Gå til innhold

Raskeste OS på x86


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du som linux bruker kan gjøre oppstarten til linux lynrask. Selve OS'et kan som regel ikke gjøre dette på egenhånd.

Du kan skreddersy linux kjernen til å kun snakke / finne DIN hardware og ikke bry seg om noe "autodetect"

 

Men da må du også vite hvordan du får til dette, og det er ikke bare bare ;) Og det er vel også her mange Gentoo brukere kommer inn i bildet. ;)

 

Selv har jeg fått Debian Squeeze til å ( etter GRUB ) boote opp i Gnome (minimal install av gnome)på bare få sekunder.

Det er også viktig å tenke på selve filsystemet.

reiserfs er svært raskt.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tar og graver opp denne tråden.

 

For jeg lurer på i dag, om det er noen kjappere OS/distroer som fungerer fint uten for mye tull?

 

Har prøvd, Kubuntu 10.10 og Easy Peasy, og jeg syns oppstarten var veldig skuffende (fra knapp til desktop).

 

Klarte 26 sec med SSD og 36 sec med HDD med Easy Peasy, og 50sec med SSD og 1min med HDD med Kubuntu.

 

Det jeg har:

 

Asus Eee 1000h, oppgradert med Crucial C300 64gb SSD og 2GB ram

 

Specs:

* 1.6GHz Atom N270 processor,

* 1GB RAM,

* 80GB SATA hard drive,

* 802.11b/g/n WiFi, Bluetooth

 

Netbooken vil bli brukt i bilen som en bil pc, i prinsipp så vil den fungere som HTPC, dvs, spille av musikk, filmer og surfing.

 

Jeg har null erfaring fra Linux og generelt koding, så hvis det involverer mye koding så er det lite aktuelt for meg.

 

Har satt på lista at jeg skal teste Mint, Haiku, Arch og Fedora. Som jeg forstå så var Haiku ikke fullført, men tenkte å bare teste for å se hvor kjapt det er.

 

Nå installerer jeg XP 32 bit for å sammenligne med Linux versjonene jeg har prøvd til nå. :)

 

Er det noen OS/Distro som kan gi meg oppstart på under 10sec fra knapp til desktop og fungere fint med eksterne USB lydkort, GPS, ekstern disk osv? :)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Er det noen OS/Distro som kan gi meg oppstart på under 10sec fra knapp til desktop og fungere fint med eksterne USB lydkort, GPS, ekstern disk osv? :)

Med en ssd og en veldig rask bios vil det gå selv med et voksent system. Men mange bioser har en tendens til å spise opp mot 10 sekunder selv, og da er det ikke en sjanse.

 

Jo flere enheter du har som oset må oppdage og vente på, jo lenger vil oppstarten ta. Haiku startet på et par sekunder etter biosen her. Men du kan glemme støtte til spesialenheter som bt og gps.

 

Fedora hadde jeg lagt en knapp på som det mest komplette systemet med en god hastighet av de nevnte her, men om kort oppstartstid er fokuset så er puppylinux og dsl i en helt annen klasse, disse vil dog ha begrenset programvare og hardwarestøtte.

 

Fedora krever litt ekstra styr for å støtte mp3 og andre proprietære løsninger, men fedorafaq svarer på alt du lurer på her.

Lenke til kommentar

Fedora gnome er etter min erfaring den minst ressurskrevende, men kan ikke si at den ene starter noe raskere enn de andre, det er i så fall en neglisjerbar forskjell.

 

Beste måten å få bios raskest mulig er å oppdatere til nyeste versjon, og deaktivere alt du ikke bruker. A.la serieporter, ide-porter, firewire, evt integrert lydkort om du ikke skal bruke det etc etc.

Lenke til kommentar

Fedora gnome er etter min erfaring den minst ressurskrevende, men kan ikke si at den ene starter noe raskere enn de andre, det er i så fall en neglisjerbar forskjell.

Vil ikke XFCE- eller LXDE-basert være mindre ressurskrevende enn Gnome-basert? Med forbehold at jeg ikke har prøvd Fedora på en stund :)

Lenke til kommentar

Har det noen nyheter som endrer dens posisjon, eller ville du bare spre nyheten i et tilfeldig utvalg tråder?

Naturligvis, du trenger bare se på release notes (uthevet den mest relevante for denne tråden):
Improved system boot times with optimization of startup code. Administration improved with deletes of uninstalled ondemand without reboot. Many user interface improvements and additional supported options in: appsaduit, wbar, services, tce-audit, and fluff, the integrated file manager. Key system programs updated to latest release: busybox and zsync

Men nå synes jeg du drar min en linjes kommentar litt langt. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å fylle tråden med dette?

Lenke til kommentar

Men nå synes jeg du drar min en linjes kommentar litt langt. Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å fylle tråden med dette?

Ser ikke grunnen med å foreslå noe jeg allerede har sagt er uaktuellt igjen med mindre problemet har endret seg.

 

Men for all del, du står velkommen til å liste opp nyhetene til arch og gentoo siden sist de ble foreslått om du mener det føles godt.

Lenke til kommentar

Fedora LXDE var tregere og tyngre enn fedora gnome. Det overasket meg første gangen og, men fedora LXDE nekter å starte på 128MB ram, der fedora gnome ikke bare starter, men også trekker firefox på samme minnemengde. I brukbar fart.

 

Fedora starter også raskest på mine fysiske maskiner, selv om forskjellen i virtuell maskin er mindre, kan være at de bare er raskere på enhetsdetektering på mine maskiner.

Lenke til kommentar

Fedora LXDE var tregere og tyngre enn fedora gnome. Det overasket meg første gangen og, men fedora LXDE nekter å starte på 128MB ram, der fedora gnome ikke bare starter, men også trekker firefox på samme minnemengde. I brukbar fart.

Du installerte LXDE gjennom pakkesystemet på en installasjon som allerede hadde Gnome? De Gnome relaterte prosessene trakk nok mer minne enn de lxde relaterte prosessene.

 

Testet på min boks her for å se hva lxde trekker. Da har vi følgende minnesyndere:

xorg 16.9MB

lxpanel 13,7MB

pcmanfm 11.2MB

openbox 5.2MB

xscreensaver 2MB

lxsession 1.3MB

 

Fedora starter også raskest på mine fysiske maskiner, selv om forskjellen i virtuell maskin er mindre, kan være at de bare er raskere på enhetsdetektering på mine maskiner.
Omtrent som ubuntu vil jeg tro.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...