Gå til innhold

Straff i militæret


pungrotten

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Den gangen jeg tjenestegjorde i militæret, var straffen for å være unnasluntrer "vannseng" av medsoldatene i troppen. Dvs at det blir kastet en 10L bøtte med vann i senga di, også blir den "redd opp" igjen slik at du ikke ser det før du legger deg om kvelden.

 

Og er befalet virkelig ute etter deg, blir du satt i arresten og må gå til og fra kantina i håndjern, og du blir matet av vaktsoldatene. Dette er fordi de får beskjed om at jernene ikke skal av utenfor arresten. Så når de andre har fri i kvelder/helger sitter du innelåst.

 

Om noen lurer på dette var så var dette i HMKG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Og er befalet virkelig ute etter deg, blir du satt i arresten og må gå til og fra kantina i håndjern, og du blir matet av vaktsoldatene. Dette er fordi de får beskjed om at jernene ikke skal av utenfor arresten. Så når de andre har fri i kvelder/helger sitter du innelåst.

 

Om noen lurer på dette var så var dette i HMKG.

Jeg stiller meg spørrende til at et befal bare kan gjøre noe slikt mot en menig, uten at den menige har rett til å få saken prøvd for en militær domstol eller noe som helst? Jeg nekter å tro at et befal kan gjøre noe sånt på grunn av trynefaktor. I så fall vil jeg si det er et grovt maktovergrep. Men jeg er ingen jurist, så juridisk sett har jeg ikke peiling. Bare synes dette høres veldig rart ut.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

refs regnes ikke som straff, og krever dermed ikke domstol eller lignende.

arrestasjon er er form for refselse så vidt jeg vet.

 

fra lovdata ( http://lovdata.no/for/sf/fo/xo-19881216-1033.html )

2. Refselse er ikke straff og skal heller ikke betegnes slik.

 

12. Mange straffebestemmelser rammer bare den forsettlige handling. For å refse kreves likevel bare at vedkommende har handlet uaktsomt.

 

 

husk, forsvaret er untatt mange lover og regler, samt har en god del egne lover.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
refs regnes ikke som straff, og krever dermed ikke domstol eller lignende.

arrestasjon er er form for refselse så vidt jeg vet.

 

fra lovdata ( http://lovdata.no/for/sf/fo/xo-19881216-1033.html )

2. Refselse er ikke straff og skal heller ikke betegnes slik.

 

12. Mange straffebestemmelser rammer bare den forsettlige handling. For å refse kreves likevel bare at vedkommende har handlet uaktsomt.

 

 

husk, forsvaret er untatt mange lover og regler, samt har en god del egne lover.

Men kan virkelig et befal gjøre noe slikt mot en menig for å ha handlet uaktsomt? Synes det hele virker merkelig. Greit nok at man skal utføre ordre og ikke kødde seg, selvsagt skal man det, men å bruke frihetsberøvelse som refs, i såpass grad at en person må gå i håndjern hele tiden utenfor "cellen" og ikke får spise selv..? Og det på grunn av trynefaktor? Det bør være ganske alvorlig... Selv de verste kriminelle som sitter på isolat får jo spise selv...

Lenke til kommentar
Men kan virkelig et befal gjøre noe slikt mot en menig for å ha handlet uaktsomt? Synes det hele virker merkelig. Greit nok at man skal utføre ordre og ikke kødde seg, selvsagt skal man det, men å bruke frihetsberøvelse som refs, i såpass grad at en person må gå i håndjern hele tiden utenfor "cellen" og ikke får spise selv..? Og det på grunn av trynefaktor? Det bør være ganske alvorlig... Selv de verste kriminelle som sitter på isolat får jo spise selv...

 

det med bespisning er jeg veldig skeptisk til, tviler på at de har lov til det.

 

dette er det eneste jeg finner om bespisning, der står det tydelig at det tas på cellen eller under vanlig tjeneste dersom man har dette.

15. Arrestanten gis militær forpleining og skal innta sine måltider i cellen dersom han ikke er tatt ut i tjeneste. Arrestant som tas ut til full dags tjeneste, slippes ut av arresten umiddelbart etter reveljen. Det skal gis rimelig tid til både personlig hygiene og bespisning før arrestanten vender tilbake til arresten. Vedkommende avdeling må påse at han melder seg tilbake til arresten.

 

den enes regelen for unntak:

22. Ansvarlig befalingsmann kan midlertidig gjøre unntak fra dette reglement når det er fare for at arrestanten kan skade seg selv eller andre. Det skal straks protokolleres hvilke unntak som er gjort, og det skal gis en nøyaktig begrunnelse. Gjenpart/avskrift av rapporten skal vedlegges refselsessakens dokumenter.
Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja. Og så kreves det at vedkommende faktisk har handlet uaktsomt, ergo et befal kan ifølge loven ikke refse noen på grunnlag av om han liker vedkommende eller ikke... Så da er spørsmålet, iStereo, hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Vel, mye kan ha endret seg siden jeg var inne til førstegangstjeneste. Husker at vi hadde en kar som satt på varetektscella i 19 dager. Han slapp ikke ut om dagene, og all bespisning foregikk på ordinær matsal for beskuelse for hele kontigenten.

 

Her ble ikke håndjern tatt av, hverken til og fra kantina, eller under bespisningen. Han ble matet! Og den ordren kom i fra daghavendebefal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Vel, mye kan ha endret seg siden jeg var inne til førstegangstjeneste. Husker at vi hadde en kar som satt på varetektscella i 19 dager. Han slapp ikke ut om dagene, og all bespisning foregikk på ordinær matsal for beskuelse for hele kontigenten.

 

Her ble ikke håndjern tatt av, hverken til og fra kantina, eller under bespisningen. Han ble matet! Og den ordren kom i fra daghavendebefal.

Ok. Da har befalet brutt militær lovgivning, da... Men hadde han fyren gjort noe spesielt, eller var det som du impliserer, trynefaktor, som gjorde at befalet gav denne ordren?

Lenke til kommentar
Den gangen jeg tjenestegjorde i militæret, var straffen for å være unnasluntrer "vannseng" av medsoldatene i troppen. Dvs at det blir kastet en 10L bøtte med vann i senga di, også blir den "redd opp" igjen slik at du ikke ser det før du legger deg om kvelden.

 

Og er befalet virkelig ute etter deg, blir du satt i arresten og må gå til og fra kantina i håndjern, og du blir matet av vaktsoldatene. Dette er fordi de får beskjed om at jernene ikke skal av utenfor arresten. Så når de andre har fri i kvelder/helger sitter du innelåst.

 

Om noen lurer på dette var så var dette i HMKG.

 

 

Har de lov til det der? Greit nok er mye rare regler i Forsvaret, men et sted går jo grensa og jeg ville trodd at den grensa er langt på vei passert i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Lov og lov, det som står på papiret og det som skjer kan være to helt forskjellige ting.

 

Om en menig er så vrang at han nekter å gjøre noe som helst, eller at det er fare for at han stikker av eller lignende kan det være forsvarlig med håndjern.

 

Det som er forsvarlig i slike tilfeller er å hive ut vedkommende. At befalet og andre soldater bryter både militære og sivile lover for å "ta igjen" virker i det hele tatt svært lite hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Man hiver ikke ut vedkommende med mindre det er strengt nødvendig. Man skal ikke slippe unna ved å oppføre seg som en drittsekk.

 

Slippe unna? Hva er egentlig hensikten med forsvaret; plage tilfeldig utvalgte, eller forsvare Norge?

 

Dersom befalet direkte eller indirekte begår lovbrudd eller andre etiske overtramp, kun fordi de på død og liv holde en eller annen unnasluntrer i aktivitet, svekker det både forsvarets funksjon og renommé, både der og da grunnet ekstra ressursbruk, samt potensielt i ettertid, som følge av militær eller sivil rettssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man hiver ikke ut vedkommende med mindre det er strengt nødvendig. Man skal ikke slippe unna ved å oppføre seg som en drittsekk.

 

Slippe unna? Hva er egentlig hensikten med forsvaret; plage tilfeldig utvalgte, eller forsvare Norge?

 

Hensikten med Forsvaret er å opprettholde nasjonal sikkerhet.

 

Er man først i militæret så har man et regelsett å følge. På samme måte som man har et regelsett å følge når man er sivil.

Lenke til kommentar
Man hiver ikke ut vedkommende med mindre det er strengt nødvendig. Man skal ikke slippe unna ved å oppføre seg som en drittsekk.

 

Slippe unna? Hva er egentlig hensikten med forsvaret; plage tilfeldig utvalgte, eller forsvare Norge?

 

Dersom befalet direkte eller indirekte begår lovbrudd eller andre etiske overtramp, kun fordi de på død og liv holde en eller annen unnasluntrer i aktivitet, svekker det både forsvarets funksjon og renommé, både der og da grunnet ekstra ressursbruk, samt potensielt i ettertid, som følge av militær eller sivil rettssak.

Hensikten med forsvaret er jo først å fremst å ha et forsvar i Norge. Et hver land trenger et godt forsvar. Hadde Norge ikke hatt et forsvar hadde vi heller ikke hatt noe å bidra til med NATO noe som igjen ville gjort at vi ikke hadde hatt noe der å gjøre.

 

En annen ting med forsvaret er at man utvikler seg enormt som person på flere nivå ved å gjøre tjenesten. Det kan jeg og mange andre skrive under på.

Det gjelder spesielt folk som tror at det å sette seg ned å nekte å gjøre noe er løsningen i livet.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Hensikten med forsvaret er jo først å fremst å ha et forsvar i Norge. Et hver land trenger et godt forsvar. Hadde Norge ikke hatt et forsvar hadde vi heller ikke hatt noe å bidra til med NATO noe som igjen ville gjort at vi ikke hadde hatt noe der å gjøre.

 

Nettopp. Derfor er det fullstendig kontraproduktivt å bruke masse ressurser på mennesker som uansett ikke har noe å tilby.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du leste vel siste del av svaret mitt å? Det er veldig bra for Norge å få ''skikk'' på slike folk.

 

Men det skal nevnes at forsvaret er lei av slike mennesker og det er idag VELDIG mye lettere å bli dimmitert enn det var for 10 år siden.

det er INTE "forsvaret" sin oppgave å drive oppdragelse (tvert ifra) Hvis folk har dårlig oppdragelse får du skylde på foreldra.

Det er plenty av anledning for folk å vokse og modne i det sivile. folkehøgskole, universitet og jobb. Jeg støtter heller det at forsvarets mening er å forsvare landet, hvis folk ikke vil være soldat så la noen andre være det isteden. Tvang er ikke en spesielt god måte å rekruttere på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...