Gå til innhold

7D - Sliter med å få skarpe bilder.....


Anbefalte innlegg

Det jeg tror er at du fyrer opp canon DPP, RAWkonverteren canon leverte med kameraet. Der kan du slå på en funksjon som lar deg se hvilket punkt/punkter som er i fokus.

Tipper du kan få deg en liten overraskelse der... ikke sikkert de/det punktet/punktene du trodde var i fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanndraapene paa stjerten ser ikke saa vaerst ut. ;~)

 

Helt enig, bakenden ser skarp ut. Her er det opplagt feil fokus. Hvorfor det er feil fokus er det imidlertid vanskeligere å si sikkert. Her er det mange muligheter.

- Du foksuerte på feil sted.

- Anda beveget seg fra du fokuserte til du tok bildet.

- Kombinasjonen av kamera og objektiv gir generelt bakfokus.

 

Jeg ville prøvd å sjekke det siste først, Ta noen bilder 45 grader på et eller annet helt flatt, men akkkurat fokuppunktet må være stort nok til at du er sikker på hvor du fokuserer. Finner du en feil kan du bruke kameraets mikrofokusjustering (eller hva det nå heter) til å kompensere. Det finnes masse beskrivelser å nettet hvodan du kan gjøre dette hvis du er i tvil (både hvordan teste og hvordan justere).

 

Er det ikke generelt bakfokusfeil må du prøve deg litt frem.

Med liten dybdeskarphet er det ikke mye bevegelse som skal til før noe er ute av fokus. Eksperimenter med følgefokus, ett og flere fokuspunkt osv for å se hva du synes fungerer best. Vær veldig nøye med eksakt plassering av fokuspunkt når du tester.

 

Fokuserer du manuelt gjennom søkeren må du være sikker på at diopter der korrekt innstilt. Du kan også prøve kontrastbasert AF i Live View for å se om det gir bedre resultat, men det fungerer kun på statiske motiv så det er kun egnet til test, ikke til bruk på fugler osv. manuell fokus i Live View kan også brukes til test, det er kanskje den mest nøyaktige måten å fokusere på, men tar lang tid.

 

Edit: Gjorde en setning litt mindre uklar.

Endret av se#
Lenke til kommentar

OK - Takk TOMSI - Kan du gi meg et hint om hvordan man gjør dette på 7D ?

Du har allerede fått et par linker, for jeg har ingen linker på lur.

 

@TGB,var det du som skrev en lengre avhandling om hvordan man skal finjustere objektivene for en stund tilbake ? Eller var det noen andre?

Lenke til kommentar

OK - Takk TOMSI - Kan du gi meg et hint om hvordan man gjør dette på 7D ?

Du har allerede fått et par linker, for jeg har ingen linker på lur.

 

@TGB,var det du som skrev en lengre avhandling om hvordan man skal finjustere objektivene for en stund tilbake ? Eller var det noen andre?

Det var meg, spørsmålet hvor det hele ble av... en del innlegg siden.

Lenke til kommentar

Etter litt roting i gamle innlegg så fant jeg :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1147425&hl=fokus&st=0

 

Edit:

Optimal testavstand basert på prinsippet i tråden linket over er basert på formel.

 

B = brennvidde i mm

C = 50

A = Avstand i meter

 

B * C / 1000 = A => 50mm gir: 50mm * 50 / 1000 = 2.5 meter

 

For brennvidde på 200mm:

200 * 50 / 1000 = 10.0 meter

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Etter litt roting i gamle innlegg så fant jeg :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1147425&hl=fokus&st=0

 

Edit:

Optimal testavstand basert på prinsippet i tråden linket over er basert på formel.

 

B = brennvidde i mm

C = 50

A = Avstand i meter

 

B * C / 1000 = A => 50mm gir: 50mm * 50 / 1000 = 2.5 meter

 

For brennvidde på 200mm:

200 * 50 / 1000 = 10.0 meter

Genialt.

Lenke til kommentar

Lite tips jeg har lært i ettertid (basert på info fra Nikon):

 

Fokustuning på zoom-objektiv bør gjøres på lengste brennvidde, dvs 70-200mm, gjør test på 200mm. Mener dette er prinsippet til Canon også. Eventult man kan prøve å fokustune på 70mm, så 200mm og en midt i mellom. Deretter ta tuningverdi som er snitt av disse 3. Har forøvrig aldri hatt behov for å fokustune AF-S objektiv fra Nikon, de er alltid spot on. AF-D optikk derimot er det langt større avvik, selv om alle ligger innenfor "grensen".

 

Trådstarter skal garantert ha - (flytt fokus mot kamera), om ikke test viser dette så er enten målingene gjort feil, eller så er ikke fokustuning løsningen (and kan ha flyttet mellom fokus og eksponering). Anbefaler å teste følgefokus også, for å se om dette løser bakfokus problematikken,.

 

Edit:

For spesielt interesserte... AF-S objektiv fra Nikon fokuskalibreres elektronisk og automatisk i fabrikk. AF-D kalibreres manuelt av mennesker, derfor større avvik (det er nok automatikk inne i bildet her også, men prosessen krever mennesker)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har Sony A700, og mistanke om Bak fokus feil på ett objektiv. Brukte da denne testen Test av fokus

Grei test i utgangspunktet; men man _må_ aligne kamera nøyaktig 45 grader for at den skal gi korrekt resultat. Forøvrig er det også et problem med anbefalt avstand for måling på 10 meter om man skal ha 45 graders vinkel (for 200mm brennvidde) ;) Erfaringsmessig fungerer det helt fint med tekst hengt på veggen (man ser ikke ved å ta 1 bilde om det er front eller bakfrokus, men man ser hvor fokus er best basert på stegvis fokus-tuning-verdi).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her er enda en som sliter med uskarpe bilder fra 7D. Min gamle 30D tok alltid skarpe bilder med mitt Sigma 18-200mm på AF. Min nye 7D får alltid uskarpe bilder med samme objektivet på AF. Ved Manuell fokus blir de atter skarpe. Med Canon objektiv 70-300 blei også bildene uskarpe. Kamerahuset blei sendt til AF kalibrering sist uke og blei justert opp i henhold til Canon toleranser. I går fikk jeg kameraet tilbake og bilder tatt med Sigma objektivet er fortsatt ute av fokus. Bilder tatt med Canon objektivet 70-300 er nå skarpe. Hvorfor virker ikke Sigma objektivet like godt på min nye 7D som det gjorde på min gamle 30D ? Må innrømme at kjøpet av min 7D så langt blei en stor nedtur. Har forøvrig en G11 som fortsatt blir favorittkameraet inntil det kanskje løsner med 7D'n. Jeg kommer til å sende 7D'n på service enda en gang ( da med objektivet med ).

Lenke til kommentar

Helt klart fokusfeil.

 

jeg vil (som flere andre her) anbefale å gjøre en såkalt "microadjust" i kamera.

Har selv nylig kjøpt en EF 70-200mm f2.8L IS USM, måtte skru til +15 før det ble skikkelig skarpt.

 

Et tips er å ta en serie bilder med kort lukkertid (f.eks. 1/4000 sekund).

Så prøver du deg fram med microadjust. ta f.eks. 3 bilder på -20, 3 på -15, 3 på -10 etc, helt til du har tatt en hel serie fra -20 til +20. Så plukker du systematisk ut det skarpeste av de tre du har tatt på hver innstilling. Da sitter du igjen med 1 bilde på hver verdi fra -20 til +20. Det eliminerer evt. tull med enkeltbilder (kamerabevegelser, fokusfeil etc).

 

Nå kan du sammenligne hva som er skarpest. Til slutt gjentar du prosessen i mindre steg for å være helt sikker på fininnstillingene.

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...