Gå til innhold

Usikker angående forkurs


Quaric

Anbefalte innlegg

Heihei

 

Jeg har da store planer om å starte på UiO sin fysikk linje om to år, men jeg mangler R1+R2 matematikk, og jeg står derfor overfor valget om jeg skal ta forkurs eller privatist.

 

Det jeg rett og slett lurer på, er om jeg vil få godkjent matematikken jeg tar på et 1-årig forkurs (ved HiÅ) på UiO eller hvilket som helst universitet, eller om det bare gjelder høgskolen i Ålesund?

 

Lurer også på om norsk/engelsk karakterene som jeg får etter fullført vgs vil bli erstattet av karakterene jeg får ved forkurset?

 

-Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takker for svar. Men vil ikke matten du tar på forkurset gjelde i det hele tatt på studier utenom ingeniørstudier?

 

Har også et annet spørsmål, om jeg tar data-ingeniør med tresordningen, vil jeg da måtte ta matten på nytt (privatist) om jeg bestemmer meg for å begynne på en annen linje?

 

Synes bare det virker litt rart at matematikken ikke skal kunne gjelde for andre studier..:)

Lenke til kommentar

Både forkurs og treterminsordningen er laget for å forbrede deg til ingeniørstuidene. Du tar altså ikke vanlig eksamen i disse fagene, og pensumet er ikke alltid det samme heller.

 

Dette er for å tilrettelegge for de som skal bli ingeniører, spesielt de som har et fagbrev fra før og har lyst til å utdanne seg mer.

 

Det du lærer vil være relevant for annen utdanning, men gir ikke noe formell kompetanse.

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Men vil ikke matten du tar på forkurset gjelde i det hele tatt på studier utenom ingeniørstudier?

 

Har også et annet spørsmål, om jeg tar data-ingeniør med tresordningen, vil jeg da måtte ta matten på nytt (privatist) om jeg bestemmer meg for å begynne på en annen linje?

 

Synes bare det virker litt rart at matematikken ikke skal kunne gjelde for andre studier..:)

1: Nei, den teller ikke for opptak til andre studier. Den gir ikke realfagspoeng, og du kvalifiserer ikke til opptak til f. eks. tannlege, lege, realfag og økonomistudier.

2: Du kan sannsynligvis bytte til en annen ingeniørlinje, ja. Men jeg vet ikke sikkert.

3: Det er ikke rart. Du har ikke dekket pensum som kreves for R2, men et annet pensum som bare til en viss grad sammenfaller med det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bumpe denne. Jeg har planer om å søke meg inn på bnioingeniørlinja når den tid kommer, men jeg mangler generell studiekompetanse ettersom jeg gikk to år yrkesfaglig, og uansett hadde jeg manglet kjemi/fysikk.

 

Jeg har søkt meg inn på forkurs for ingeniørutdanning men, eh, bioingeniør ligger tydeligvis inn under helse og sosial. Men det er fremdeles et ingeniørstudie, right? :| Så forkurset kvalifiserer allikevel?

Lenke til kommentar

Hei Theama. Siden du skal søke på bioingeniørstudiet vil jeg anbefale NITO sine sider for Bioingeniørfaglig institutt. Der står det litt om opptakskrav: http://www.nito.no/organisasjon/Bioingeniorfaglig-institutt/Bioingeniorutdanning/

"Dersom du mangler noen av særkravene, tilbyr enkelte studiesteder sommerkurs som kvalifiserer til å søke om opptak."

Enkelte mener vi som bioingeniører ikke er ordentlige ingeniører, og vi har riktignok ikke like mye fysikk og matte som andre ingeniører, men vi har til gjengjeld mye laberfaring, og andre fag som de mangler.

Jeg driver med bacheloroppgaven min nå og er ferdig til sommeren og har ikke angret et sekund på at jeg begynte på bioingeniørutdanningen.

Lenke til kommentar
1: Nei, den teller ikke for opptak til andre studier. Den gir ikke realfagspoeng, og du kvalifiserer ikke til opptak til f. eks. tannlege, lege, realfag og økonomistudier.

 

Forkurs gir realfagspoeng så lenge du konkurrerer utenfor forkurskvoten, altså ordinær kvote. Så om du tar et forkurs med 1 eller flere fritatte fag eller søker deg inn på f.eks. ntnu hvor de ikke har forkurskvote får du altså 1,5 poeng for R2 matte pluss FY1 + tilleggspoeng, noe man ikke gjør ellers :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...