Gå til innhold

Har vekterutdanning såeh. Hva er muligheten å få fastjobb i militæret som vakt/sikkerthetsvakt?


Skolegutt93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vekterkurs eller fagbrev?

 

Uansett tror jeg ikke det har så mye å si. Hvis du ønsker å jobbe inne vakthold og sikring i Forsvaret, har du tre valg:

1. Forsøk å komme deg inn i vakt og sikring under førstegangstjenesten. Etter førstegangstjenesten kan du se etter grenaderstillinger (vervede) innenfor V&S. Jeg vet ikke hvor mange slike stillinger som tilbys nå, men vi hadde et par grenaderer som var vaktsoldater hos oss da jeg var i fgtj. Slike grenaderkontrakter antar jeg har en varighet mellom 1 og 5 år.

2. Du kan søke BS eller UB innenfor vakt og sikring. Dersom du kommer inn og fullfører vil du få befalsgrad. For BS er dette omtrent ekvivalent med "sikret jobb", for UB må du søke om stilling etter at UB-praksis er over.

3. Du kan gjøre begge de to ovennevnte :)

Lenke til kommentar

Det er vel lettere å spørre noen i Forsvaret enn her på forumet?

Hva i all verden mener du med headingen "Har vekterutdanning såeh?".

 

Jeg vil tro Forsvaret har nok av personell selv til å ta seg av vaktrundene, men dersom du er rundt 17-18 år gammel så skal du vel snart i Forsvaret selv og kan ta den spørrerunden med de direkte.

Lenke til kommentar
Hei, jeg tar vekterutdanning nå, så jeg lurer på om det er mulig å få fastjobb i militæret som vakt/sikkerthetsvakt elelr noe liggnende? Man stiller vel ganske sterkt med et fagbrev som vekter??

 

De eneste to stedene jeg vet om at de har sivile vektere, er på Akershus festning ("Festningspolitiet" kaller de seg, men det er ikke nødvendig å ha politiutdanning for å tjenestegjøre der) og hos Etterretningstjenesten. Det er mulig at det er sivile vekterselskap som tar seg av vaktholdet andre steder også, men det er som sagt de eneste to stedene jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Jeg tok fagbrev som vekter i militæret, og jeg kom i perioden over flere lærlinger som har fått videre ansettelse som vaktsoldat etter endt læretid. Tror Kolsås og Jørstadmoen er noen av de stedene. Er vel snakk om vervede stillinger som grenader.

 

Men det er mange morsomme jobber man kan få med fagbrev som vekter. Har fra tid til annen sett stillingsannonser som vakt på ambassader, forsvarsdepartementet, stortinget osv.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...