Gå til innhold

Starte på nytt på mars ?


Anbefalte innlegg

Så et program her om dagen om planeten Mars, der forskere som ble intervjuet tror det går an å "starte" planeten på nytt ved å skape vann av eksisterende is få trær til å gro å få til en grønn planet. Er menneskeheten så dum at den tror den greier det ? Ønskedrømmen er jo å få det til men skal vi ikke heller redde vår egen klode først. Månen er jo en viktig faktor for klimaet her på jorden men gjelder ikke dette når planeten Mars skal få en egen atmosfære ? Dette må da være urealistisk eller er det ikke det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange fordeler med å nå mars. Månen har mange mineraler som er verdifulle, men det er vanskelig å befinne seg der. Mars har den fordelen av at gravitasjonen muliggjør en atmosfære. Dette vil være midt i blinken for forskning og industri uten ødeleggende effekt, for eksempel romrakket- oppskytninger.

 

Jeg synes slike ting er kjempespennende, og jeg håper jeg en dag kan reise på ferie til mars.

 

Det er mye man burde slutte å gjøre her på jorden som går ut over miljøet, men det er tilsynelatende lite vits i å avvente en mars- ekspedisjon fordi det er miljøkrise her...

Lenke til kommentar
Så et program her om dagen om planeten Mars, der forskere som ble intervjuet tror det går an å "starte" planeten på nytt ved å skape vann av eksisterende is få trær til å gro å få til en grønn planet. Er menneskeheten så dum at den tror den greier det ? Ønskedrømmen er jo å få det til men skal vi ikke heller redde vår egen klode først. Månen er jo en viktig faktor for klimaet her på jorden men gjelder ikke dette når planeten Mars skal få en egen atmosfære ? Dette må da være urealistisk eller er det ikke det ?
Det er vel ingen forskere som mener at det lar seg gjøre å skape en grønn planet på mars? Hvor har du det fra?

Høres uansett svært urealistisk ut. Husk at Mars ligger så langt fra solen at et jordlignende klima blir mer eller mindre umulig å få til... Det bevises i grunnen av at Mars ligger kald og øde, mens jordkloden yrer av liv. Skal vi få til noe på Mars må vi altså konstant motarbeide universets mekanismer.

Jeg ser for meg at lukkede anlegg i jordskorpen på mars kan gi fruktbart liv, men det blir som drivhus å regne. :)

Lenke til kommentar

Det ble snakket om det i en dokumentar jeg så på NG i dag. Jeg kom inn helt mot slutten, men de babla om å fyre igang drivhuseffekt og konstruere en slags kunstig atmosfære som ville føre til at planeten ville få liv. Men jeg har samtidig hørt at klimaet er svært ustabilt på Mars, siden Mars ikke har noen måne. Siden jeg fikk med meg svært lite av dokumentaren, så vet jeg ikke om det var noe de seriøst mente at de skulle få til, eller om det var en utopisk drøm.

Lenke til kommentar
Det ble snakket om det i en dokumentar jeg så på NG i dag. Jeg kom inn helt mot slutten, men de babla om å fyre igang drivhuseffekt og konstruere en slags kunstig atmosfære som ville føre til at planeten ville få liv. Men jeg har samtidig hørt at klimaet er svært ustabilt på Mars, siden Mars ikke har noen måne. Siden jeg fikk med meg svært lite av dokumentaren, så vet jeg ikke om det var noe de seriøst mente at de skulle få til, eller om det var en utopisk drøm.

 

Mars har to måner.

Lenke til kommentar

Aha to måner, men vil ikke to måner gjøre klimaet ustabilt ? Vi greier jo oss godt med en...Det ble nevnt ca 100 000 år, så vi kan vel roe oss helt ned. Har den ikke gravitasjon nok.... forklar den noen. Og tre ting til : Har mars en varm kjerne ? Må ikke en planet som vil kopiere jorden også ha en kjerne som er magnetisk slik som jorden, da for at strålingen fra solen vil bli mindre ? Eller er distansen fra solen så stor at stråling ikke her ikke er noe problem ?

Lenke til kommentar
Aha to måner, men vil ikke to måner gjøre klimaet ustabilt ?

Nei, månene til Mars er altfor små til å gi påvirkning av betydning på overflaten, de er begge bare noen få km i tverrmål, og de er for små til å ha blitt kuleformet. Phobos og Deimos ser nærmest ut som digre poteter, og de vil knapt være synlige med det blotte øyet fra overflaten på Mars.

 

I det hele tatt er det sånn for de fleste av månene i solsystemet at de kun er som småstein å regne i forhold til moderplaneten. Jordas måne er gigantisk i forhold til moderplaneten, faktisk er vår måne så diger at i praksis kan Jorda og månen regnes som en dobbeltplanet.

 

Ellers har ikke Mars lengre noe magnetfelt av betydning heller, det er derfor atmosfæren nå er så tynn, mesteparten av den tidligere relativt tykke atmosfæren har blitt skrelt vekk av solvinden. Det er imidlertid oppdaget mineraler med ensrettet magnetitt på Marsoverflaten, en god indikasjon på at Mars har hatt et beskyttende magnetfelt tidligere.

Lenke til kommentar
Mars har to måner.

 

Ja, du har helt rett i at Mars har to måner, det jeg mente var at Mars ikke har noen måne slik Jorden har - altså en måne som er stort nok til å ha den påvirkningen Jordens måne har. Jordens måne stabiliserer Jordens bane, rotasjon og aksje - Mars' måner har ikke denne effekten, da de er alt for små. Jeg uttrykte meg uklart og må bare beklage de misforståelsene dette medførte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...