Gå til innhold

[Løst]Vil ha hund - men hvilken rase passer meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på en hund, men det som har vært det vanskelige er å finne den rasen som passer til meg og min familie. Vi er en familie på 4, ingen småbarn, men har katter. Det er viktig at hunden går sammen med kattene. Vi går alle på skole og jobb, så hunden må være alene noen timer om dagen, men er alltid hjemme igjen etter det.

 

Vi har ikke tid til en hund som trenger veldig mye mosjon flere timer daglig, men tur skal den selvfølgeli få. En kosete "sofahund" som likevel klarer å gå turer hadde vært midt i blinken.

 

Vi har stor hage, så blir en del lek og trening i hagen,

men skal selvfølgeli få slippe å være i hagen hele tiden! ;)

Synes agility virker kjekt, kan godt drive med det, men får ikke tid mange dager i uken. Lydighet er også viktig, så om den lærer fort er det ett pluss, men har selvfølgeli tid til å trene på dette. Ser ikke for meg å reise mye på utstilling, men en mer familie/selskapshund passer oss. Vil ikke ha en bitte liten hund, men rundt middels/stor.

 

Vi har også en hytte ikke så langt unna, så der blir det mange helgeturer. Den ligger ved sjøen, og det er en liten tur å gå til stranda, så hadde vært kjekt om den var glad i vann, båtkjøring osv. (Vet ikke om det er stor varisjon i akkurat dette med hunder, er vel også opp til individet om det liker vann eller ikke..)

 

Drømmehunden er kooikerhund, de er utrolig nydelige, og jeg liker egenskapene deres. Men har lest at de klarer seg dårlig alene hjemme, stemmer dette? Og hvordan er mosjonsbehovet dems egentlig? Har lest mye forskjellig.

Har også tenkt mye på Cavalier King Charles Spaniel, men alle de sykdommene skremmer meg, da spesielt den med hodeskallen og hjernen som ikke får plass. Virker som alle sykdommmene blir mer og mer utbredt blandt rasen.. :ermm:

Hvordan er pelsstell-behovet til en Cavalier?

 

Ser ikke for meg noen jakt-rase. Jeg mener, det er greit at den snuser i bakken og slik, men vi driver ikke med noen form for jakt, så om hunden har mest glede av å drive med jakt, passer den nok lite med oss.

Puddel er heller ikke noe vi ser for oss, så det er så og si utelukket. Er blitt litt nyskjerrig på retrivere også, så om noen har positive/negative ting å si om desse rasene blir jeg glad for det :)

 

Jeg har tatt testen på canis, som gav mange forslag, noen som passet helt, og andre som var langt ifra det jeg krysset av. Blandt de svarene jeg fikk, var både Kooikerhund og Cavalier blandt alternativene, men er ikke godt å si hvor mye man skal høre på desse testene.

 

Når det gjelder pelsen liker jeg best langhåret, både stri eller bølget. Liker ikke så godt desse krøllene som tvinner seg hele tiden, og trenger veldig mye stell og dyre turer til frisøren.. Missforstå meg rett, de er utrolig herlige skapninger, vil bare ikke ha en selv ;)

Selve pelsstellet er greit, jeg har ingenting imot å børste floker og klippe litt, men vil unngå å måtte gå til frisør med den, iallefall ikke ofte. Hadde vert fint om det var en hund som jeg kunne stusse litt selv, når det trengs. Jeg er ikke slik at jeg skal ha en hund som absolutt må ha nøyaktig så og så lang pels her og der, som sagt blir nok ikke noe utstillingshund.

 

Dette med røyting er jo også noe. Jeg er vant til katter som hårer veldig mye, så dette er ikke et stort problem, men såklart, dess mindre dess bedre ;)

Sleving er også kjekt å unngå.

 

Vil helst ikke ha en typisk vakthund som bjeffer hele dagen. Om den bjeffer når det ringer på, den ser folk og slik, og ett lite bjeff i ny og ne generelt går helt fint, mener bare at jeg ikke vil ha overdreven bjeffing..

 

Ser mer for meg en søt hund enn en muskuløs hund, men vil ikke ha en liten "vaskefille" som går oppi veska, om dere forstår :p

 

Dette er ikke noe som haster, og jeg vet at om vi bestemmer oss for å skaffe oss en hund, skal vi bruke mye tid, dette ser jeg bare på om en begynnelse med litt hjelp og veiledning fra dere som har mer peiling enn meg.

 

Dere må bare gi tips om flere kreterier jeg kan stille til hunden, er vanskelig å komme på alle i farta. Utrolig takknemlig for alle svar, forslag og veiledninger jeg kan få :)

Endret av isgh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurte selv på Kooiker da jeg skulle ha nr. 2, men jeg slo fra meg rasen pga. mentalitet. Ja, det kan være en super hund (jeg skulle ha den til agility først og fremst), men etter hva jeg hørte rundt fra de som har dem så kunne de være noe....hmm..hvordan skal jeg beskrive det på den rette måten. Ikke nervøse, men litt veik? Altså at de var litt "sarte" og ble lett påvirket. Jeg tror at en Cavalier vil passe bedre inn som en førstegangshund i en såpass stor familie som din, selv om det er mye sykdom i rasen er det jo mulig å finne friske linjer.

Anbefaler jo såklart å bruke tid uansett hvilken rase dere ender på.

 

En ting som er viktig å tenke over, er: kjøp en hund som passer inn i den livsstilen dere har, ikke den livsstilen dere ønsker å ha. Mange kjøper hund fordi de tror at da kommer de plutselig til å gå mye mer tur, eller plutselig til å dra på hundeklubben og trene lydighet to ganger i uka. Det er ikke så ofte en sånn omveltning plutselig skjer ;) Dessverre! Hehe.

Men, alle hunder fortjener å være i god fysisk form, og det vil si mer enn et kvarters tur hver dag. Er dere flere i familien så er ikke dette vanskelig å få til. Den bør også få se mer enn bare huset og hagen, selv om hagen er stor :)

 

"Vanlige" nybegynnerhunder er jo ofte retrieverrasene (golden, labrador, flat), disse er jo hunder som er enkle å motivere og som er generelt hengivne og glade i mennesker. Men dere tenkte kanskje litt mindre enn det, siden du skrev Kooiker og Cavalier.

Tenkt noe på puddel? De finnes jo i mange forskjellige størrelser og kan være veldig kule familiehunder.

 

Ellers er det litt vanskelig å nevne, for de kravene du har nå er veldig generelle. De aller fleste vil jo ha en hund som er rolig inne, som orker å gå tur, som kommer over ens med hele familien, som kan bli vant med katten, og som kan være med på hytta ;)

Og for å være ærlig....de aller fleste hunder kan jo dette. Med unntak av kanskje en del jakthundraser som vil kreve en del arbeid med akkurat kattebiten, hehe.

 

Hva tenker dere om pelsstell, vil dere har en korthåret hund, liker dere hunder som er søte eller liker dere også muskelhunder som staff, MÅ rasen ha svart nese, er det noe dere IKKE ønsker i en hund osv ?

Lenke til kommentar
Jeg lurte selv på Kooiker da jeg skulle ha nr. 2, men jeg slo fra meg rasen pga. mentalitet. Ja, det kan være en super hund (jeg skulle ha den til agility først og fremst), men etter hva jeg hørte rundt fra de som har dem så kunne de være noe....hmm..hvordan skal jeg beskrive det på den rette måten. Ikke nervøse, men litt veik? Altså at de var litt "sarte" og ble lett påvirket. .........................................

 

Takk for kjapt svar, dette visste jeg ikke om Kooikeren :)

Visste at de skal være litt reserverte og slik, men akkurat den delen hadde jeg ikke hørt.

Frem til nå tror jeg at den hunden som passer best til oss er en Cavalier. Er det stor forskjell på hann og tispe? Vi vil helst ha en gutt, litt pga. løpetida :)

 

Selv om jeg har sett på Kooiker og Cavalier, og Ja, jeg synest det er en fin størrelse, så ser jeg heller for meg å helle over i større enn mindre. Vil absolutt ikke ha mye mindre enn en Cavalier.

 

Det du nevner med svart nese og slik har jeg ikke tenkt mye over, og ikke brydd meg så veldig om enda. Synest at nesen passer til sin rase, og det får være greit i første omgang. Jeg henger meg ikke bare opp i utseende, det viktigeste er at den skal trives med våres livsstil. (Selvom jeg såklart har mine "grenser" til utseende for å si det sånn da, og alle har hver sin smak)

 

Har forresten fylt inn litt flere kreterier, og ikke bare slike basic facts som jeg fant ut at jeg bare hadde tatt med i første omgang:)

Lenke til kommentar

Hannhund og tispe er smakssak. Jeg har hatt to tisper.

Tisper har løpetid to ganger i året, en hannhund får "løpetid" hver gang den merker løpetid rundt seg ;) Hehe... Neida, det er ikke så ille, men jeg kjenner flere med hannhund som blir helt ufokusert om det er en løpetispe i nærheten, fordi de ikke har vært flinke nok til å la den være sammen med løpetisper fra den er liten. Mens en venninne av meg hadde en hannhund som helt uten problemer kunne trene sammen med løpetisper, fordi hun hadde gått inn for å være så mye sammen med løpetisper som mulig fra han var liten av. Men det er ikke alltid dette er så lett, fordi mange klubber osv. har regler om at de med løpetid IKKE får være på treningsplassen osv (litt bakvendt, for hvordan skal man få trent på det da, egnetlig? Men det er en annen diskusjon..).

 

Samt man kan jo bare kastrere tispa, så slipper man alt av hormonforstyrrelser og blødninger. Om dere ikke er utstillingsinteresserte så er det jo ikke noe særlig å sette i gang med avl uansett :)

 

Jeg ville styrt unna spisshunder (eurasier, samjoed, lapphund osv) og terriere, min erfaring er at hvertfall spisshundene er bråkete og hvis man ikke er obs på det fra starten av får man lett en hund med mye lyd.

Lenke til kommentar
Hannhund og tispe er smakssak............

 

Har ikke tenkt på det på denne måten. Er mye om og men med kjønn ja.

Får undersøke dette litt grundigere, tenker jeg.

 

Nei vi har ingen planer om å drive hverken avl eller utstilling :)

 

Og takk for tipset om spisshunder, trenger all den hjelp jeg kan få ;)

Lenke til kommentar

Sånn halveis off topic, men.. Katter og hunder går ofte fint, men helst om de vokser opp sammen som valp og kattunge. Når vi fikk en valp, så hadde vi allerede hatt katten lenge, og hun var sjefen hele tiden! Slo til hunden når hun synes det ble for mye av han osv.. Haha :)

 

Men det kommer litt an på katten da.. :D

Lenke til kommentar
Sånn halveis off topic, men.. ......

 

Hehe, ja dette har jeg vell egentlig sett for meg ;)

Det jeg mener er bare at jeg ikke bør ha en hund som er etter katten

som om den har ett slags jaktinnstinkt til katta.

Men er stygt redd for at katta blir sjefen i huset her også, ja :p

Lenke til kommentar
Jeg liker animal planet's rasevelger bedre enn den på canis, den gir mer nøyaktig resultat og inkluderer flere raser: http://animal.discovery.com/breedselector/...electorindex.do

 

På de to første sidene med resultater finner jeg igjen rasen jeg har valgt, og 3-4 raser som er meget intressante mtp hva jeg ser etter i en hund.

 

Takk for link, denne testen var hakket bedre, det er jeg enig i ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Kjenner noen som har en Cavalier King Charles Spaniel som er en nydelig hund, men det som skremmer meg fra å kjøpe en er det du nevner med kranieproblemene! er TRAGISK å få bukt med det.. Forferdelig lidelse denne rasen er utsatt for. :( Er sikkert forskjellig fra hund til hund, men den sjangsen tar jeg ikke.

 

Jeg anbefaler Golden retriever.

Nydelige snille lydige hunder. :roll:

 

Syns foresten det er veldig bra du er så grundig i din jakt på hund

og ikke skaffer en hund som ikke passer til din bruk.

Endret av mwigg3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...