Gå til innhold

Garanti på batteri


Anbefalte innlegg

Hei!

I mai i 2008 kjøpte jeg en Acer Aspire how elprice. Nå har batteriet blitt veldig dårlig, og det står i win7 at jeg bør vurdere å bytte batteri, og at pcen plutselig slå seg av.

Jeg ringte idag elprice og hørte om jeg hadde garanti på dette. De sa at batterier var forbruksvare på lik linje med bensin til en bil, og at det ikke gikk på garanti eller reklamasjon.

Jeg syntes dette hørrtes rart ut. Jeg syntes nå at batterier burde holde lenger enn 2 år... Jeg søkte da på nettet og kom over dette.

 

Gjaldt dette bare en enkeltsak, eller er det generelt garanti på 2 år på batteri?

Isåfall hvor i norges lover står dette (har leitet og søkt på lovdata, men ikke funnet noe om garanti på pc-er).

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjell på degradering og defekt.

 

Problemet ditt er nok at det er degradert, dvs at ytelsen (levetiden) er betydelig dårligere enn når det var nytt. Sånt skjer med batterier, og hvor raskt er avhengig av bruk. Hyppig utlading og opplading er veldig bra for batteriet (rett meg hvis jeg tar feil!), mens det å stå fulladet er noe av det værste du kan gjøre, om ikke det værste.

 

Fungerer batteriet i det hele tatt? Kan du dra ut strømadapteren uten at pcen skrur seg av tvert, som en stasjonær hadde gjort? Hvis den gjør det, kan det være defekt, og da KAN det hende du kan reklamere. Hvis det holder bare bittelitt, selv 10 sekunder, er det degradert, og fratatt fra reklamasjonsretten. Desverre.

 

Grunnen til dette er nok at teknologien ikke er moden nok til å garantere at batterier skal vare i 2 år, og med tanke på hvor mange som direkte ødelegger batteriet sitt ved å konstant lade det, blir det urimelig at alle andre skal betale for at de skal få nytt, for så å bare ødelegge dette. Husk at all reklamasjon og garanti blir betalt for når du kjøper et produkt. Derfor er ting dyrere i Norge enn ellers i verden.

Lenke til kommentar
Hyppig utlading og opplading er veldig bra for batteriet (rett meg hvis jeg tar feil!), mens det å stå fulladet er noe av det værste du kan gjøre, om ikke det værste.

 

Her kommer rettinga ;)

Sitat: "Li-ion-batterier kutter automatisk oppladingen når det er fulladet."

 

Etter det som står på denne siden, er det jo ikke min feil att batteriet er dårlig (eller degradert)...

 

 

Det samme problemet er i Vista, så det er ikke bare win7.

Lenke til kommentar

Batterier er definert som forbruksvare, garanti gjelder ikke ved degradering. Et moderne batteri vil være beskyttet mot klattlading, men batterikapasiteten svekkes fortsatt etter antall ladinger.Dette gjelder ALL batterikraft i elektronikk.

 

Det at win7 sier om at du bør skifte batteri er i fleste tilfeller en tullete melding å vise da det skremmer forbrukeren til å tro at noe er kritisk galt med maskinen. Meldingen vil dukke opp innen første året ved daglig bruk.

Lenke til kommentar
Forskjell på degradering og defekt.

 

Hyppig utlading og opplading er veldig bra for batteriet (rett meg hvis jeg tar feil!), mens det å stå fulladet er noe av det værste du kan gjøre, om ikke det værste.

Lading er generelt dårlig for bateriets ytelse, akkuratt som en bil blir ødelagt hvis du bruker den.

Du burde lade bateriet helt ut før du lader det på nytt igjen. Hvis det står over lengere tid fullladet er ikke dette et veldig stort problem annet at det vil miste strømmen over tid.

Mange sier at Li-ion beterier kan lades opp i hytt og pine uten og ta skade av det. Dette er tull Li-ion baterier tåler det bedre, men ytelsen blir redusert.

Lenke til kommentar
Hyppig utlading og opplading er veldig bra for batteriet (rett meg hvis jeg tar feil!), mens det å stå fulladet er noe av det værste du kan gjøre, om ikke det værste.

 

Her kommer rettinga ;)

Sitat: "Li-ion-batterier kutter automatisk oppladingen når det er fulladet."

 

Etter det som står på denne siden, er det jo ikke min feil att batteriet er dårlig (eller degradert)...

 

 

Det samme problemet er i Vista, så det er ikke bare win7.

 

 

Det er nettopp det som ødelegger batteriet, at det står fulladet hele tiden. Så uansett om det stopper og lade eller ikke, degraderes det kraftig når det står med adapter i hele tiden.

 

Og jo, det er desverre oss forbrukere sitt problem at teknologien er såpass dårlig på dette punktet... :( Er ikke bare du som lider, er nok alle. Derfor er batterier forbruksvare med 1 års reklamasjon/garanti.

Lenke til kommentar
I Norge har bananer 2 års reklamasjonsrett. Der fikk dere noe å tenke på! :-)

 

Men, du kan ikke forvente at de varer mer enn noen få dager! Så hvis du skal reklamere på en et år gammel banan, sier jeg lykke til.

 

 

Plinge:

Beklager at jeg fjernet alt håp, men er nok desverre sånn det er. Batterier holder ikke følge med resten av datateknologien. Utrolig kjipt.

Lenke til kommentar

Ikke la deg forlede av alle synserne her som tror og mener. Fakta er at dersom dette er en normal pc hvor man skal forvente at batteriet skal varer over 2 år kan du støtte deg på vedtaket i FTU som slo fast at i den konkrete saken at pcbatteriet skal vare i min 2 år. Innled en formell klageprosess gjennom Forbrukerrådet.

 

Edit, som Bolson korrekt påpeker lengre ned finnes det selvfølgelig en grense for når batteriet er defekt (=reklamasjon) og når det bare er svakt.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hyppig utlading og opplading er veldig bra for batteriet (rett meg hvis jeg tar feil!), mens det å stå fulladet er noe av det værste du kan gjøre, om ikke det værste.

 

Her kommer rettinga ;)

Sitat: "Li-ion-batterier kutter automatisk oppladingen når det er fulladet."

 

Etter det som står på denne siden, er det jo ikke min feil att batteriet er dårlig (eller degradert)...

 

 

Det samme problemet er i Vista, så det er ikke bare win7.

 

 

Det er nettopp det som ødelegger batteriet, at det står fulladet hele tiden. Så uansett om det stopper og lade eller ikke, degraderes det kraftig når det står med adapter i hele tiden.

 

Og jo, det er desverre oss forbrukere sitt problem at teknologien er såpass dårlig på dette punktet... :( Er ikke bare du som lider, er nok alle. Derfor er batterier forbruksvare med 1 års reklamasjon/garanti.

Det er ikke ladingen i seg selv som skaper trøbbel for batteriet, et Li-ion batteri tåler flere tusen ut og opppladinger. Problemet kommer når de utsettes for varme over lengre tid. Noe som det naturligvis blir når pc'en står med adapter hele tiden på samme sted og gjerne over flerfoldige timer om gangen.

Lenke til kommentar

Det er to års reklamasjonsrett på batterier.

 

Kilde forbrukerportalen, og her er selve dommen i Forbrukertvistutvalget.

 

I dette tilfellet sluttet batteriet å virke i realiteten, slik sett var saken klar. Nærmere drøftinger jeg har lest/hørt når det gjelder dette (uten å huske kilder) er at man må pent akseptere at batteriet mister 40 - 60 % ytelse i løpet av 2 år, men om ytelsen kommer ned under 25 - 15 % så vil vi generelt snakke om en reklamasjon.

 

Gjør som Panter anbefaler, det er også min anbefaling.

 

Apropos batteriers levetid - jeg har en Thikpad T60, som opprinnelig hadde ca 6,5 timers batteritid. Ligger tre år etter kjøp fremdeles på ca 4,5 - 5 timer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...