Gå til innhold

HVA opplever du med musikk?


Kristiiin

Anbefalte innlegg

mine artsfrenders forskjellige musikksmak har alltid fascinert meg, og jeg har i det siste tenkt mye på opplevelsen man har når man hører på musikk. Er de like kvalitativt forskjellige som selve musikken er, eller har opplevelsene en fellesnevner?

 

Her legger jeg frem et personlig eksempel av to musikksjangre, og en kort forklaring av min opplevelse:

 

Metall: via uredde, ukamuflerte uttrykk, opplever jeg en mektig drivkraft i meg som overtar meg selv, styrker mine tilstedeværende aggressive tanker og demper mine rolige og rasjonelle tanker

 

Elektronika: det noe kalde, uavhengige og objektive ved elektronika trekker meg ved siden av meg selv, der det føles som tankesettet mitt tilnærmet totalt fornyes og nye perspektiv dannes.

 

Fellesnevneren her, er en midlertidig forandring av tankesett idét musikken høres på.

 

Kommentarer om grov overanalysering er uønskede og overflødige- TS er fullstendig klar over det.

Jeg er veldig interessert i å vite om noen har noen eksempler dere vil dele om deres opplevelser, der dere enten nevner én type, eller sammenlikner flere forskjellige.

Endret av Kristiiin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Metal: Jeg blir veldig gira og glad (Pantera f.eks), men jeg kan også bli rolig og begynner å tenke over mange forskjellige ting (Bullet For My Valentine f.eks)

 

Punk: Jeg blir aggresiv og veldig hyper. Jeg blir mer selvsikker mens jeg hører på det!

 

Reggea og Ska: Blir happy og bare veldig slapp. Tenker ikke over så mye, untatt hvor digg sommeren ska bli! hehe

Lenke til kommentar

musikk kan vekke så mange følelser alt etter hva stemninga i sangen er...

 

det vanligste er at ei skikkelig fet låt gir meg gåsehud....

 

noen låter kan gjøre meg "redd"

 

det er alt etter hvordan stemninga er. jeg hører for det meste bare på metall og ja det er intresant hvor mange følelser en sjanger kan vekke

Lenke til kommentar

Morsom tråd :)

 

Techno: Jeg blir fysisk og psykisk uvel.

 

Metal: Jeg blir gira, sålenge det ikke er for hardt.. Carnifex f.eks, nei takk.

 

Grunge: Jeg føler meg helt hundre prosent tilpass!

 

Et band som vekker mye forskjellige følelser er Tool. Alt fra glede, hyperaktivitet, tristesse, you name it. Veldig dyp musikk, som jeg virkelig føler. Regner med de fleste kjenner til Tool, men for de som ikke gjør det, er det litt vanskelig å sette dem i en bås.

Jeg vil si det vipper mellom hard, progressiv rock og alternativ metal.

Lenke til kommentar

kan komme med et veldig godt eksempel på et band som vekker mye følelser hos meg

 

swallow the sun, for de som ikke har hørt om de så er de et finsk doom metal band.

både musikken og tekstene til dette bandet gir meg skikkelig gåsehud, men sangene gjør meg også veldig emosjonell, er flere deler av noen sanger hvor jeg føler en tåre i øyenknroken, sangene lar meg krype inni meg selv og være "emo" ei lita stund liksom... fantastisk deilig musikk

Lenke til kommentar

Hardstyle (/andre hard-dance-sjangrar): blir på ein måte "pumpa", kjennar at adrenalinet kjem og eg får frysningar når bassen er på sitt besta.

 

Ambient goa: total avslapping. Ingen annan musikk har ein slik innverknad på meg. Det er fantastisk. :wee: Eg følar meg litt trippy sjølv om eg ikkje trippar, men slappar av og lar meg sjølv tenka meir fritt. Litt vanskelegt å forklara. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...