Sondre Skrevet 27. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Jeg leste om bøter innenfor veitrafikk her og kom plutselig over dette. 5.trafikkreglene § 12, ulovlig forbikjøring med motorvogn, a) til høyre b) like foran eller i vegkryss, eller hvor sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte c) foran gangfelt d) ved ikke å ha forvisset seg om at --- den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, eller --- ingen bakenforliggende har begynt å kjøre forbi ham e) i strid med trafikkskiltene 334 Forbikjøringsforbud 335 Forbikjøringsforbud for lastebil Vil det si at hvis bilen du vil passere ikke gir tegn (blink) så er det faktisk forbudt å kjøre forbi? Endret 27. februar 2010 av Sondre Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 27. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2010 Er det ikke slik at: hvis du ikke har sett etter om han foran deg blinker for å kjøre ut.. så er det din feil - hvis han har blinket og kjører ut - hvis du kjører forbi ham da. Og dere kræsjer. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 27. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2010 Stemmer det. Du legger deg mot venstre, blinker og skal til å kjøre forbi bilen foran deg, og jeg kommer bak deg, så er det jo bare rett og rimlig at jeg venter med å kjøre forbi Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Vil det si at hvis bilen du vil passere ikke gir tegn (blink) så er det faktisk forbudt å kjøre forbi? Nei, det er berre du som har feiltolka lova. Dersom personen foran deg har gitt tegn til å foreta ei forbikøyring kan ikkje du køyre forbi h*n. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Ah, så det er snakk om en bil som er i mellom meg og den jeg vil forbikjøre! Skjønner, takk. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 28. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Bare å se om bilen foran blinker. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Bare å se om bilen foran blinker. Nei, det holder ikkje, du må også holde auge med korleis bilen foran oppfører seg, det er nok av "give-aways" frå folk som planlegger ei forbikøyring. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Ah, så det er snakk om en bil som er i mellom meg og den jeg vil forbikjøre! Skjønner, takk. Den setningen gir ingen mening. Du må jo strengt tatt kjøre forbi alle bilene mellom deg og "den du vil for forbikjøre". Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2010 Det er ein dobbel negativ i den setningen. d) ved ikke å ha forvisset seg om at --- den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring Ein forbikøyring er forbudt dersom du ikkje har forvissa deg om at den forankøyrande ikkje har gitt teikn om forbikøyring (blinklys til venstre). Dersom bilen framfor har venstre blinklys på, er forbikøyring forbudt. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2010 Ah, så det er snakk om en bil som er i mellom meg og den jeg vil forbikjøre! Skjønner, takk. Den setningen gir ingen mening. Du må jo strengt tatt kjøre forbi alle bilene mellom deg og "den du vil for forbikjøre". Hvis en bil lager kø og du ligger to biler bak, så er det jo hovedsaklig bil nummer en du vil forbikjøre. Uansett skjønner du hva jeg mener. Det er ein dobbel negativ i den setningen. d) ved ikke å ha forvisset seg om at --- den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring Ein forbikøyring er forbudt dersom du ikkje har forvissa deg om at den forankøyrande ikkje har gitt teikn om forbikøyring (blinklys til venstre). Dersom bilen framfor har venstre blinklys på, er forbikøyring forbudt. Takk! Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 1. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2010 Trodde faktis det bare gikk på skiltingen ^^, så da har jeg lært noe nytt idag også. Men de fleste forbikjøringer jeg har hatt er på lange landeveier og rette tunneller, selv pleier jeg å slippe gassen og plassere meg litt imot høyre på vegen når en bil vil kjøre forbi meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå