Gå til innhold

Den store EIZO SX2761W tråden


OMyren

Anbefalte innlegg

Er litt nyskjerrig på hvorfor Dell skjermen ble returnert. Hva var det du ikke likte med denne, sammenlignet men Eizo'en eks.?

 

U2711 har en oppløsning på 2560 x 1440, det synes jeg ble for smått på en 27" skjerm. Når skjermen i tillegg har 16:9-formatet, blir dette enda tydeligere. 16:9-skjermer er flatere og bredere enn 16:10-skjermer av samme diagonale størrelse (Eizoen er 16:10). Hvis du setter U2711 ved siden av SX2761, så vil du se at sistnevnte er en større skjerm. Den er også mer solid bygd. Dell sin vakler litt, mens Eizoen står virkelig støtt. Har ikke annet enn det å utsette på Dell U2711. Det var også en fin skjerm, og jeg lot meg fascinere av det moderne og fancy menysystemet! Ingen grunn til å være misfornøyd for de som har den, bare de kan lese smått. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde så å bruke innstillingene som er beskrevet i testen fra Prad, og disse innstillingene ga meg ett bilde som jeg er meget godt fornøyd med.

 

Hvilke innstillinger bruker de der, finner bare 33% lysstyrke?

 

Kan bekrefte at i oppsettet mitt som du forsøkte (custom profil med lysstyrke 30%, fargetemp 6500, gain 1.8), så blir hvitt noe mørk og litt sterk rød. Men alt i alt synes jeg bildet er behagelig slik. Leser mye tekst, allround-bruk med surfing, etc. Mitt oppsett er likevel lysere enn tekst-oppsettet i menyen (der er vel lysstyrken 25%, hvis jeg husker rett). Det var endringen av gain fra 2.2 til 1.8 som endret fargene litt (se på et bilde når du justerer), men bildet blir mindre hardt å se på, spesielt svart tekst mot hvit bakgrunn blir mer mykt og behagelig.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde så å bruke innstillingene som er beskrevet i testen fra Prad, og disse innstillingene ga meg ett bilde som jeg er meget godt fornøyd med.

 

Hvilke innstillinger bruker de der, finner bare 33% lysstyrke?

 

Kan bekrefte at i oppsettet mitt som du forsøkte (custom profil med lysstyrke 30%, fargetemp 6500, gain 1.8), så blir hvitt noe mørk og litt sterk rød. Men alt i alt synes jeg bildet er behagelig slik. Leser mye tekst, allround-bruk med surfing, etc. Mitt oppsett er likevel lysere enn tekst-oppsettet i menyen (der er vel lysstyrken 25%, hvis jeg husker rett). Det var endringen av gain fra 2.2 til 1.8 som endret fargene litt (se på et bilde når du justerer), men bildet blir mindre hardt å se på, spesielt svart tekst mot hvit bakgrunn blir mer mykt og behagelig.

 

Det er vel som med alt annet, litt smak og behag :). Men innstillingene PRAD bukte etter kalibrering var: "As a basis for the result, we selected the following settings, changed from the factory settings: Brightness 33 %, R=82 %, G=100 % and B=95 %. The gamma value remains at 2,2." PRAD Part 11 Test Jeg bruker nå disse innstillingene, men ble fristet til å øke lysstyrken til 50%, da jeg følte bildene ble litt mørke med 33%. Lyssensoren er deaktivert. Du kan ta en test av dette for sammenligningens skyld, andre som har prøvd dette oppsettet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er litt nyskjerrig på hvorfor Dell skjermen ble returnert. Hva var det du ikke likte med denne, sammenlignet men Eizo'en eks.?

 

U2711 har en oppløsning på 2560 x 1440, det synes jeg ble for smått på en 27" skjerm. Når skjermen i tillegg har 16:9-formatet, blir dette enda tydeligere. 16:9-skjermer er flatere og bredere enn 16:10-skjermer av samme diagonale størrelse (Eizoen er 16:10). Hvis du setter U2711 ved siden av SX2761, så vil du se at sistnevnte er en større skjerm. Den er også mer solid bygd. Dell sin vakler litt, mens Eizoen står virkelig støtt. Har ikke annet enn det å utsette på Dell U2711. Det var også en fin skjerm, og jeg lot meg fascinere av det moderne og fancy menysystemet! Ingen grunn til å være misfornøyd for de som har den, bare de kan lese smått. ;)

 

Du har U2711 skjermen?

 

- Det er ingen vakling eller anntydning til det på min, sikker på at du ikke fikk b-vare/demo eller test skjerm?

- Synes ikke teksten blir smått. Synes det er enklere å lese tekst på U2711 enn en 24" 1920x1200.

- Denne Eizo skjermen har S-PVA panel, som jeg hadde før på min 24" 1920x1200 skjerm, og kan ikke si det er i nærheten av samme bildekvalitet som U2711.

 

Hvorfor valgte du å returnere din U2711?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det blir for enkelt å si at S-PVA er bedre / dårligere enn IPS. Det som også er viktig, er hardwaren i skjermen som styrer panelet. EIZO bruker meget gode komponenter, og har ingen problemer med å danke ut skjermer basert på IPS. Eks denne testen, Test av skjermer

 

Riktig kalibrering er også viktig. Noen skjermer må kalibreres mere enn andre, som er bedre kalibrert fra fabrikk.

Endret av belsby
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si at ips er bedre enn pva og motsatt. IPS er LG som viser hva de kan, og PVA er samsung som viser hva de kan. Samsung er bedre på sortnivå (pva) og LG med ips er bedre på farger. Dette speiler også ut i tv/skjermmarkedet. Likevel finnes det produsenter, som eizo, som klarer å dra fantastisk mye mer ut av panelene enn samsung og lg klarer.

Lenke til kommentar

Fullstendig enig Flimzes, derfor hadde det vært interessant med i det minste en oppstilling av spesifikasjonsdetaljer og komponenter som anngår billedkvalitet mellom disse to :).

 

Deretter legger man også noe vekt på produsentens kjente styrker som du nevner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tenkte også litt på hvem som var best egnet til billedbehandling og der holder jeg en knapp på U2711 så sant en sammenligning ikke skulle tilsi noe annet.

 

Jeg synes også 2560x1440 er meget befriende til div. skrivebordsarbeid. 1920x1200 var alltid litt for lite til å jobbe effektivt med mange vinduer og spesielt med to eller flere vinduer i bredden samtidig.

 

Men jeg tror denne Eizo skjermen er et godt løft opp fra de standariserte 24" 1920x1200 skjermene siden den bla. gir en bedre fargeskala mm. Hvor mange grånyanser gir den? Med tanke på sort/hvit fotografering.

 

Hadde ikke U2711 vært tilgjengelig ville jeg definitivt vurdert denne. Men som sagt hadde det vært interesant med en liten sammenligning av disse to skjermene i denne tråden? TS?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har man flere skjermer er det helt akseptabelt, på jobb kjører jeg 1920x1200 + andre skjermer.

Hjemme ønsker jeg å klare meg med en skjerm. Muligens med unntak av en 120Hz 22" 16:10 ekstra, dedikert til spilling. (gjenstår å se).

 

Trodde først jeg ønsket å ha eks. 27" 16:9 +24" 16:10 på høykant osv, men synes det tok for mye plass på mitt forholdsvis store Ikea skrivebord på hjemmekontoret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tenkte også litt på hvem som var best egnet til billedbehandling og der holder jeg en knapp på U2711 så sant en sammenligning ikke skulle tilsi noe annet.

 

Jeg synes også 2560x1440 er meget befriende til div. skrivebordsarbeid. 1920x1200 var alltid litt for lite til å jobbe effektivt med mange vinduer og spesielt med to eller flere vinduer i bredden samtidig.

 

Men jeg tror denne Eizo skjermen er et godt løft opp fra de standariserte 24" 1920x1200 skjermene siden den bla. gir en bedre fargeskala mm. Hvor mange grånyanser gir den? Med tanke på sort/hvit fotografering.

 

Hadde ikke U2711 vært tilgjengelig ville jeg definitivt vurdert denne. Men som sagt hadde det vært interesant med en liten sammenligning av disse to skjermene i denne tråden? TS?

 

 

Som AKAM sier i sin test av EIZO SX 30"

 

"Noe som virkelig fryder oss, er at Eizo har valgt S-PVA-panelet. Disse er meget gode på sortnivå, samtidig som de gir en rask responstid og gode kontraster. Det er dette panelet produsenter bør velge om de er ute etter å produsere en kvalitetsskjerm."

 

Når det gjeldet grånyanser på EIZO SX2761WK, så leser jeg dette i teknisk:

 

" It also features 16-bit internal processing for smooth display of grayscale tones, especially in dark areas of an image which typically are difficult for LCD monitors to display without banding. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...