Gå til innhold

AMD phenom II X2 åpnet til X4 : )


torfinns

Anbefalte innlegg

Med ulåst MP trenger du i utgangspunktet ikke å røre FSB eller spenningen på noen andre komponenter enn CPU-en.

Jeg ville tilbakestilt alt (er ikke lurt å øke spenninger i hytt og pine), og begynte med å øke kun MP 0,5 om gangen, og teste med Prime underveis. Når du får ustabiliteter kan du prøve å øke vcore litt, og sjekke om du får det stabilt, også øke MP litt til. Slik kan du fortsette så lenge du har behov for, eller temperaturene tillater det. Men med disse prosessorene så er det ikke alltid at mer spenning gir stabilitet, det varierer litt.

Du trenger egentlig ikke røre FSB, om du ikke vil presse ut noen ekstra Mhz når du ikke kommer lenger ved å øke MP.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Får håpe jeg er heldig da med mitt oppsett som jeg nettopp har bestilt fra komplett.no

 

Cpu'en er AMD Phenom II X2 550

og

Hovedkort er Gigabyte GA-MA785GT-UD3H

 

Skal komme tilbake etter jeg har fått det om det lot seg gjøre.

 

Edit: Nope, var ikke heldig der gitt.

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte en phenom ii x2 555 be fra Dustin for et par dager siden. Usikker på batchnr, men tror det er en ganske ny batch.

 

Ble dessverre ingen quad-core. Core 3 var defekt (henger i POST eller i lasting av OS), men core 2 fungerer som bare det :)

 

Så jeg fikk iaff en tri-core. Går finfint på 3.8ghz, NB @ 2.4ghz.

 

AMD870+SB850 chipset. http://lanseringsguide.hardware.no/product.php?productId=133321 (flashet med en beta-bios, men vet ikke om det utgjorde noen forskjell)

 

Om dere ikke får unlocket begge kjernene, er det verdt å se om en av dem fungerer :) Bare å prøve og feile..

 

(mulig jeg har litt overkill på vcore, har ikke dillet så mye med den enda)

 

Endret av grrcarl
Lenke til kommentar

Kjøpte en phenom ii x2 555 be fra Dustin for et par dager siden. Usikker på batchnr, men tror det er en ganske ny batch.

 

Ble dessverre ingen quad-core. Core 3 var defekt (henger i POST eller i lasting av OS), men core 2 fungerer som bare det :)

 

Så jeg fikk iaff en tri-core. Går finfint på 3.8ghz, NB @ 2.4ghz.

 

AMD870+SB850 chipset. http://lanseringsguide.hardware.no/product.php?productId=133321 (flashet med en beta-bios, men vet ikke om det utgjorde noen forskjell)

 

Om dere ikke får unlocket begge kjernene, er det verdt å se om en av dem fungerer :) Bare å prøve og feile..

 

(mulig jeg har litt overkill på vcore, har ikke dillet så mye med den enda)

 

 

 

Hvordan prøver man bare 1 av de ekstra kjernene da?

Lenke til kommentar

Hvordan prøver man bare 1 av de ekstra kjernene da?

 

Alle hovedkort har nok ikke denne muligheten. Det skal være på samme sted som ACC/"Core unlock" i BIOS. Etter å ha unlocket CPU ("auto/hybrid") booter du på ny til BIOS og skal nå ha muligheten til å enable/disable core 0,1,2,3 via "Core Control".

 

Google sier meg at en del Gigabyte og MSI kort har denne muligheten (jeg har et Gigabyte kort). Vet ikke med Asus/andre.

Lenke til kommentar

Hvordan prøver man bare 1 av de ekstra kjernene da?

 

Alle hovedkort har nok ikke denne muligheten. Det skal være på samme sted som ACC/"Core unlock" i BIOS. Etter å ha unlocket CPU ("auto/hybrid") booter du på ny til BIOS og skal nå ha muligheten til å enable/disable core 0,1,2,3 via "Core Control".

 

Google sier meg at en del Gigabyte og MSI kort har denne muligheten (jeg har et Gigabyte kort). Vet ikke med Asus/andre.

 

hmm når jeg slår på acc så låser bare pc-en seg, og jeg må ta cmos reset for å få den opp igjen. Har et gigabyte kort med 770/750, husker ikke nøyaktig benevnelse.

Lenke til kommentar

hmm når jeg slår på acc så låser bare pc-en seg, og jeg må ta cmos reset for å få den opp igjen. Har et gigabyte kort med 770/750, husker ikke nøyaktig benevnelse.

Jeg kjenner ikke helt til alle valgene i gigabyte sine kort. Men skrur du på acc manuelt inn ei BIOS, eller trykker du bare på en sånn auto-greie ved oppstart?

 

Her kommer en link på en artikkel jeg ikke la merke til før nå:

Tomshardware slapp i sin "System Builder Marathon June 2010, $1000" en artikkel hvor oppsettet hadde en Phenom II X3 720 som de låste opp den fjerde kjernen på. De omtaler forøvrig oppsettet som et "entusiast-system" bestykket med to Radeon5830 kort :)

Jeg har også en PhII x3 720 med den 4. kjernen opplåst og klokket til 3,4 Ghz. Utrolig greit å få en gratis ytelsesboost et år etter kjøpet!

I Cinebench gikk verdien på multiple CPU render test fra 6752 ved stock til 14000 ved unlocking og overklokking. I spill har det ikke hatt så stor effekt, da jeg bare kjører ett skjermkort. Men minimum fps har doblet seg i flere av dem. Altså minskes effekten av frame drops betraktelig.

 

Men jeg vet ikke hvor godt kjøp en 720 er i dag. Den koster 899, og da er 955 bare 250 kr dyrere. 550 og 555 er nok bedre kjøp som koster 250 mindre enn 720 igjen.

Lenke til kommentar

hmm når jeg slår på acc så låser bare pc-en seg, og jeg må ta cmos reset for å få den opp igjen. Har et gigabyte kort med 770/750, husker ikke nøyaktig benevnelse.

Jeg kjenner ikke helt til alle valgene i gigabyte sine kort. Men skrur du på acc manuelt inn ei BIOS, eller trykker du bare på en sånn auto-greie ved oppstart?

 

 

HK er et Gigabyte GA-MA770-US3 (rev. 2.1), og det er slik at jeg må slå det på manuelt i bios, jeg trykker save and exit, så bare låser maskinen. Husker ikke om viftene går, eller om det er slik at den ikke slår seg på i det hele tatt. (men mener det er sistnevnte)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På meg virker det som at enkelte produksjons-serier har hatt større prosenttall på suksess. Utover det skal jeg ikke påstå noe som helst for det ville bare være ren gjetning. Pr i dag tror jeg at jeg bare ville kjøpt vilkårlig og satset på at det gikk bra :)

 

 

Har du noen tall i forhold til produksjons serien jeg bør kikke etter da?

 

Lurer på om jeg skal gå for chippen jeg, å se om jeg har flaks. Viss ikke, så bare sender jeg den inn igjen å kjøper en 955 :)

 

 

Eller hva sier du? eller dere andrE?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...