Gå til innhold

Snill pike trenger råd ang kjøp av utstyr og objektiver!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
For meg tyder dette på at jeg har en blitz som kan vris ,men men :tease:

På tide å droppe temaet?

 

..Og hvis du absolutt skal ha det med teskje:

Canon blitser rimeligere en 430 EX II ville jeg heller ikke kjøpt,de har ikke fast fokuslys og du kan ikke vri hodet i alle retninger.

Jeg har en her og den kan jeg vri både sideveis og opp/ned :hmm:

Du leste ikke posten min tidligere i tråden, som påpekte hvor du tok feil? I posten du svarte på var det nemlig snakk om Canon-blitser rimeligere (billigere) enn 430 EX II. "430 EX" er ikke en rimeligere blits enn 430 EX II - det er bare en eldre versjon. Når det var snakk om at man ikke bør kjøpe Canon-blitser i billigere prisklasser enn 430 EX II, og du svarer "Jeg har en her og den kan jeg vri både sideveis og opp/ned :hmm:", så indikerer det at du har en Canon-blits som er rimeligere enn 430 EX II, og som også har et hode som kan vris. Dette er klart ikke tilfellet, og det er mange som har påpekt akkurat dette. Dropp kveruleringen. Ok? ;)

 

 

Ampanda - tror du har funnet noen fine valg av utstyr - alle alternativene du/vi diskuterer vil være snadder - og de sakene du bortvelger kan du heller kjøpe ved neste korsvei.. Kikk også litt etter et godt, brukt stativ*) - det er mye moro man kan ha med stativ også.. :)

 

*) Merk komma mellom "godt" og "brukt". ;)

Lenke til kommentar
En annen ting:

 

Dersom jeg kjøper 430 EX II (eller EX I), vil jeg ha mulighet til å koble den av kamera og bruke den trådløst, eller må jeg da ha noe ekstrautstyr koblet til blitsskoen? Type denne annonsen for 430 EX + ST-E2?

 

Fikk du tilslag på de to ?

 

Har ST-E3 selv og er utrolig fornøyd med den.

 

Du plasserer blitsen en plass i rommet og retter den opp i taket,så kan du bare gå rund og fotografere.

Den innebygget hjelpe-fokuslys funksjonen er kjempefin,du får riktig fokus hele tiden.

Lenke til kommentar
Ønsker å videreutvilke evnene mine, og komme meg videre fra kit-objektivet 18-55mm IS som fulgte med 1000D. Jeg bruker kameraet mest til å ta bilder av familie og venner i festlige lag, både i form av portretter og gruppebilder. Derfor vurderer jeg å bytte ut kit-objektivet til en annen normalzoom med bedre lysstyrke. Men mener jeg har lest at det kit-objektivet egentlig er ganske bra, så mulig det ikke er der jeg vil begynne? Har også vurdert sterkt å kjøpe en 50mm (f/1.8 i første omgang), da jeg hadde fantastisk morsomt med en lånt 50mm f/1.4. Har også lyst til å investere i en ekstern blits. Ofte tar jeg jo bilder innendørs når det er mørkt, og den innebygde blitsen er jo et mareritt. Vurderer også en vidvinkel ca 10-20mm, da mitt nåværende objektiv ofte oppleves som litt "trangt" når jeg tar bilder av flere...

Se på lyssterke 30-35mm fastobjektiver. De er mye mer allsidige enn 50mm, og ligger et sted i mellom 50/1.8 og 50/1.4 i pris. Med en 50/1.8 blir det fort for trangt, spesielt innendørs i normale hus.

 

Ekstremvidvinkel gjør seg dårlig til vanlige bilder av folk. Funker ikke 18-55mm til det så står du for nære.

 

Den mest fornuftige fotoinvesteringen du kan gjøre er å lære deg å bruke det utstyret du har idag best mulig. Kitobjektivet ditt gjør det også mulig å vurdere hva slags fastoptikk du bør kjøpe. Still det inn på 30mm, og la det stå der en stund for å oppleve hvordan en fast 30mm føles ut komposisjonsmessig. Still det inn på 50mm og se om det er en brennvidde du har bruk for i det heletatt. 50/1.8 er billig og god - men hva hjelper det om den bare blir liggende igjen hjemme?

Lenke til kommentar

Ettersom du tar en del bilder innendørs, tror jeg den billigste investeringen du kan gjøre som gir mest utbytte, er en blits og en diffuser. En Canon Speedlite 430 EX II vil være perfekt. En diffuser sprer lyset slik at du slipper slagskygger og bleke ansikter. Blitsbildene dine blir dramatisk bedre.

 

Det er mange typer diffusere, men jeg vil anbefale en Gary Fong Lightsphere II. Du må vurdere om du skal ha "clear" (P3 er rett til 430 EX II) eller "cloud" (C3 er rett til 430 EX II). Jeg har "clear" og er veldig fornøyd. Du får dem i Norge i alle fall fra DDMR, kanskje flere steder også for alt jeg vet.

 

Blitsen koster litt over 2000 kroner og med denne diffuseren har du igjen litt over 7000 som du bør bruke på god og lyssterk optikk. Her er det bedre å kjøpe ett godt objektiv enn flere dårlige. En CANON EF 70-200/4L USM til 6000 kan jo være et alternativ?

 

edit: presisering

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar
Så du vil heller anbefale Sigma sin 18-50? Tamron har jo også en 17-50 f/2.8 uten VC til omtrent samme prisen som Sigma-objektivet.

 

Er det verdt å legge i noen hundrelapper mer for å få bildestabilisator på objektivet? Jeg ønsker jo å bruke det en del under lyssvake omgivelser som nevnt, sammenkomster o.l., hvor folk ikke alltid sitter like stille.. :p

 

Jeg tror nok dessverre ikke jeg ønsker å legge så mye penger i en tele foreløpig. Canon 70-200 f4 L ser super ut, men blir i proffeste (les: dyreste) laget for meg nå. Da tror jeg heller at jeg ønsker å bruke penger på en vidvinkel, f.eks. Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 eller Sigma 10-20mm f/4-5.6.

 

Eller burde jeg ta hintet når så mange av dere anbefaler 70-200 f/4 L? ;)

 

Edit: La til

Lenke til kommentar

Hei igjen! Beklager sent svar, mye jobb de siste dagene.

Stabilisator er absolutt å foretrekke. Men de er viktigst for en telezoom. Et objektiv under 55mm, med lysåpning 2.8 vil typisk klare seg bra uten stabilisator. På en 70mm + linse, med lysåpning på 4.0 eller mer er stabilisator et must!

 

Når det gjelder Tamron vs Sigma, så har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag. Generelt kan jeg si at Sigma har oppnådd bedre resultater i (alle) de tester jeg har lest gjennom de siste 5-6 årene.

 

Ellers så er jeg enig mye av det som er skrevet i andre svar, blant annet at objektiv under 30mm ikke bør brukes til portrett - det fordreier ansiktetes proporsjoner. I gamle dager med fullformat film var 50mm regnet å være et godt alternativ. Dagens digitalkamera med cropfaktor 1.6, tilsier at 30mm er et godt valg (30x1,6 tilsv 48mm).

 

70-200 objektivet tar naturligvis også svært gode portrettbilder, men du må ha god plass for å ta noe mer en ansiktsbilder inne. Bilder av babyer som ofte blir best når de ligger på ryggen, har klare begrensninger når man må ta bilder på 3-4m hold.

 

Husk å ta bilder, ikke bare tenke på nytt utstyr!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme dillemaet de siste dagene ang utstyr da jeg hadde rundt 7k å bruke..

Du må tenke først og fremst på hva du trenger og kommer til å bruke mest. Ut fra min erfaring så bruker man ikke tele så ufattelig mye som man tror man kommer til (jobber i fotobutikk og selger sånt, det jeg har hørt av mine kunder), så det kan du ta evt til sist om du får penger til overs.

 

Først, du spurte om forskjellen på 430 EX II og I.

Vel, det er lite, men ganske betraktelig.

II'ern er minimalt bedre værtettet, ikke fantastisk mye, men litt.

og II'ern har fått metall-blitssko og ikke plast som I'ern hadde (dette er det jeg mente var betraktelig..=))

 

Utstyrslista kunne jo sett sånn ut:

 

Speedlite 43 EX II (2300,-)

Nytt kitobjektiv helt klart! Tamron har TREIGT og støyete autofokus så å si alle sammen, hvertfall begge 17-50 modellene (VC og uten VC). Hvis du ikke har noe imot det og ikke skal ta bilder av ting som beveger kjapt på seg, kjør på met det uten VC, det er bedre optisk selv om bygg-kvaliteten er litt dårligere. Jeg ville definitivt anbefalt å kjøpe nytt fremfor brukt fordi både Tamron og Sigma er kjent for å ha AF-problemer på Canon kameraer spesielt, og i butikk kan du prøve 10 st og finne ut hva som er best.

Tamron 17-50 non-VC (3200,-)

 

Når det gjelder 50mm, så gikk jeg selv for 1,4 fordi det er mye bedre bydg, bedre på blender 1,8 optisk og ikke minst mye raskere AF.

Canon 50mm f/1.4 (3100,-)

 

Da har du 1300,- igjen av budsjettet. Går du for 50mm/1.8 har du 3500,- igjen på budsjettet.

Med 1.4 har du lite igjen du trenger, evt en offshoe-cord til blitsen din som er veldig morsomt (400 spenn) og UV-filter til begge objektivene.

 

Med 50/1.8 og 3500 igjen kan du tenke på et vidvinkelobjektiv eller et teleobjektiv.

Av tele, så er 55-250 fantastisk for prisen! Skarpt og med IS noe som er gull verdt på 250mm brennvidde uten stativ.

Vidvinkel, så ser jeg at veldig mange anbefaler Sigma 10-20mm. Jeg har selv opplevd mye AF-feil på Sigma sine objektiver, men kjøper du i butikk så kan du som sagt prøve mange og finne et bra et.

Eller så kan jeg også anbefale Tokina 12-24/4\f4. Dette er fantastisk! Bydg som en stridsvogn, kun metall, og er veldig skarpt..

 

=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...