Sammenlignet med de andre mobil-OSene? Kikk også litt nærmere på WinCE.

- Hvordan fungerer et "lukket system" mot et "åpent system"? Og hvordan i all verden er iPhone bedre enn WP på det området?

- Bruk formuleringer som viser at det er dine meninger. Har du en påstand så enten skriv at det er din påstand, eller legg ved en kilde.

 

Jeg diskuterer gjerne, men har sluttet å kaste bort tid på tøys.

 

 

 

Jeg begynner å bli seriøst lei alle tulle-innleggene i denne tråden. Det virker som de fleste negative til WP er negative "kun fordi", slik innleggene blir skrevet virker det som om brukerne knapt har sett en WP-telefon i levende live, og iallfall ikke brukt en.

 

Vil det hjelpe å rapportere useriøse innlegg, mon tro? Neppe, men det må være lov å håpe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min Lumia 800 i 6 mnd nå, og er forsatt strålende fornøyd. Mange av de problemene som har vært diskutert her inne har jeg ikke opplevd. Kanskje jeg har vært ekstra heldig med mitt eksemplar, eller så overdriver noen problemene de opplever.

 

Sgiga: Jeg har ikke noe problem med å motta .pdf på mail med min Lumia, ei helder å sende vedlegg i .pdf format. Vet ikke hvorfor du skulle ha dette problemet.

 

Moskus: Støtter deg i din oppfatning. Tror det mer mange som snakker negativt om WP uten egentlig å vite stort om det. Sannheten er jo at alle OS har sine gode og dårlige sider. Det man får tenke på er hva jeg trenger av funksjoner, så velge mobil ut ifra det. Så får man slutte å kaste dritt om det man ikke vet noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som smarttelefon er det bare å styre unna, her mangler alt.

*sukk* Skriv innlegget en gang til. Det er for mye faktafeil,forsøk på hersketeknikk og ren svada for at det er verdt å svare på. Litt struktur hadde heller ikke vært å forakte.

 

Her er et par elementer:

- Hva er definisjonen på en smarttelefon? Hva definerer folk flest som en smarttelefon?

- Hvilke "sikkerhetsproblemer" har WP i praksis? Sammenlignet med de andre mobil-OSene? Kikk også litt nærmere på WinCE.

- Hvordan fungerer et "lukket system" mot et "åpent system"? Og hvordan i all verden er iPhone bedre enn WP på det området?

- Bruk formuleringer som viser at det er dine meninger. Har du en påstand så enten skriv at det er din påstand, eller legg ved en kilde.

 

Jeg diskuterer gjerne, men har sluttet å kaste bort tid på tøys.

 

 

 

Jeg begynner å bli seriøst lei alle tulle-innleggene i denne tråden. Det virker som de fleste negative til WP er negative "kun fordi", slik innleggene blir skrevet virker det som om brukerne knapt har sett en WP-telefon i levende live, og iallfall ikke brukt en.

 

Vil det hjelpe å rapportere useriøse innlegg, mon tro? Neppe, men det må være lov å håpe...

 

Jeg sier jo at jeg liker WP, så hva er problemet? Du skal slippe å svare. Det er DU som sier jeg kommer med faktafeil, så da må DU komme med "riktige" fakta. Du kan ikke bare slenge ut "faktafeil" og i samme åndedrett begynne å sutre over andres herskerteknikk. Makan til arroganse!

 

Men jeg er litt enig med deg, for hva er en smarttelefon? Jeg tror vi kan være enige om at konseptet smarttelefon endret karakter når iPhone kom. Før det var smarttelefoner Nokias communicators og N/E serien, WM, Palm og SonyEricsson sin P-serie. Smart-telefoner var på en måte en slags mini-pc mht funksjonalitet (filer, mail, vedlegg, lagring, overføring av data) samtidig som det var på disse at kamera ble utviklet og GPS og wifi osv. Med iPhone kom en helt annen type telefon, en med fokus på brukervennlighet, web, multimedia, design og ikke minst apps. Google kom med sin Android litt etterpå. Men det mange ikke er klar over er at Android er et helt annet konsept mht smart-telefon enn både Apple og den tradisjonelle smarttelefonen. Android er helt åpent og fritt. Alle kan laste ned kildekode og lage sin versjon, noe Amazon har gjort, og Baidu har gjort. Hva det til slutt blir, mht funksjonalitet er opp til den som gir det ut. Google har naturligvis full integrasjon av google sine tjenester som standard. De samme tjenestene som de har på PC.

 

Android er derfor som en tradisjonell smarttelefon. Den kan i prinsipp brukes helt uavhengig av noe annet, den er helt selvgående, noe iOS og WP ikke er. Samtidig er det også som en moderne smarttelefon med vekt på brukervennlighet, web og multimedia.

 

Min definisjon av smarttelefon, er en telefon du kan ta med på hytta og ha full tilgang til alt, full funksjonalitet mht filer, vedlegg osv selv om PC'en ligger hjemme. Andre folk kan ha andre definisjoner, men: En såkalt smarttelefon hvor du ikke kan overføre filer, ikke kan ta med vedlegg i mail, ikke kan bruke Bt til å overføre musikk eller bilder, det er ikke en smart telefon. Det finnes ikke noe smart ved å bare kutte ut praktisk funksjonalitet som en del av designet av OS'et.

 

Jeg synes min Lumia er kjempebra, men den er ingen smarttelefon. Sammenlignet med min N9, ikke engang i nærheten. Jeg tror at dette skyldes at CE gjør at alt må isoleres, bokses inne mht sikkerhet. Jeg tror også at med WP8 (Win RT bygget på NT) vil vi se noe helt annet. Det vil se likens ut, men vi vll få funksjonalitet på lik linje med Android, om ikke mer. Men, med tanke på erfaring med MS, så er jeg neimen ikke sikker. Det som gjør meg litt sikker er at MS så allerede høsten 2010 at WP floppet, og har brukt tiden til å lage WP8 basert på NT mens utviklingen av WP7 nesten stoppet opp. Det er ikke uten grunn de bruker NT, og jeg kommer ikke på noen bedre grunn.

Lenke til kommentar

Sgiga: Jeg har ikke noe problem med å motta .pdf på mail med min Lumia, ei helder å sende vedlegg i .pdf format. Vet ikke hvorfor du skulle ha dette problemet.

 

Å motta nei, men å sende. Hvordan sender du pdf filer med mail-appen i en Lumia (WP7.5) Beskriv hvordan, så blir jeg kjempeglad. De eneste alternativene jeg får er bilder, kun bilder, ingenting annet.

 

Edit. Prøvde en gang til for sikkerhets skyld. Det er helt umulig, det finnes ingen opsjon for annet enn bilder. Når jeg mottar pdf, så er det eneste jeg kan gjøre å se på den, jeg kan IKKE lagre den, det er det ingen opsjon på.

 

Vennligst forklar hvordan du gjør det.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Egentlig litt interessant det der med definisjon av ordet smarttelefon. Nokia sine S40 telefoner er typisk ikke ansett for å være smarttelefon, men i praksis kan de gjøre alt det en smarttelefon kan, inkl å laste ned apps Det samme gjelder også tilsvarende produktef fra andre pfodusenter. Ofte kalles de for "feature phones" uten at dette utrykket har noen definisjon.

 

Det blir derfor enklere å forholde seg til konsepter. Hos mange i dag er en telefon uten tastatur, med stor trykkskjerm og som kan laste ned apps synonymt med en smarttelefon. Historisk sett er en slik definisjon helt på jordet. Det ef ikke så mange årene siden at en telefon med hw fulltastatur var synonymt med en smarttelefon, noe som var like på jordet. Store trykkskjerm-telefoner fantes da også, men ble ofte kalt for pda-telefoner, da de utviklet seg fra pda'er. Noe mer velfundert er vel et skille som går mellom hva slags OS som brukes, og om dette OSet har dn native SDK som kan brukes av tredje part til å lage apps. Problemet med den siste definisjonen er at den ikke funker i praksis, den diferensierer ikke på funksjon eller konsept, men er mer en semantisk spissfindighet.

 

Jeg mener vi burde ha kuttet ut begrepet smarttelefon. Det finnes alt for mange subjektive definisjoner. Det er mye mer presist å dele inn etter OS. Dette er en iPhone, en android-telefon, en wp-telefon, en S40 osv.

 

Uansett, i mitt hode er WP alt for innsnevret til å kalles en smarttelefon. Jeg kan ikke bruke den slik jeg nå i årevis har brukt andre smarttelefoner. WP mangler all essensiell funksjonalitet.

 

Lenke til kommentar

Jeg sier jo at jeg liker WP, så hva er problemet? Du skal slippe å svare. Det er DU som sier jeg kommer med faktafeil, så da må DU komme med "riktige" fakta. Du kan ikke bare slenge ut "faktafeil" og i samme åndedrett begynne å sutre over andres herskerteknikk. Makan til arroganse!

Snodig. Det var "arroganse" jeg kunne tenke meg å bruke om deg. ;)

 

Jeg sikter til bl.a. på disse påståståtte sikkerhetsproblemene og hvorfor du mener det ikke er en smarttelefon.

 

 

Men jeg er litt enig med deg, for hva er en smarttelefon? Jeg tror vi kan være enige om at konseptet smarttelefon endret karakter når iPhone kom. Før det var smarttelefoner Nokias communicators og N/E serien, WM, Palm og SonyEricsson sin P-serie. Smart-telefoner var på en måte en slags mini-pc mht funksjonalitet (filer, mail, vedlegg, lagring, overføring av data) samtidig som det var på disse at kamera ble utviklet og GPS og wifi osv. Med iPhone kom en helt annen type telefon, en med fokus på brukervennlighet, web, multimedia, design og ikke minst apps. Google kom med sin Android litt etterpå. Men det mange ikke er klar over er at Android er et helt annet konsept mht smart-telefon enn både Apple og den tradisjonelle smarttelefonen. Android er helt åpent og fritt. Alle kan laste ned kildekode og lage sin versjon, noe Amazon har gjort, og Baidu har gjort. Hva det til slutt blir, mht funksjonalitet er opp til den som gir det ut. Google har naturligvis full integrasjon av google sine tjenester som standard. De samme tjenestene som de har på PC.

... vi hopper bukk over historietimene. ;)

Alle smartmobil-OSer kan sjekke epost, lese dokumenter, regneark, surfe på nettet, og i praksis være en miniPC. Ergo oppfølger

 

Android er derfor som en tradisjonell smarttelefon. Den kan i prinsipp brukes helt uavhengig av noe annet, den er helt selvgående, noe iOS og WP ikke er. Samtidig er det også som en moderne smarttelefon med vekt på brukervennlighet, web og multimedia.

Nå kan jo iOS, WP og Android være akkurat like uavhengige PCer, så jeg ser ikke helt poenget.

 

 

Min definisjon av smarttelefon, er en telefon du kan ta med på hytta og ha full tilgang til alt, full funksjonalitet mht filer, vedlegg osv selv om PC'en ligger hjemme. Andre folk kan ha andre definisjoner, men: En såkalt smarttelefon hvor du ikke kan overføre filer, ikke kan ta med vedlegg i mail, ikke kan bruke Bt til å overføre musikk eller bilder, det er ikke en smart telefon. Det finnes ikke noe smart ved å bare kutte ut praktisk funksjonalitet som en del av designet av OS'et.

Og her er vel problemet (ditt) sin kjerne: Du har en egen definisjon av en smarttelefon. De fleste av oss andre har nok en noe bredere definisjon. Ja, du vil ha frem et poeng at du mener at Android er mer konfigurerbart og "friere", men for all del: Kall en spade for en spade, og ikke omdøp begreper. Det blir bare meningsløse diskusjoner om det (og igjen er en utmerket eksempel for herkseteknikk). Android-telefoner, WP-telefoner og til og med iOS-telefoner er smarttelefoner, la oss nå holde oss til den allmenne oppfatning.

 

Man jo ingen problemer med å overføre filer til WP (eller iOS for den slags skyld). Ja, Zune er et feilgrep på mange måter (som det ryktes Win8 skal rette på), men det finnes jo velfungerende alternativer. Microsoft selv har jo gitt deg ett: Skydrive. Dropbox fungerer også utmerket.

 

 

Jeg synes min Lumia er kjempebra, men den er ingen smarttelefon. Sammenlignet med min N9, ikke engang i nærheten. Jeg tror at dette skyldes at CE gjør at alt må isoleres, bokses inne mht sikkerhet. Jeg tror også at med WP8 (Win RT bygget på NT) vil vi se noe helt annet. Det vil se likens ut, men vi vll få funksjonalitet på lik linje med Android, om ikke mer. Men, med tanke på erfaring med MS, så er jeg neimen ikke sikker. Det som gjør meg litt sikker er at MS så allerede høsten 2010 at WP floppet, og har brukt tiden til å lage WP8 basert på NT mens utviklingen av WP7 nesten stoppet opp. Det er ikke uten grunn de bruker NT, og jeg kommer ikke på noen bedre grunn.

Spekulasjoner om at MS så at WP floppet eller ei til side, joda, noe spennende her. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at funksjonaliteten endres vesentlig mellom WP7.5 og WP8 for å "få funksjonalitet på lik linje med Android". Hva er det som endres som fører til denne vesentlige forskjellen? Og hvorfor er det kun overgangen fra CE til NT-kjerne som er årsaken til det?

 

Subjektive formuleringer hjalp for klargjøring. Takk! Men jeg tror ikke hovedforskjellen mellom WP8 og Wp7.5 er at det ene er basert på WinCE og det andre er WinNT. Det tror jeg i praksis er rett og slett uinteressant. Windows Mobile virker jo som å være vesentlig nærmere det du kunne foretrekke enn Windows Phone (og som går inn i din egen definisjon av "smarttelefon"), da WM var vesentlig mer konfigurerbart, støttet "USB Mass Storage" ut av esken (iallfall etter WM5), hadde enorm frihet, og så videre. Men det var fremdeles basert på WinCE...

Lenke til kommentar

Når jeg mottar pdf, så er det eneste jeg kan gjøre å se på den, jeg kan IKKE lagre den

 

Lite tips: Alle PDF-filer du åpner med Adobe Reader (regner med det er den du har installert), blir lagret i Adobe Reader-appen. Så det du ikke har mulighet til er faktisk å ikke lagre den (du kan ikke bare vise den uten å lagre den).

Lenke til kommentar

Når jeg mottar pdf, så er det eneste jeg kan gjøre å se på den, jeg kan IKKE lagre den

 

Lite tips: Alle PDF-filer du åpner med Adobe Reader (regner med det er den du har installert), blir lagret i Adobe Reader-appen. Så det du ikke har mulighet til er faktisk å ikke lagre den (du kan ikke bare vise den uten å lagre den).

 

... men du kan slette den etterpå. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg mottar pdf, så er det eneste jeg kan gjøre å se på den, jeg kan IKKE lagre den

 

Lite tips: Alle PDF-filer du åpner med Adobe Reader (regner med det er den du har installert), blir lagret i Adobe Reader-appen. Så det du ikke har mulighet til er faktisk å ikke lagre den (du kan ikke bare vise den uten å lagre den).

 

... men du kan slette den etterpå. ;)

 

Selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Når jeg mottar pdf, så er det eneste jeg kan gjøre å se på den, jeg kan IKKE lagre den

 

Lite tips: Alle PDF-filer du åpner med Adobe Reader (regner med det er den du har installert), blir lagret i Adobe Reader-appen. Så det du ikke har mulighet til er faktisk å ikke lagre den (du kan ikke bare vise den uten å lagre den).

 

... men du kan slette den etterpå. ;)

 

Selvfølgelig.

 

OK, veldig intuitivt dette :nei::) PDF'er blir lagret i PDF'appen. Men nå vet jeg det. Da har jeg den tilgjengelig. Problmet mitt er fremdeles ikke løst. Hvordan får jeg sendt en vilkårlig pdf med e-mail, slik som det blir foreslått oppi her?

Lenke til kommentar

OK, veldig intuitivt dette :nei::) PDF'er blir lagret i PDF'appen. Men nå vet jeg det. Da har jeg den tilgjengelig. Problmet mitt er fremdeles ikke løst. Hvordan får jeg sendt en vilkårlig pdf med e-mail, slik som det blir foreslått oppi her?

Ja, her har Adobe gått på en smell og laget en middelmådig app, egentlig. Du kan idiotisk nok ikke "share" via epost eller noe annet fornuftig.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du i det hele tatt har WP. Det virker ikke sånn på de svarene du gir.

Alle smartmobil-OSer kan sjekke epost, lese dokumenter, regneark, surfe på nettet, og i praksis være en miniPC. Ergo oppfølger

Hvor er mine faktafaeil? Ikke alle kan sende e-post med vedlegg, WP kan ikke. For å lese dokumenter må du overføre dem til telefonen, dette kan gjøres med bt, usb, eller fra nettet, WP kan ikke med bt eller USB. Ditto regneark. Ikke alle kan installere andre browsere, WP kan ikke. Ergo wp-er ingen mini-pc, den er for begrenset.

Dessuten, jeg kan si det samme om S40 eller gamle sony-ericsson. De er ingen mini-pc'er de heller, men de kan sende med vedlegg (annet enn bilder), de kan overføre med bt og usb, og du kan installere browsere på dem.

Hva var ditt poeng igjen?

 

Nå kan jo iOS, WP og Android være akkurat like uavhengige PCer, så jeg ser ikke helt poenget.

WP er helt avhengig av Zune. For å installere Zune må du være knyttet til nettet. Men, telefonen er jo knyttet til nettet, kan ikke den brukes som nett-tilkobling? Ikke uten Zune, først må installere Zune....

Så du ser ikke poenget du da nei. Neivel, ditt problem.

 

Og her er vel problemet (ditt) sin kjerne: Du har en egen definisjon av en smarttelefon. De fleste av oss andre har nok en noe bredere definisjon. Ja, du vil ha frem et poeng at du mener at Android er mer konfigurerbart og "friere", men for all del: Kall en spade for en spade, og ikke omdøp begreper. Det blir bare meningsløse diskusjoner om det (og igjen er en utmerket eksempel for herkseteknikk). Android-telefoner, WP-telefoner og til og med iOS-telefoner er smarttelefoner, la oss nå holde oss til den allmenne oppfatning.

Jeg har definisjonen som var gjengs siden 2002-2003 ivertfall. Jeg har ikke laget den definisjonen eller endret den. Android og Maemo/Meego oppfyller den definisjonen helt fint, WP gjør ikke det. Enkelt og greit. Dette er ikke noe å krangle på.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du mener at funksjonaliteten endres vesentlig mellom WP7.5 og WP8 for å "få funksjonalitet på lik linje med Android". Hva er det som endres som fører til denne vesentlige forskjellen? Og hvorfor er det kun overgangen fra CE til NT-kjerne som er årsaken til det?

CE og NT har ingenting felles. Det er to helt forskjellige operativsystemer. CE er laget for embedded systemer (typisk GPS, bilderammer, industrielle duppedingser osv). CE har ikke noen innebyggede sikkerhetsfunksjoner. En tredjeparts applikasjon kan i prinsippet gjøre hva som helst, den har full tilgang til alt. For å få den sikkerheten som kreves i dag, er det derfor ingen annen mulighet enn å "boxe inn" applikasjonene. Enhver applikasjon lever i sin lille boks og kommer ikke ut derfra. Den der pdf-fila er et typisk eksempel på dette. PDF-fila lever og dør inne i pdf-appen, den kommer seg ikke ut. CE har ikke user -autentifisering og -permission på komponent-basis, på fil-basis. NT har et fullstendig sikkerhets-system innebygget fra bunnen (det samme har Symbian og Linux). I NT er dette sikkerhets-systemet bygget fra objekt-enheter i kjernen, og er en del av NTFS-filsystemet. I Linux må du være "root" for å gjøre skade, og i Android blir du ikke det med mindre du "rooter" telefonen, først da får du (og eventuelle tredjeparts applikasjoner) en slik tilgang at det kan gjøres skade. Nokia N9 er i prinsippet en ren Linux, og du blir root bare ved å installere "developer mode". I N9 er det imidlertid lagt inn ytterligere stengsler kalt Aegis (til stor ærgrelse for mange) slik at det aller helligste fremdeles er ute av rekkevidde. Men det er omveger der også :)

Den store forskjellen er at i Linux (android), Symbian og NT, så har du tilgang til filsystemet. Dvs du har så stor tilgang at det ikke går ut over sikkerheten, samtidig som det ikke går ut over funksjonaliteten. Når nå WP går over fra CE til NT, så vil WP omsider bli et skikkelig OS. Først da kan WP brukes som en PC, og bli en erstatning for denne. Da kan du overføre filer som du vil, samtidig får applikasjonene mye mer spillerom, også i forhold til å bruke hardware.

 

WM fungerte uten all denne per komponent-sikkerheten. Den hadde sikkerhet per applikasjon. Dvs at applikasjonen hadde rettigheter av forskjellig grad. I dag er dette alt for dårlig.

 

 

Ja, her har Adobe gått på en smell og laget en middelmådig app, egentlig. Du kan idiotisk nok ikke "share" via epost eller noe annet fornuftig.

Feil! Her har MS gått på en smell og laget et mindre enn middelmådig OS. Dette er typisk en begrensning i WP7 som ene og alene skyldes CE kjernen og måten sikkerheten er løst på. For håpe dette endrer seg i WP8.

 

 

Vi (ikke jeg ivertfall) vet ikke med sikkerhet om WP8 kommer til å bruke NT. Hvis de ikke gjør det, så må de for guds skyld ha gjort store endringer på CE, endringer som gjørat det blir et skikkelig OS mht sikkerhet. Hvis ikke er WP dødt, og Nokia vil følge med i graven.

Lenke til kommentar

[masse tekst]

For å spare min tålmodighet og tro på menneskeheten, lar jeg være å bruke tid på dette.

Da gjør jeg heller noe mer interessant, som å sortere post-it lapper på pulten min.

 

Ikke misforstå, jeg ser faktisk et par av poengene dine. Men det er på langt nær nok til å dømme et OS nedenom å hjem på grunn av et par tekniske spissfindigheter. Og de fleste av problemene er jo likevel lagt i selve appen, som f.eks. Adobe sin app. Ja, filen blir lagret i "appens storage", men det er jo ikke noe hinder for at Adobe selv kan lage en "Share" funksjon, APIene ligger jo der og er superenkle å bruke (til og med jeg får det til ;) ); men noen må faktisk velge å bruke dem.

 

 

Og til slutt: Vær så snill å la være å si til folk at "WP-telefoner ikke er smarttelefoner" uten å gi dem hele tiraden din. Det er litt mer forklarende... ;)

 

 

Gleder meg til wp8..

Jeg også. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er en hån mot alle smarttelefoner å kalle WP for et smarttelefon-OS. WP er det det er, og tar du det for det det er, så er det helt utmerket. Enkelt og raskt og smooth, en fryd å bruke.

 

Det finnes ingen verdens ting du kan gjøre på en WP som du ikke kan gjøre på en Asha eller lignende. En Asha kan derimot gjøre mye som WP ikke kan. Det WP gjør bedre, det gjør det mye bedre, spill,web,facebook.

 

Mht pdf. Det er ikke een opsjon for 3part apps å dele data. Kun native apps fra MS evt Nokia kan gjøre det, så vidt det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...