Gå til innhold

Stasjonær til surfing, youtube osv. 5000kr


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått oppgaven å finne en stasjonær pc til min far. Den kommer hvedsaklig til å brukes til lette oppgaver som surfing på youtube osv.

Hovedkriteriene er derfor:

 

Relativ støysvak

Stabil

Generelt rask til å utføre små oppaver

Ok design

Minnekortleser

Relativt "lite" kabinett

Det store dilemmaet er om jeg skal 1: satse på å bygge den selv, 2: konfigurere på netshop/komplett og la de stå for byggingen, 3: Kjøpe en ferdig pc fra feks Hp.

 

Har ikke bygget pc før så er litt skeptisk til det, da det ikke er mine penger det er snakk om. Sånn generelt sett virker det som man får mer for pengene ved å kjøpe en ferdig pc fra Hp enn om netshop/komplett skal bygge en for meg.

 

Hvilke ulemper bringer en ferdig pc fra hp kontra en bygget av meg selv,netshop eller komplett? Det jeg kan komme på selv er all søppla som følger med og som man ender opp med igjen hvis man feks må legge inn windows på nytt. er vel bedre med en clean windows enn det greiene som følger med Hp?

 

Dette er hp pc'n jeg har sett på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578132

 

Her er et oppsett fra komplett pc bygger: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10161

 

Forslag og tips mottas med glede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pluss en ekstern minnekortleser kanskje? Samme spesifikasjoner som HPen bare at HK jeg har valgt har integrert grafikk. Er fort gjort å hive på et HD 5450 dog, så har PCen i oppsettet nøyaktig de samme spesifikasjonene som HPen, bare prisen og kabinettet er mindre.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A9-0B656AAF4552

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Denne pluss en ekstern minnekortleser kanskje? Samme spesifikasjoner som HPen bare at HK jeg har valgt har integrert grafikk. Er fort gjort å hive på et HD 5450 dog, så har PCen i oppsettet nøyaktig de samme spesifikasjonene som HPen, bare prisen og kabinettet er mindre.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A9-0B656AAF4552

 

 

Hei.

 

Takk for raskt svar. Det var jammen billig psu og kabinett :D Men hvis jeg legger til minnekortleser og windows 7 så blir vel prisen tilnærmet lik den fra hp. Da blir spørsmålet hvilke positive og negative sider hp har vs deler fra komplett.

Hp

+ Bedre design

+ Slipper å bygge selv

- Ikke clean windows?

pc fra Komplet

- bygge selv

- garanti (vet det er på hver enkelt del)

+ ???

 

Det er forresten i dybden jeg har litt lite å gå på. Den Bør ikke være dypere enn 42-43cm

 

Edit: Setter pris på om andre har forslag og meninger om dette også :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det kabinettet fra Benny var finere enn det fra HP. I tillegg er det betydelig mindre.

 

Anbefaler deg også å bygge PCn selv. Utrolig hvor mye du lærer i den prosessen. Det er heller ikke vankelig. Les bruksanvisningene og let på nettet etter instruksjonsvideoer og lignende.

 

Husker fortsatt da jeg bygde min første PC, den følelsen du opplever første gang du fyrer opp kreasjonen din unner jeg de fleste :-)

Lenke til kommentar

Hvordan er det forresten med Garanti/reklamasjonsrett?

 

Hvis jeg bygger selv er det vel 2 år rekalmasjonsrett på komponentene hver for seg?

 

Er det slik at garantien/reklamasjonsretten på en pc fra hp ryker med en gang man åpner sidedøren i kabinetten? Litt upraktisk hvis man ikke engang kan blåse bort litt støv :ermm:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjonsrett på dei "fleste" pc deler. Angånde garanti fra hp mister du ikkje den med og opne kabinettet.

 

Hei og hopp. Snekret sammen et oppsett som kom på omkring 4500 kroner, og har den store fordelen at du får SSD, som gir mye bedre opplevd ytelse under vanlig bruk.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/109288

 

Ville no anbefalt på det sterkeste og kjøpe hovudkort med USB 3.0, og CD/DVD rom kan vere lurt og ha med.

Lenke til kommentar

Ser du har fått veldig mange gode forslag her inne nå. :)

 

En ting som er verdt å merke seg er at ved selvbygg har du som nevnt fordelen av å kunne åpne og bytte komponenter som du selv ønsker og du kan være sikker på at de følger PC-standard.

 

Mange av produsentene som tilbyr ferdig-PC'er tar gjerne å dropper standardene litt her og der, noe som kan gjøre det kinkig å oppgraderer visse deler senere. Samt at garantien ofte går fløyten når man åpner kabinettet.

Lenke til kommentar

Synes jeg får omtrendt det samme fra Dell som fra Hp :cool:

 

Vurderer å la netshop bygge for meg. Dette oppsettet har jeg satt sammen. Noen komentarer til dette oppsettet? Er det noe jeg burde forandret? er egentlig allerede litt over budsjettet men det får gå :)

 

Er det unødvendig mye penger brukt på hovedkort? Hvilket annet fra Netshop hadde isåfall passet? Er forresten litt opptatt av hdmi utgang.

 

Edit: Hva tror dere om 400w psu? Skal vel holde da jeg ikke trenger skjermkort?

 

post-160026-1266795326,7786_thumb.jpg

Endret av magb
Lenke til kommentar

Du har ikkje intregrert skjermkort på den hovudkort modelen. du må trulig kjøpe eit bilig skjermkort for at den skal kunne vise bilete.

 

Det finnest hovudkort med USB 3.0 og intregret skjermkort som GA-785GMT-USB3 men desverre finner eg den ikkje på det norske markedet.

 

Oj, det gikk litt fort der ja. Hvilket hovedkort er anbefalt til Atlhon 2 x4 630? Integrert grafikk eller ikke er ikke så nøye så lenge totalprisen (skjermkort+hovedkort) ikke blir for høy. Usb 3.0 er heller ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...