Gå til innhold

2x266MHz eller 1x333MHz RAM


larsos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2x266MHz dual eller 1x333MHz singel ? Hva har best ytelse ?

 

Jeg forstår ikke spørsmålet jeg med utgangspunkt i Intel 875P HK.

 

Hva slags RAM?

 

Skal du ikke ha DDR-PC400 RAM som kjører default på 200mhz, -synkront med CPU-fsb? Overklokker du RAM-en til DDRPC533 eller 666?

Det høres ganske utrolig ut i mine ører.

 

Og å kjøre singel RAM på hovedkortet vil i alle de tilfellene jeg har fantasi til å tenke meg, - medføre betydelig lavere ytelse enn å kjøre dual.

 

Vel, - enten har du misforstått noe eller så har jeg det, - og det får avklares av andre, - for jeg skal gå nå ... :lol:

Lenke til kommentar
2x266MHz dual eller 1x333MHz singel ? Hva har best ytelse ?

 

Jeg forstår ikke spørsmålet jeg med utgangspunkt i Intel 875P HK.

 

Hva slags RAM?

 

Skal du ikke ha DDR-PC400 RAM som kjører default på 200mhz, - altså synkroint med CPU-fsb? Overklokker du RAM-en til DDRPC533 eller 666?

Det høres ganske utrolig ut i mine ører.

 

Og å kjøre singel RAM på hovedkortet vil i alle de tilfellene jeg har fantasi til å tenke meg, - medføre betydelig lavere ytelse enn å kjøre dual.

 

Vel, - enten har du misforstått noe eller så har jeg det, - og det får avklares av andre, - for jeg skal gå nå ... :lol:

 

Du har ikke forstått spm, les en gang til :wink:

Han stilte bare et generelt spm !

Lenke til kommentar

Jaha.

 

Da er det ingen tvil. Dual DDR PC266 gir selvfølgelig bedre ytelse enn singel DDR PC333. Jeg forstår ikke at det er noe spørsmål.

 

Imidlertid, - dersom man kjører med HK eller CPU som ikke kan utnytte minnebåndbredden, - blir det jo ett fett hva man gjør :wink:

 

Men selv med den begrensede minnebåndbredden AMD XP-CPU'ene kan utnytte, - så er det likevel skrevet her i forumet at Dual DDR PC266 gir 3-5% høyere ytelse enn selv singel DDR-PC400. Dette er likevel marginale forskjeller, - og det er vel CPU som i hovedsak begrenser minneytelsen.

Lenke til kommentar
2x266MHz dual eller 1x333MHz singel ? Hva har best ytelse ?

Tviler på du klarer å komme i nærheten av de hastighetene med dagens ram-brikker. PC3200 går normalt på 200MHz og 266MHz er utenfor rekkevidde.

 

Men hvis du tenker på 2x133MHz vs. 1x166MHz så kommer det kun an på FSB'en. Synkron hastighet gir høyest ytelse. Dvs. om du kjører med 133MHz FSB så er 2x133MHz best, og med 166MHz FSB så er 1x166MHz best. Grunnen til at synkrone hastgiheter er best er fordi det gir lavere latency.

 

Når det gjelder båndbredden så er det FSB som er flaskehalsen mellom CPU og minne og ikke selve minne-bussen. Høyest mulig FSB gir altså høyest båndbredde.

 

Den høyeste ytelsen får man når man har både høy FSB og lav latency. I ditt tilfelle vil nok FSB=166MHz og 1x166MHz ram gi det beste resultatet.

Lenke til kommentar

Se signaturen min. Det som er at jeg har bare 2x266MHz ram, og jeg har ikke råd akkurat nå å kjøpe ny, men det skal jeg gjøre så snart jeg får råd. Men jeg har en kompis som har 1x333MHz og har et hovedkort som kjører max 266MHz. Så det jeg lurer på er om jeg får bedre ytelse med å bytte ram med han så jeg får 1x333MHz istede for 2x266MHz. Forstår dere ? Hva blir best ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...