Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke opp lengre. Bare booter i loop


Anbefalte innlegg

Da var jeg kommet til det punktet at maskinen ikke vil boote lengre, men går i loop. Den rebooter straks etter at windows xp vinduet starter. Det der statusbaren kommer i starten.

 

Det som skjedde før dette er at maskinen stod å jobbet med fildeling og litt annet, og gikk fryktelig tregt til slutt. Til slutt fikk jeg stengt alle programmer som kjørte for å ta en reboot, men fikk ikke rebootet. Forsøkte både start på nytt og avslutt. Men den slo seg aldri av.

 

Dermed var eneste muligheten reset button.

 

Da jeg nå skulle starte på nytt ble det den evige loop.

 

Hva kan jeg gjøre nå?

Jeg sliter veldig om jeg ikke får den opp igjen uten en reformat. Jeg har masse epost og et regnskapsprogam som jeg ikke kan miste.

 

Det er også en del bilder og dokumenter.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette? Har gode tips?

 

Thanks,

JB

Endret av JohnBuer07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for et super raskt svar Hårek.

 

Er klar over at det er mange muligheter til å redde filer. Men jeg vil aller helst ha maskinen opp igjen uten å måtte reinstallere og "redde" filer på andre måter.

 

Men er det eneste muligheten så er det klart at det kommer jeg til å gjøre.

 

Ikke sikker på hvordan jeg finner mail og slikt for å få "flytta" dette til ny disk. Ikke regnskapet heller. Men er nok løsninger på det ja.

 

Får heller ikke starta i safe mode nei. Har også forsøkt siste fungerende version.

 

Skulle ønske at det fantes programvare som funket slik at man booter på en plate eller usb plugg eller noe slikt og som automatisk fikser windows. Ganske rart at det aldri har blitt laget noe slikt. Men det er kanskje for mange konfigurasjoner ute til at noe slikt kan lages. Hadde uansett vært et perfekt program å ha.

 

Har du andre forslag en å "redde" filer? Om jeg bruker xp plata så forsvinner mine dokumenter og slikt. Og det er ikke et alternativ.

 

JB

Lenke til kommentar
Da var jeg kommet til det punktet at maskinen ikke vil boote lengre, men går i loop. Den rebooter straks etter at windows xp vinduet starter. Det der statusbaren kommer i starten.

Hva kan jeg gjøre nå?

Jeg sliter veldig om jeg ikke får den opp igjen uten en reformat. Jeg har masse epost og et regnskapsprogam som jeg ikke kan miste.

JB

 

Denne artikkelen beskriver hvordan du foretar en erstatningsoppgradering, eller ny installasjon, av Microsoft Windows XP. Dette kalles også en reparasjonsinstallasjon. Den installerer Windows XP på nytt i samme mappe. Det kan hende du vil foreta en erstatningsoppgradering hvis installasjonen av Windows XP må repareres. En slik reparasjonsinstallasjon kreves kanskje hvis en av følgende betingelser stemmer

 

Følg fra her:

 

Metode 2: Installere Windows XP på nytt ved å starte datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP

Hvis du vil installere Windows XP ved å starte datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP, gjør du følgende:

 

1. Sett inn CD-ROMen med Windows XP i CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen på datamaskinen, og start deretter datamaskinen på nytt.

2. Når meldingen om at du må trykke en tast for å starte opp fra CD-ROM vises, trykker du en tast slik at datamaskinen starter fra Windows XP-CD-ROMen.

 

Obs! Datamaskinen må være konfigurert til å starte fra CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konfigurerer datamaskinen til å starte fra CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen, kan du se dokumentasjonen for datamaskinen eller kontakte datamaskinprodusenten.

3. Du får følgende melding i vinduet Velkommen til installasjonsprogrammet:

Denne delen av installasjonsprogrammet forbereder kjøring av Microsoft Windows XP på datamaskinen:

 

Hvis du vil installere Windows XP nå, trykker du ENTER.

 

Hvis du vil reparere en Windows XP-installasjon ved hjelp av gjenopprettingskonsollen, trykker du R.

 

Hvis du vil avslutte installasjonsprogrammet uten å installere Windows XP, trykker du F3.

Trykk ENTER for å installere Windows XP.

4. I skjermbildet for lisensavtalen for Windows XP, trykker du F8 for å godta lisensavtalen.

5. Kontroller at det er merket av for den gjeldende installasjonen av Windows XP i boksen, og trykk deretter R for å reparere Windows XP.

6. Følg instruksjonene på skjermen for å installere Windows XP på nytt. Når du har reparert Windows XP, må du kanskje aktivere ditt Windows XP-eksemplar på nytt.

 

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du klikke følgende artikkelnummer for å vise artikkelen i Microsoft Knowledge Base:

310064 (http://support.microsoft.com/kb/310064/ ) Slik feilsøker du installasjonsproblemer når du oppgraderer fra Windows 98 eller Windows Millennium Edition til Windows XP.

Les mer her:

 

http://support.microsoft.com/kb/315341/no

 

Edit: Lagt in på norsk fra MS

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette før, og da har jeg mistet det som ligger i mine dokumenter og slikt.

Jeg vil ikke risikere dette genne dangen.

Da kjøper jeg heller en ny hard disk og installerer fra scratch på denne.

 

Uansett hva som gjøres må jeg beholde det som ligger på maskinen min i dag. Ellers er det ikke aktuellt å gjøre noe med denne disken.

 

JB

Lenke til kommentar
Jeg har gjort dette før, og da har jeg mistet det som ligger i mine dokumenter og slikt.

Jeg vil ikke risikere dette genne dangen.

Da kjøper jeg heller en ny hard disk og installerer fra scratch på denne.

 

Uansett hva som gjøres må jeg beholde det som ligger på maskinen min i dag. Ellers er det ikke aktuellt å gjøre noe med denne disken.

 

JB

 

For å være på den sikre siden er det sikkert best å følge Hårek's råd, selv om jeg flere ganger har brukt reparasjons funksjonen i XP, det overskriver bare Windowsfilene. Et alternativ er jo å sette HD'en inn i en annen PC og kopiere dataene over.

 

En ny harddisk er og en god ide.

Jeg lager altid egen partisjon for operativsystemt på 10-12 GB, slik at dokumenter, bilder og musikk er på andre partisjoner.

 

Kjører fortiden med to HD'er og 8 partisjoner, backup image :-) + egen backup disk. Kanskje jeg er litt paranoid.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
En ny harddisk er og en god ide.

Ja, særlig fordi man ikke skal utelukke at feil på harddisken er det underliggende problemet her. Og da er ikke en Repair Install den rette veien å gå, spør du meg. (Man kan i beste fall håpe på å gi disken noen måneder lengre liv.)

 

Man kan selvsagt kjøre SpinRite på disken - og det er absolutt en opsjon dersom TS ikke får ut viktige filer på annen måte -, men til en pris på 89$ vil det vel være mer lønnsomt å kjøpe en ny harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...