Gå til innhold

Kan vannskade ødelegge ladeinngangen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått eskjed fra butikken om at vannskade på mobilen min har gjort det slik at jeg nå får dårlig kontakt med ladeinngangen. tingen er det at jeg sliter med å få ladet mobilen uten å måtte klemme til laderen, og holde den der på plass hele tiden. jeg har prøvd med andre ladere også, men der virker bare på samme måte.

 

Butikken begrunnet det med at jeg hadde utsatt mobilen for væske eller damp, og derfor har det skjedd slik. Men jeg lurer på om det er mulig slik? Kan vannskade gjøre slik at jeg får dårlig kontakt med ladeinnganen? Slik at jeg må holde laderen inn og dytte den litt oppover før edn begynner å lade?

 

Vet noen evt hvordan jeg kan få greie for det på et annet verksted el, for å få en objektiv vurdering?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet noen evt hvordan jeg kan få greie for det på et annet verksted el, for å få en objektiv vurdering?

 

Ja, ladekontakten kan bli skadet av vann eller andre væskeskader. Finelektronikk er ikke spesielt glad i væsker.

 

Det du kan be om er dokumentasjon på skaden. jeg legger ved et eksempel på en væskeskade. legg merke til de grønne/lysegrønne flekkene - dette er væskeskader. Altså irring.

 

Hvis du får dokumentasjon, kan du sende bildet til meg i en PM så skal du få en objektiv vurdering av meg. (Jeg jobbet 3 år på mobilverksted og har sett det meste)

 

Edit, trykkleif

post-135907-1265063045_thumb.jpg

Endret av Badjoker
Lenke til kommentar
Telefonen går ikke under garanti grunnet væskeskade. Da repareres ikke telefonen på garanti selv om problemet ikke skyldes væskeskaden.

 

Men det går på reklamasjon så lenge manglen ikke er årsak i væske-/ vannskaden. Eks. hvis ladekontakten ikke får god nok kontakt fordi det er noe galt med selve festemekanismen. Er det dårlig kontakt som følge av irr så er det selvfølgelig noe annet.

Lenke til kommentar
Det at forhandler/ verksted ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven er da ikke noe nytt.. Vil man hevde sin rett i slike tilfeller så må man som du påpeker ta denne saken videre.

 

Iflg feks Nokia sine regler, som man da aksepterer ved å kjøpe et produkt. Står det sort på hvitt, eller lyse blått, eller lyse grått. Litt ettersom hvilken mobil man har kjøpt. At all garanti bortfaller ved væskeskade.

Hjelper lite å ta dette videre, da 99 % av mobil telefonene ikke skal tåle væske !

Lenke til kommentar
Det at forhandler/ verksted ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven er da ikke noe nytt.. Vil man hevde sin rett i slike tilfeller så må man som du påpeker ta denne saken videre.

 

Iflg feks Nokia sine regler, som man da aksepterer ved å kjøpe et produkt. Står det sort på hvitt, eller lyse blått, eller lyse grått. Litt ettersom hvilken mobil man har kjøpt. At all garanti bortfaller ved væskeskade.

Hjelper lite å ta dette videre, da 99 % av mobil telefonene ikke skal tåle væske !

Bare så det er sagt, det hjelper null og niks hva som står i avtalen. Norsk forbrukerkjøpslov kan ikke under noen omstendighet avtales bort.

Lenke til kommentar
Det at forhandler/ verksted ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven er da ikke noe nytt.. Vil man hevde sin rett i slike tilfeller så må man som du påpeker ta denne saken videre.

 

Iflg feks Nokia sine regler, som man da aksepterer ved å kjøpe et produkt. Står det sort på hvitt, eller lyse blått, eller lyse grått. Litt ettersom hvilken mobil man har kjøpt. At all garanti bortfaller ved væskeskade.

Hjelper lite å ta dette videre, da 99 % av mobil telefonene ikke skal tåle væske !

Bare så det er sagt, det hjelper null og niks hva som står i avtalen. Norsk forbrukerkjøpslov kan ikke under noen omstendighet avtales bort.

Neida, men vær så snill å ta det vidre med forbruker rådet! :) Så får vi se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Det at forhandler/ verksted ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven er da ikke noe nytt.. Vil man hevde sin rett i slike tilfeller så må man som du påpeker ta denne saken videre.

Hvorfor skal verkstedet forholde seg til forbrukerkjøpsloven? Verkstedet har ikke solgt produktet. Det er forhandlere som må forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Verkstedene i Norge tjener ikke penger hver gang en forhandler selger en telefon. Verkstedene tjener penger hver gang de kan selge en tjeneste til de som betaler. Dekkes arbeidet av garanti så betaler produsent penger til verkstedet. Dekkes ikke arbeidet av garanti så må forhandler eller kunde av forhandleren betale for å få jobben gjort. Forhandler må ikke glemme at det er de som sitter med ansvaret ovenfor sine kunder. Verkstedet gir egentlig en god F i hvem som betaler så lenge noen betaler. Om forhandleren ønsker å krangle med produsent eller importør i ettertid for eventuelt å få tilbakebetalt sine kostnader med en reparasjon, så må de for all del gjøre det. Bare ikke bland inn verkstedet i krangelen om forbrukerkjøpsloven. For de har ingenting med den loven å gjøre.

Lenke til kommentar
Det at forhandler/ verksted ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven er da ikke noe nytt.. Vil man hevde sin rett i slike tilfeller så må man som du påpeker ta denne saken videre.

Hvorfor skal verkstedet forholde seg til forbrukerkjøpsloven? Verkstedet har ikke solgt produktet. Det er forhandlere som må forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Verkstedene i Norge tjener ikke penger hver gang en forhandler selger en telefon. Verkstedene tjener penger hver gang de kan selge en tjeneste til de som betaler. Dekkes arbeidet av garanti så betaler produsent penger til verkstedet. Dekkes ikke arbeidet av garanti så må forhandler eller kunde av forhandleren betale for å få jobben gjort. Forhandler må ikke glemme at det er de som sitter med ansvaret ovenfor sine kunder. Verkstedet gir egentlig en god F i hvem som betaler så lenge noen betaler. Om forhandleren ønsker å krangle med produsent eller importør i ettertid for eventuelt å få tilbakebetalt sine kostnader med en reparasjon, så må de for all del gjøre det. Bare ikke bland inn verkstedet i krangelen om forbrukerkjøpsloven. For de har ingenting med den loven å gjøre.

 

For å ikke glemme håndværker loven, der verkstedet er pålagt 3 måneders garanti på utført arbeid.

For hvor lenge holder et væskeskadet kretskort ?

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle sammen for svar og tilbakemeldinger. Jeg har tatt kontakt med forbrukerportalen, og de sier det som dere gjør.

Hvis vi har stått for vannskaden er ikke selger pålagt å reparere den, selv om vi fortsatt har reklamasjonsfristen godt i beholdt.

 

Jeg fikk også tips om å få med dokumentasjon på vannskaden, og da evt vise den til et annet verksted som kan gi objektiv tilbakemelding.

 

Takker for gode råd og hjelp fra dere over!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...