Gå til innhold

Bra nude bøker og bøker om lyssetting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste er altid å prøve seg, tror ikkje akt fotografering er noe som er så enkelt å lære ved lesning.

 

Ville heller prøvd meg på ett kurs eller noe om jeg først skulle ha kjøpt noe info om emnet ^^

 

Men er såklart blog geek, så kan slenge med link til en blog, ihvertfall

http://nudeartworld.blogspot.com

oppdateres ikke lenger, men ermye bra i arkivene, både feautres of intervjuer med modeller og fotografer. mye tacky der, men også mye bra !

Lenke til kommentar

Du har klart et poeng Cruel.

 

Men de få aktkursene jeg har sett i norge ser ikke ut til å være vært i den gata jeg tenker. Veldig mye modellpent, eller mystefistiske artsy fartsy greier. Modellene mine skal være avkledd i mer enn en betydning av ordet, derfor er jeg på jakt etter et ganske direkte og enkelt utrykk. Tror jeg ... Det hele er fortsatt på planleggingsstadiet.

 

Og så har jeg nok et lite behov for å lese meg opp før jeg hiver meg ut i det. Jeg har nok rett og slett en del egen grenser å bryte før jeg kan jobbe videre med det. Det ser jeg for meg at jeg kan gjøre med litt forstudier. Det og finne ut mer om hvilken retning jeg ønsker å gi prosjektet.

 

Men om noen har tips om konkrete kurs, så fyr gjerne løs. Det kan og bli nyttig etterhvert.

Lenke til kommentar
Du har klart et poeng Cruel.

 

Men de få aktkursene jeg har sett i norge ser ikke ut til å være vært i den gata jeg tenker. Veldig mye modellpent, eller mystefistiske artsy fartsy greier. Modellene mine skal være avkledd i mer enn en betydning av ordet, derfor er jeg på jakt etter et ganske direkte og enkelt utrykk. Tror jeg ... Det hele er fortsatt på planleggingsstadiet.

 

Og så har jeg nok et lite behov for å lese meg opp før jeg hiver meg ut i det. Jeg har nok rett og slett en del egen grenser å bryte før jeg kan jobbe videre med det. Det ser jeg for meg at jeg kan gjøre med litt forstudier. Det og finne ut mer om hvilken retning jeg ønsker å gi prosjektet.

 

Men om noen har tips om konkrete kurs, så fyr gjerne løs. Det kan og bli nyttig etterhvert.

Har to bøker som kan være i rette gata.; *The art of portraits and the nude * gitt ut av Kodak Library of creative photography , og *Profesional Portrait Techniques* av samme. hvis du har lyst å låne , så send meg adressa di , så putter jeg dem i en boblekonvolutt :)

Lenke til kommentar

Jeg tror Cruel er mest inne på noe her, du vill ha bra Akt bilder da kan vi bare anta at du vill ha konvensjonelle akt bilder. Les heller en større bok om lys, eller prøv deg frem :p når du da kan ta de vanlige akt bildene har du lært masse mer om lys som du kan prøve for å få mer spesielle akt bilder.

 

Tips:

Kantlys en finere spredning

Fastlys (ikke blits, men instillingslys.) du ser hva du får og du kan styre alt bedre, ved bruk av lang lukker får du mer saturerte bilder om du vill bruke farge.

Og så klart vinduslys nå som sommeren kommer.

 

Disse er de mykeste måtene å sette lys som jeg kommer på.

 

Jo mer du forstår av lyset jo mindre må du memorere.

Lenke til kommentar

Boken Lighting the nude synes jeg er ganske god på dette - mye eksempler fra ulike fotografer og lysoppsettet er forklart til de fleste bildene.

 

Det aller beste er alikevel å prøve seg frem selv - gjør det enkelt og ikke bruk for mange lyskilder i starten. Sett av god tid - og ikke minst: Ha det varmt nok så modellen ikke sitter og småfryser!

 

Og får du i starten ikke noen som vil stille opp kliss naken så foreslå heller at vedkommende kan ha på seg bikini eller badedrakt - du får like mye trening og erfaring (med tanke på lyssetting og posering) ut av det selv om bildene kanskje ikke blir helt som de ville vært hvis modellen var naken.

 

Og ikke minst: Modellen *trenger* ikke å være hunkjønn for at det skal bli et flott bilde.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Prøv å finn en "test" modell hvis mulig, jeg har tatt noen ulike type akt bilder av 2 jenter, og de er veldig klar over at dette er prøve og feile så de ikke lapper til meg hvis resultatet blir ________.

 

Jeg bruker aldri fastlys men batteriblitser, har kuttet ut TTL og kjører helmanuelt og da har jeg mye mer kontroll på resultatene.

 

Raskeste og enkleste resultatet jeg har hatt så langt er kun en blits på en softboks som står ovenfra fra ene siden og ned på modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...