Gå til innhold

Fått tak i Vivitar 70-210mm


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tak i et Vivitar 70-210mm series 1 og har noen spørsmål knyttet til det å bruke dette objektivet med moderne DSLR.

Først og fremst så bruker jeg en Canon EOS 450D, så jeg har en annen fatning en det objektivet har. Jeg har sett litt på nettet, hvor det virker som at dette objektivet er et Pentax objektiv?

 

Dermed atar jeg at jeg burde kikke etter adapterringer? Har sett på ebay, men det er så mye forskjellig og mye med ulike spesifikasjoner der. Kan noen hjelpe meg med å finne en adapterring som vil passe på mitt kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vivitar S1 70-210 finnes i minst 5 ulike varianter. De 3 første versjonene er veldig gode, mens de siste versjonene er bare sorgen. Jeg har Mk.I fra 1978 til Nikon, og den er virkelig superskarp og har flott fargegjengivelse, men har store utfordringer når det kommer til håndtering av strølys, som sammen med den veldig lange fokussnekka begrenser bruksområdet en del.

 

Mer informasjon her: http://www.robertstech.com/vivitar.htm

 

Har du Kiron, Tokina eller Komine versjonene, så har du noe som er verdt å samle på.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har Tokina-versjonen. Kjøpte den på finn.no for 500,-. Men jeg har sett den flere ganger i etterkant til omtrent samme pris.

 

Jeg er usikker på om det er noe å samle på. Og jeg hadde ikke kjøpt en adapterring for dette objektivets skyld. Det er push-pull, det er helmanuelt og jeg synes ikke det er så ufattelig skarpt at det gjør noe. Det har fin bokeh, men det har "alle" objektiver på 200mm om bakgrunnen står langt nok borte.

 

Edit: ...samme pris.

Endret av gormley
Lenke til kommentar

Takk for respons.

Følgende står på objektivet (front):

 

"Vivitar Series 1, 70-120MM 1:35, Macro Focusin Auto Zoom, serienummer, ø67MM, VMC.

 

(Bak):

P/K

 

Serienummeret begynner med 22, så da er denne Kiron produsert.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Da har du et bra stykke glass, som kan være verdt å spandere noen kroner på en overgang til (evt selge videre til en Pentaxianer dersom det viser seg å ha K-fatning). Spesielt som billigmacro er dette genialt.

 

Noen bilder tatt med objektivet:

573951942_X7Zvr-X3.jpg

 

534866285_WzQjQ-X2.jpg

 

542548085_atiLb-X3.jpg

 

564733665_dFR6f-X3.jpg

 

100% crop @ 210mm, f/3.5 et godt stykke utenfor senter:

530746492_2TCC5-O.jpg

 

(hele bildet:)

 

 

530746855_HxhUG-X3.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...