Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilsynelatende tilfeldige blåskjermer - Windows 7


Anbefalte innlegg

Jeg bygget en egen PC selv i sommer og installerte Windows 7 RC, og har helt siden starten vært plaget av tilsynelatende tilfeldige blåskjermer. I oktober kjøpte jeg fullversjonen av Windows 7 og installerte den, i håp om at alle blåskjermene jeg har fått kun var en merkelig feil med RCen, men den gang ei. Jeg kan få et par om dagen eller det kan gå uker mellom dem. Siden sent i oktober har jeg hatt 37 registrerte blåskjermer. (alle lagret som en miniminnedump)

 

Av disse blåskjermene har jeg tretten forskjellige "bug check strings" og tretten forskjellige drivere som antakeligvis har skylden - mange av disse er native Windows-drivere som ntfs.sys og ntoskrnl.exe.

 

Da jeg ser fra forumet er at mange blåskjermer er forårsaket av minnefeil, men jeg har kjørt Memtest86, Memtest86+ og Windows Memory Diagnostic flere ganger uten noen feil i det hele tatt. Prosessoren min har blitt mildt overklokket uten overvolting, men problemet har skjedd både før og etter overklokking - og de siste par månedene har jeg kjørt prosessoren på stock-frekvens. Temperaturen på maskinkomponentene er ikke skremmende. Jeg oppdaterer drivere omtrent hver måned hvis mulig. Windows 7 er oppdatert hver uke, og jeg kjører Microsoft Security Essentials og Malwarebytes Anti-Malware-scanninger jevnlig.

 

Hvis det også hjelper, har jeg også opplevd mange tilfeldige Firefox og WoW-crashes. Firefox kommer opp med Mozilla Crash Reporter og WoW gir meg Error 132 og 134.

 

Maskinvaren min er som følger:

 

CPU: AMD Phenom II x2 550

GPU: ATI Radeon 4870

HDD: Hitachi Deskstar P7K500 500GB

Hovedkort: MSI 770-C45

RAM: 2x "Crucial 2GB DDR3 1333MHz/PC3-10600" delnummer CT25664BA1339

Case: Antec Sonata III medfølgende Antec EarthWatts 500W PSU

OS: Win7 32-bit RC, Win7 64-bit retail siden sent i oktober

 

Blåskjermene kommer uansett om jeg kjører 3D-spill, surfer eller bare idler. Vedlagt er et skjermbilde av BlueScreenView som viser bug check string, bug check code, hvilken driver som er "problemet" og minneaddressen som er problemet.

 

bsodqq.jpg

 

Hvis dere trenger Windbg-logs eller opplasting av minnedumpene for feilsøking legger jeg gjerne ut disse. Tusen takk for all hjelp dere kan tilby dere - jeg setter virkelig pris på det da jeg står helt fast her.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, mye rart som dukker opp her ja.

Tar en titt på de forskjellige bugkodene du får her.

 

Bug Check 0xfe

Parameter 1: 0x5 - Hardware feil pga fuskende fysisk adresse. Skyldes ikke driver.

Parameter 2: Peker til adressen hvor feilen oppstår

Parameter 3: viser PCI Vendor, produkt ID og 10024398 er ATI SB700 southbridge.

 

Bug Check 0x19

Parameter 1: 0x3 "Pool Freelist is corrupt"

Parameter 2-4 skal ha samme verdi om alt er vel... hvilket det ikke er her så.. bsod next.

 

Bug Check 0x3B

Denne er forbundet med skjermkortdrivere og minnebruk.

 

Bug Check 0xD1

Drivere skaper IRQ konflikter.

 

Bug Check 0x24

De to vanligste årsakene til denne feilen er feil på harddisken og oppbrukt "nonpaged pool memory".

For lite fysisk minne kan skape dommedag om ting virkelig går galt for å si det med andre ord.

 

Bug Check 0x1E

Parameter 1: 0x5 - "A memory access violation occurred"- Feiler i NetIO.sys.

NetIO.sys som er nettverks I/O subsystem driver fra Microsoft.

 

Bug Check 0x50

Blir vanligvist forårsaket av følgende:

Defekt ram; Hovedminnet, L2 RAM cache eller VIDEO ram.

Korrupt NTFS volum

Buggy System Service

Antivirusprogrammer kan også skape denne.

 

Bug Check 0x116

Forsøk på å resette skjermdriveren og gjenoppretting feilet.

 

Bug Check 0xF7

Buffer overrun... Skal lime inn litt engelsk tekst i denne forbindelsen som er litt artig;

This is the classic "buffer overrun" hacking attack. The system has been brought down to prevent a malicious user from gaining complete control of it.

 

Bug Check 0xA

Denne dukker normalt opp etter installasjon av nye enhetsdrivere, system services eller BIOS og disse ikke fungerer som de skal.

 

 

Ok, tror det var et greit utdrag av de forskjellige bug check kodene som er på lista 0o

 

Aller først bør du nok ihvertfall sjekke disken for feil om du ikke allerede har gjort dette.

Sjekk at du har siste biosversjon og de rette driverne for hovedkort og skjermkort.

Jeg ville også avinstallert alt av tredjeparts antivirus/firewalls for en periode selv om det ikke er å anbefale å kjøre uten.

WoW error 132 er etter min erfaring feil som oppstår på klientsiden og vanskelig å si noe nøyaktig om hva som feiler. Kan være minnefeil, diskfeil, korrupt installasjon av WoW og så videre.

 

Er du forresten koblet til nettet via en router eller rett i modemet?

 

Dessverre er det vanskelig å si nøyaktig hva som er feil så blir bare å teste ut en ting av gangen til du treffer rett men utifra alle de forskjellige feilene kan det være nærliggende å tro at feilen er hovedkortet i seg selv.

 

Kommer ikke på noe spesielt mer sånn i farta, hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar

Aller først bør du nok ihvertfall sjekke disken for feil om du ikke allerede har gjort dette.

Okay, skal gjøre det. Holder en vanlig chkdsk?
Sjekk at du har siste biosversjon og de rette driverne for hovedkort og skjermkort.
Hovedkort og skjermkort-drivere er oppdatert, skal flashe BIOS fra 1.10 til 1.50 nå.
Jeg ville også avinstallert alt av tredjeparts antivirus/firewalls for en periode selv om det ikke er å anbefale å kjøre uten.
Er litt skeptisk til det etter 0XF7: This is the classic "buffer overrun" hacking attack. The system has been brought down to prevent a malicious user from gaining complete control of it. :p

 

Kan denne blåskjermen være forårsaket av noe annet?

 

WoW error 132 er etter min erfaring feil som oppstår på klientsiden og vanskelig å si noe nøyaktig om hva som feiler. Kan være minnefeil, diskfeil, korrupt installasjon av WoW og så videre.

134 er den vanligste feilkoden jeg får. Typisk sett står det noe som

Failed to read file Textures\BakedNpcTextures\3e1c5f3a278b1b2b4a664ce75f14145.blp.

Debug Details:

[2] err=0 text=SFileReadFile - Textures\BakedNpcTextures\3e1c5f3a278b1b2b4a664ce75f14145.blp - Data\common.MPQ
[1] err=0 text=ReadSectors/DecompressData failed
[0] err=0 text=ReadSectors/DecompressData failed
Storm Error Msg:The system cannot find the file specified.

eller

Failed to read file WORLD\KALIMDOR\AZSHARA\PASSIVEDOODADS\CORAL\CORAL01_12.blp.

Debug Details:

[2] err=0 text=SFileReadFile - WORLD\KALIMDOR\AZSHARA\PASSIVEDOODADS\CORAL\CORAL01_12.blp - Data\common.MPQ
[1] err=0 text=ReadSectors/DecompressData failed
[0] err=0 text=ReadSectors/DecompressData failed

Er du forresten koblet til nettet via en router eller rett i modemet?
Jeg bruker en ruter, ja, D-link DSL-2640B.

 

Dessverre er det vanskelig å si nøyaktig hva som er feil så blir bare å teste ut en ting av gangen til du treffer rett men utifra alle de forskjellige feilene kan det være nærliggende å tro at feilen er hovedkortet i seg selv.

 

Kommer ikke på noe spesielt mer sånn i farta, hold oss oppdatert :)

Okay, tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Okay, skal gjøre det. Holder en vanlig chkdsk?

Ville nok brukt en av de disktestene som følger med Ultimate Boot CD, ViVARD og Salvation testene er de to jeg har hatt best erfaring med men begynner å bli en stund siden jeg har brukt noen av de.

Ikke alltid testene klarer å oppdage disken heller men da er det bare å prøve en annen test.

 

Er litt skeptisk til det etter 0XF7: This is the classic "buffer overrun" hacking attack. The system has been brought down to prevent a malicious user from gaining complete control of it. :p

 

Kan denne blåskjermen være forårsaket av noe annet?

Det er ikke nødvendigvis hacking som gjør at dette oppstår, kan også skyldes drivere som ikke fungerer skikkelig.

Når det gjelder å kjøre uten firewall så er windows 7 sin egen firewall ganske så god og når du i tillegg er bak en ruter så bør det gå bra for en periode eventuelt om du har en tredjeparts antivir/firewall forsøk å avinstaller denne og test med en annen.

 

 

Når det gjelder WoW feilen så har jeg ikke sett noen fix for 134 enda eller en god forklaring fra Blizzard hvorfor den oppstår.

Lenke til kommentar

Okay. Jeg har flashet BIOS til 1.5 og gjort en chkdsk (før du sa jeg burde bruke noe annet. :p) og har ikke hatt noen blåskjermer enda. *knock on wood.* Vet ikke hva som var resultatet på chkdsk'en da jeg var AFK (tok et par timer med to partisjoner på 80 og 420GB hver)

 

Skal kjøre disksjekker fra Ultimate Boot CD over natten (restarter de datamaskinen eller vil de forbli kjørende uten restart?) og se hva resultatet blir.

 

Har Comodo brannmur og Microsoft Security Essentials, bør jeg avinstallere begge, eller er MSE okay siden det er lagd av MS?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre Salvation, men den fant ikke harddisken min, det samme med mange harddisksjekkere på Ultimate Boot CD. SeaTools virket derimot, og ingen feil ble funnet.

 

Jeg har mer og mer tro på at hovedkortet mitt er problemkilden her, men vil opplasting av Windbg-logger eller minnedumper hjelpe noen til å få meg ett skritt nærmere en bekreftelse eller avkreftelse på det?

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

jeg hadde lignende problemer som du har, sendte alt inn til komplett for en sjekk, men alt tested ok.

 

jeg har samme type ram som du har (men har Intel I5), det jeg gjorde var å sette volt påminne fra 1.5 til 1.6-1.65 og da forsvant alle problemer.

 

du kan jo sjekke bios hva slags volt minnet har is hvis det er 1.5 prøv å sette den opp litt.

 

tror ikke det minnet liker 1.5v

Lenke til kommentar

Utifra di problemene du har så tror jeg en løsning kan være å sjekke alle komponentene i en annen maskin, en for en.

Har på følelsen at dette kan være hovedkortet , men kan være lurt å få sjekket at psu også gir nok strøm da dette er også en faktor som kan påvirke systemet på ymse måter.

 

Så i alle fall :

 

*Fjern Comodo (det er nok med Microsoft sin secuirity essentials).

*Kjør memtest86 i et par timer. Ingen feil = next step.

*Last ned occt perestroika, kjør psu testen viktig å huske at denne kan ta livet av komponenter om disse er defekte , men er et bra verktøy for å finne feilen (som regel slår bare maskinen seg av).

*Få sjekket S.M.A.R.T. verdiene på hd (crystaldiskinfo er et bra program for det).

Lenke til kommentar

jeg hadde lignende problemer som du har, sendte alt inn til komplett for en sjekk, men alt tested ok.

 

jeg har samme type ram som du har (men har Intel I5), det jeg gjorde var å sette volt påminne fra 1.5 til 1.6-1.65 og da forsvant alle problemer.

 

du kan jo sjekke bios hva slags volt minnet har is hvis det er 1.5 prøv å sette den opp litt.

 

tror ikke det minnet liker 1.5v

Jeg skal prøve det om ikke jeg finner noen feil med Perestroika. Takk for tipset. :)

 

Utifra di problemene du har så tror jeg en løsning kan være å sjekke alle komponentene i en annen maskin, en for en.

Har på følelsen at dette kan være hovedkortet , men kan være lurt å få sjekket at psu også gir nok strøm da dette er også en faktor som kan påvirke systemet på ymse måter.

 

Så i alle fall :

 

*Fjern Comodo (det er nok med Microsoft sin secuirity essentials).

*Kjør memtest86 i et par timer. Ingen feil = next step.

*Last ned occt perestroika, kjør psu testen viktig å huske at denne kan ta livet av komponenter om disse er defekte , men er et bra verktøy for å finne feilen (som regel slår bare maskinen seg av).

*Få sjekket S.M.A.R.T. verdiene på hd (crystaldiskinfo er et bra program for det).

Okay. Som tidligere nevnt har jeg kjørt flere minnetester flere ganger, inkludert memtest86, men jeg skal ta en sjekk med Perestroika. CrystalDiskInfo hadde jeg allerede installert - her er SMART-verdiene. Verdiene betyr ikke så mye for meg, men "Health Status: Good" regner jeg med indikerer at SMART ikke finner noen nevneverdige problemer. :3

 

Når du nevner PSU - så har jeg lagt merke til at HWMonitor rapporterer merkelige verdier for +5V og +12V-linjene i Windows (hhv. rundt 3V og 4.2V) og har gjort det fra første dag - hadde alltid trodd dette var en form for strømsparingsfunksjon, men kanskje dette har noe med saken å gjøre? Her er et skjermbilde for CrystalDiskInfo og HWMon.

hwmoncdi.jpg

BIOS rapporterer for øvrig fine verdier på både +5V og +12V.

 

Laster ned Perestroika atm, vil rapportere tilbake med resultater fra PSU-testen. :)

Lenke til kommentar

Hmm, test gjerne med å nappe ut en minnebrikke og kjør systemet med 2Gb minne en periode også.

 

Andre ting som bør prøves :

 

*Bytt ut Sata kabelen og prøv en annen plassering på hk.

*Sjekk om spenningene faller under 3% verdiene med Occt perestroika sin psu test (antar cpuid tar feil med verdiene da systemet ditt ikke hadde bootet med såpass lave verdier på 12 og 5v.

Lenke til kommentar

Hmm, test gjerne med å nappe ut en minnebrikke og kjør systemet med 2Gb minne en periode også.

 

Andre ting som bør prøves :

 

*Bytt ut Sata kabelen og prøv en annen plassering på hk.

*Sjekk om spenningene faller under 3% verdiene med Occt perestroika sin psu test (antar cpuid tar feil med verdiene da systemet ditt ikke hadde bootet med såpass lave verdier på 12 og 5v.

PSU-testen med OCCT Perestroika ga ingen feil over en time. Verdiene på +5V og +12V forble rundt 3.3V og 4.2V - så da regner jeg med at det kun er en feil på avlesningen.

 

Systemet har kjørt ganske greit i det siste, så kanskje problemet mitt har blitt fikset av et eller annet jeg har gjort de siste dagene. Hvis jeg får flere blåskjermer skal jeg prøve å overvolte minnet og bytte SATA-kabel og posisjon. Tusen takk for hjelpen så langt, alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...