Gå til innhold

Nikon 24mm f/1.4 og 16-35VR offisielle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si jeg er litt spent på hva prisen blir her til lands...
Det bør jo ikke bli dyrere enn 14-24, det er min mening...

 

16-35VR bør ikke bli veldig mye dyrere enn Canons 17-40L, max 8000 kr er min mening der...

 

Vi får ta en sammenligning

Canon 17-40mm msrp $850

Nikon 16-35mm msrp $1260

 

Altså er Canon 32% billigere

 

Canon 17-40mm hos JapanPhoto 5940,-

 

Dersom Nikon har samme prosentvise forskjellen vil objektivet få en pris hos Japan Photo på ca 9000,-

Lenke til kommentar
Hva tror dere dette gjør med bruktprisene, forresten? Jeg håper at det kanskje blir overkommelig å skaffe 17-35/2.8, 80-200/2.8 og 28/1.4 etter hvert.
Det vil nok påvirke 28 f/1.4-prisene noe, men 17-35 tror jeg blir lite påvirket av dette. Den er såpass god og attraktiv, og selv om noen nok vil ta til takke med 16-35VR, tror jeg det først og fremst blir de som ikke får tak i 17-35. De som allerede har 17-35 tror ikke jeg at bytter til 16-35VR...

 

Dersom Nikon har samme prosentvise forskjellen vil objektivet få en pris hos Japan Photo på ca 9000,-
Jeg tror nok at forskjellen komprimeres noe i utsalgsprisen, i hvert fall på litt sikt (over sommeren kanskje).
Lenke til kommentar

Yepp-yepp. Både julaften og bursdag på samme dag dette. Ny Nikon D700 til kr 15000 på vei fra Fotovideo og Nikon lanserer 16-35 f4. Kan det bli bedre??

 

Solgte min forrige D700 i fjor sommer og gikk tilbake til DX, men har vel angret endel etter det. Fremover kommer jeg til å kjøre både FX og DX, men det hadde nok ikke blitt ny D700 hvis ikke Nikon hadde kommet med denne 16-35 ern. Gitt at den er god, kommer den til å "bo" på D700-en.

 

Gleder meg!!

Lenke til kommentar

Aaaargh - hva skal jeg gå for da - 16-35 eller 24-70 eller noe annet - som all-round abjektiv til min D700, by/landskap/natur/inne/reise... Klarer ikke å finne ut hva det er jeg vil ha/trenger Vanskelig! Har en 50mm f/1.4G som eneste objektiv nå, men ønsker noe mer fleksibilitet.

Lenke til kommentar
MTF-grafene ser ut til å avsløre god ytelse allerede på f/4, dette sammen med VR gjør dette objektivet til en het kandidat til mitt neste objektiv.

 

Da er det bare å vente på en 24/28-105/120 f/4 VR med tilsvarende ytelser. :)

 

Skal bli spennende å se hvordan dette yter på FX. Det er designet for FX og da forventer jeg gode hjørner gjennom hele brennvidde-området iallfall fra f5,6. Med den kvaliteten som Nikon har lagt i sine øvrige FX-zoomer (14-24, 24-70 og 70-200 II) ville permanent lodne hjørner være en skandale. Kompromisset er forhåpentligvis begrenset til lysstyrke og ikke andre optiske kvaliteter.

 

Brennviddeområdet er perfekt, iallfall for meg, kombinert med en 85/1,8 i lommen evt på D90-en så har jeg det jeg trenger hvis ikke formålet er fugl. (og det driver jeg ikke med)

 

Spennende!

Lenke til kommentar
De som allerede har 17-35 tror ikke jeg at bytter til 16-35VR...

Hehe, jeg vurderer å bytte. Evt kun selge 17-35´n og heller bruke pengene til noe annet?

Er ikke akkurat ofte jeg trenger noe videre enn 24 mm.

 

Min 17-35 oppererer mest mellom 20/24 og 35mm den også, så 16-35 er ikke på ønskelista.

Men jeg tror det skal bli skikkelig fimbilvinter før jeg selger min 17-35mm.

Bruktprisene på Nikon stuper vel ikke akkurat og 28 f/1.4 får vi nok ikke mye billigere enn i dag - det er rett og slett for få av den. En ser bl a bruktprisene på 70-200 VRI krype oppover, "mot normalt".

 

Når det gjelder den andre lille saken, så er nok den snart i hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...