Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Underskriftskampanje for ombygging/godkjenning av bil.


Ronny#1

Anbefalte innlegg

Som KVTL også påpeiker, å heve kompetansen blant kontrollørene/ godkjennerene er ein viktig ting.

Har ein ein 2liters motor som har røke og ein veldig lik anna 2 liters motor må det vere kompetanse nok til å slikt blir godkjent

.Det eg ikkje vil ha på veiene er ein rustholk av ein opel ascona med ein 3liters motor med turbo som er blodtrimma i tillegg, når bilen var levert med ein 1.6liter

Det er ingen av oss som vil se Opeln på veien heller. Problemet er at slik det er i dag, så vil slike biler komme på veien, siden de "veit" at de ikke kommer til å få noen hjelp om de drar innom BT med den.

 

Om det var lettere, ikke på måten at flere dårlige biler går gjennom, men gjennom en lettere prosess, så ville folk ta turen på BT for godkjenning, og slike halvgode biler blir stoppet der. Jeg tror svært få er ute etter et regelverk som tilater farlige biler på veien. Men slik det er i dag er det tilnærmet umulig å få godkjennt biler som teknisk sett er perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi enige Jankee, missforsto deg litt! Beklager :wee:

 

Men du er enig at hvis denne gamle Opel'en hadde håndert denne blodtrimmet motoren og resten var 100% og kunne tåle de 400 hestene, så hadde det vært ok?

Men er enig at det måtte ha gått en grense ett sted!

 

Fordi i noen prosjekt biler befinner det seg motorer på over 1000 hk, dette synes jeg blir litt vell drøyt å ha på veien.

 

Thomas-

Lenke til kommentar
Finnes det noen motkampanje noe sted?

 

NEI til flere vrak på veien!

Rånere, dra hjem!

Harrybiler, nei takk!

 

Alle disse hadde jeg signert på umiddelbart.

 

Første er jeg enig i.

Rånere, Golfere, Korps, fotballspillere, sangere, håndballspillere etc, skal ikke folk få lov å ha den hobbyen dem vil?

Harrybiler? Du foretrekker vell at alle sammen har samme sølvgrå avensis/passat?

 

Hva med å akseptere at folk er forskjellig?

 

Kan du også finne meg et bilde av disse "vraka" du snakker om? For de bilene som vi ønsker godkjennt er langt fra vrak, og får mye mer vedlikehold en noen annen bil på norkse veier.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Da er vi enige Jankee, missforsto deg litt! Beklager :wee:

 

Men du er enig at hvis denne gamle Opel'en hadde håndert denne blodtrimmet motoren og resten var 100% og kunne tåle de 400 hestene, så hadde det vært ok?

Men er enig at det måtte ha gått en grense ett sted!

 

Fordi i noen prosjekt biler befinner det seg motorer på over 1000 hk, dette synes jeg blir litt vell drøyt å ha på veien.

 

Thomas-

Pinsippielt er er det ja på spørsmålet, men det som eg trur er bakgrunnen for dette rigide regleverket kan oppsummeres med to ord "Nissan Skyline".

Problemet kjem der unge bilførere får tilgang på råe biler med litt vel mange gamp under panseret.

Det går litt for mange ganger galt.

Korleis det skal løyses trur eg ikkje myndigheitene veit, motorreglementet/ ombyggingsreglene er nok berre eit forsøk i blindet for å hanske med problemet.

Lenke til kommentar
Pinsippielt er er det ja på spørsmålet, men det som eg trur er bakgrunnen for dette rigide regleverket kan oppsummeres med to ord "Nissan Skyline".

Problemet kjem der unge bilførere får tilgang på råe biler med litt vel mange gamp under panseret.

Det går litt for mange ganger galt.

Kilder? Har veldig lyst å se statestikk på ulykkene som skjer langs veiene:) Hvilke biler det er snakk om og hvordan dem kræsjet.

Lenke til kommentar

Denne kampanjen har sitt utspring ifra JEEP-forumene på pirate4x4.no og offroad.no.

 

""Nico får ikke godjent bilen :(

 

Da var den store dagen kommet. Jeg skulle ha inn amc 360-33x12,5x15 dekk-10x15 felger i vognkortet. Alle disse ombygingene var forhånsgodkjent før bygging startet. I går når jeg skulle bestille time fikk jeg beskjed om at det vedtaket om godkjenning som jeg hadde fått i starten , ja det gjelder ikke lenger. Nye regler er kommet siden den gang. Dette har nå resulter i at jeg har fått inn i vognkortet amc360-33x12,5x15 dekk-10x15 felger. Hevesettet er ikke godkjent. Det som er veldig rart er jo at det 4" Procomp hevesettet er jo faktisk det eneste på bilen jeg har TUV papirer på , men TUV papirer er ikke lenger godt nok. De som jobber på biltilsynet å andre på regionskontoret bare rister på jhodet av saken , jeg har jo fått godkjent den tidligere liksom. Så de skjønner frustrasjonen , men er bundet på hendene av "nye retningslinjer for heving av bil". Det står nemlig ikke i noe lovdata eller dokumenter for offentligheten dette , dette er nye retningslinjer fra direktoratet som er trådd i kraft. Så der står jeg nå da , med en bil jeg ikke får skilter på. Saken blir nå klaget inn med rådføring fra biltilsynet. Den skal sendes regionskontoret og videre derfra til vegdirektoratet. Så som dere skjønner folkens , det hjelper lite å ingenting om vi klarer å dokumentere å få forhåndsgodkjent byggene våre , staten bare overser oss fullstendig. Håper jeg har skilter på bilen til neste sommer i alle fall , men tror det kan spøke det også.

 

Nico ""

 

Det anbefales å lese hele tråden, så ser man problemet og tanken bak denne kampanjen :)

 

Pirate4x4.no

Lenke til kommentar
Pinsippielt er er det ja på spørsmålet, men det som eg trur er bakgrunnen for dette rigide regleverket kan oppsummeres med to ord "Nissan Skyline".

Problemet kjem der unge bilførere får tilgang på råe biler med litt vel mange gamp under panseret.

Det går litt for mange ganger galt.

Kilder? Har veldig lyst å se statestikk på ulykkene som skjer langs veiene:) Hvilke biler det er snakk om og hvordan dem kræsjet.

Er berre å lese dagbladet/VG/Aftenposten gjennom ei veke så er det bevis nok.

Eller gå til vegvesenet sin rapport

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen...nalt/121105.cms

Eller dybderapportene over 2008 (2009 er ikkje komme enn)

http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Tr...dodsulykker+UAG

 

 

 

Flest unge

I 2009 omkom 17 personer i alderen 16-17, mot 6 året før. Det gjennomsnittlige antallet omkomne i denne aldersgruppen har ligget på 11 de siste fem årene. Tallene fra 2009 sammenliknet med gjennomsnittet de siste fem årene, viser at antallet omkomne i de yngste aldersgruppene (16-24 år) har økt eller vært uendret, mens det har vært en reduksjon for de øvrige aldersgruppene.

 

Sammenliknet med femårsperioden 2005-2009 var det i 2009 en reduksjon i antall omkomne for alle trafikantgruppene bortsett fra for bilpassasjerer. I alt omkom 47 bilpassasjerer og 98 bilførere i 2009, mot 45 bilpassasjerer og 111 bilførere i femårsperioden 2005-2009. De tilsvarende tallene for 2008 var 46 bilpassasjerer og 123 bilførere. Av de øvrige omkomne i 2009 var 27 motorsyklister, 25 fotgjengere, 9 syklister, 2 mopedister, 1 akende og 5 andre trafikanter.

 

Ingen møteulykke-nedgang

88 av de 214 som omkom i 2009 mistet livet i møteulykker (41 prosent), mens 81 omkom i singelulykker (38 prosent). Selv om tallet på drepte totalt sett gikk betydelig ned fra 2008, holdt antall drepte i møteulykker seg uendret.

 

Antall omkomne i singelulykker ble redusert fra 102 i 2008. De tilsvarende tallene for femårsperioden 2005-2009 var 94 omkomne i møteulykker og 82 i singelulykker.

 

Unge trafikanter

Unge trafikanter under 25 år var innblandet i 119 dødsulykker (50 % av dødsulykkene) som

førere, passasjerer, fotgjengere eller syklister. Dette er om lag 50 % flere ulykker enn i 2007.

Også sammenlignet med tidligere år er 2008 preget av mange ungdomsulykker med dødelig

utgang. Av disse var de innblandet i 43 møteulykker, 46 utforkjøringsulykker, 10

fotgjengerulykker og 11 kryssulykker. I alt 81 personer under 25 år omkom i vegtrafikken,

mot 55 personer i 2007. Av de omkomne var det 60 førere eller passasjerer i bil.

 

 

Så at 50% av dødsulykkene har innblanding av personer under 25år seier vel sitt.

mot 20% for eldre førere

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Så at 50% av dødsulykkene har innblanding av personer under 25år seier vel sitt.

mot 20% for eldre førere

Dette har ingen betvilet.

Men det har ingenting med saken å gjøre. At Unge menn er overrepresentert i ulyker er et kjennt fakum, men ahr lite med om bilen er modifisert eller ikke.

 

De eneste som står i rapportene som kommer under "kjøretøy er at 3 av bilene har påvist problemer med bremser, mot 25 som hadde for slitte dekk. (dette er for 2005-2008 region sør.) Bremseproblemer her var i forbindelse med vogntog. Ei heller er det gjort noen poeng ut av at det er ulovlig modifikasjon av biler som er skyld i ulykker.

 

 

Så ut fra rapportene så kan man konkludere med at modifiserte biler _ikke_ påvirker ulykestatestikken i noen som helst grad.

 

Uregistrert kjøretøy eller begjæring om avregistrering

I 3 (5 %) av ulykkene var kjøretøyet enten uregistrert (1 MC-ulykke) eller begjært avregistrert

før ulykken inntraff (2 ulykker). (2005: 7; 12 %). Begjæringene skyldtes manglende EU-kontroll

og manglende omregistrering. Dette er i seg selv ikke noe sikkerhetsproblem, men vi trenger et

mer rasjonelt system for å få disse avskiltet og bort fra vegen.

 

Vil også påpeke at bilene det er snakk om ofte er biler som er påkostet tusenvis av kroner og som ville gå igjennom en EU kontroll uten noen problemer. Ulykene i forbindelse med bilens tekniske stand er fordi folk driter i bilen og bare kjører den til det går galt uten å sjekke hverken dekktrykk eller bremsesystem. De som har interesse for bil holder den også ved like slik at den ikke er trafikkfarlig lengere.

Lenke til kommentar
Så at 50% av dødsulykkene har innblanding av personer under 25år seier vel sitt.

mot 20% for eldre førere

Dette har ingen betvilet.

Men det har ingenting med saken å gjøre. At Unge menn er overrepresentert i ulyker er et kjennt fakum, men ahr lite med om bilen er modifisert eller ikke.

Hvordan kan du egentlig si dette så sikkert? Har du noe dokumentasjon på den påstanden?

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Så at 50% av dødsulykkene har innblanding av personer under 25år seier vel sitt.

mot 20% for eldre førere

Dette har ingen betvilet.

Men det har ingenting med saken å gjøre. At Unge menn er overrepresentert i ulyker er et kjennt fakum, men ahr lite med om bilen er modifisert eller ikke.

Hvordan kan du egentlig si dette så sikkert? Har du noe dokumentasjon på den påstanden?

Posten over her da? Refererer til vegvesnets dybtgående analyse som er linket over. I de 4 jeg så i så var ikke modifisering nevnt med et ord (bortsett fra en trimma moped der fører sovnet)

 

slurv og dårlig vedlikehold derimot er et problem(dårlige dekk). De modda bilene vi ønsker å godkjenne er i svært god teknisk stand og kjøres skjelden på annet enn tørre veier...

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

 

Posten over her da? Refererer til vegvesnets dybtgående analyse som er linket over. I de 4 jeg så i så var ikke modifisering nevnt med et ord (bortsett fra en trimma moped der fører sovnet)

 

slurv og dårlig vedlikehold derimot er et problem(dårlige dekk). De modda bilene vi ønsker å godkjenne er i svært god teknisk stand og kjøres skjelden på annet enn tørre veier...

Det virker som du føler deg truffe av min argumentasjon, det er ikkje meininga og eg vil klargjere kva som er mitt hovudsyn:

 

Når det gjeld modda biler så har eg aldri sagt at eg er i mot det, eg er for bedre kompetanse hjå vegvesenet til å godkjenne dei trygge bilene mens dei utrygge biler blir nekta.

Det eg har sagt er at eg ikkje vil støtte noko som sender ein opel ascona (eller tilsvarande) med 500-1000hk ut på veiene.

 

 

 

 

 

 

perpyro: er vel derfor ein har eu-kontrollen, i tillegg kan det fort bli livsvarig dyrt for deg sjølv om du skulle havne i ei ulykke.

Lenke til kommentar

Dette skjedde før det fantes EU kontroll men samtidig så er det som kjent 2 år mellom hver EU kontroll så det er plenti av tid for bremsesylinderne bak å sette seg fast.

Vinterdekk uten pigg er det heller ingen forbud mot å bruke så lenge mønsterdybden er 3mm eller mer.

 

Om det kan bli livsvarig dyrt er vel en ting men det kan fort bli livsfarlig dyrt i tillegg.

Men det er ikke disse bilene som blir trimmet samtidig som denne typen biler har størst drapspotensiale.

Lenke til kommentar

Hvor er kampanjen "ja kontrollører på biltilsynet som vet hva de gjør"? Virker jo som det er det de fleste her er enig i, ingen her inne har skrevet en eneste gang at de gjerne vil se flere rustne biler med alt for mye motor etter veien..

 

Selv syns jeg, for å trekke frem det med bremser som allerede er nevnt flere ganger. At en kontrollør på biltilsynet burde ha nokk kompetanse til å kunne kontrollere om bremser er rett montert, for så lenge som ikke bremsene er feil montert burde jo staten ha heiet på de av oss som gjør at bilene våre får kortere bremselengde.

 

Jeg blir ikke å vise bilen min hos biltilsynet uansett hva jeg gjør med den, etter at jeg fikk avslag på søknaden om større bremser gidder jeg rett å slett ikke bryet. Jeg kan med handa på hjerte si at bilen som jeg bare bruker på sommeren og har noen modifikasjoner, er mye tryggere (så lenge du ikke sjekker kollisjonsikkerheten på de) i trafikken enn det som er bruksbilen. Den har derimot noen foringer som smeller litt, støtdempere som burde byttes snart og ett rusthull eller to under seg.

 

Enda er det bruksbilen som glatt kunne passert en EU kontroll hos biltilsynet, mens den bilen som jeg legger tid, penger og en god dose kjærlighet i skulle i teorien hadd kjøreforbud siden jeg har på de større bremsene som de nektet å godkjenne.

 

Jeg syns det er noe feil med reglene når det blir sånn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...