Gå til innhold

Hva ligger en vekterlønn på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på hva en vekterlønn er på nå? I 2010, har lest noen innlegg i fra 2006 osv. men det kan ikke stemme at en vekter med heltidsjobb + fagbrev tjener UNDER 300.000kr

 

 

eller hva?

 

Setter stor pris på svar

 

Vekteroverenskomsten, sjekk § 5

 

Et kjapt overslag, der du jobber 37,5 timers uke hver uke, med null ansiennitet og fagbrev (minimum 5kr ekstra var noe diffust tho), så ender du på 265 765 før skatt. Men så har man jo en haug med tillegg i vekteryrket, og overtid kan forekomme hyppig. Sååå... jobber du mye overtid på høyrisikoplasser kan man vel brått ende oppunder 300k.

Det er HELT avhengig av hva du driver med, men ved å kun jobbe sine 100% som vekter (de fleste jobber langt mer), på den plassen som gir deg mest tillegg, tviler jeg på klarer å gi deg over 300k.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på hva en vekterlønn er på nå? I 2010, har lest noen innlegg i fra 2006 osv. men det kan ikke stemme at en vekter med heltidsjobb + fagbrev tjener UNDER 300.000kr

 

 

eller hva?

 

Setter stor pris på svar

 

Med 2 års erfaring har jeg 136,68,- i timen, men 5,- i tillegg for fagbrev. Forhåpentligvis øker dette og de andre tilleggene under forhandlingene i vår.

 

Ellers har du tillegg på nesten 9,- for flyplass, alarmstasjon og verditransport. 20,- nattillegg etter 21.00, 40,- i helgetillegg etter kl. 18.00 på lørdag, men det er flere tillegg.

 

Og jo, en vekter i heltidsjobb og fagbrev tjener langt under 300.000,- i året. Som objektleder på kjøpesenter, fagbrev i yrket og 2 års erfaring havner man på rundt 23.700,- brutto. For å nå 300.000,- i året må du ha en brutto på 25.000,- Det sier jo litt om hvor dårlig betalt det er.

 

Det er heller ikke så lett å jobbe overtid. Vaktbransjen er som en butikk, det vil si at målet er å tjene penger. Mange vaktselskaper bruker derfor heller tilkalingsvikarer når man har passert 100% i timer, slik at de slipper å betale unødvendig mye til de som skal ha 50% og 100% i lønn.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Lukter jeg en stk person som angrer 2 år på salg og service + lærlingtid? :)

 

Faktisk ikke. Kombinerte lærlingtiden med førstegangstjenesten, noe som ga meg flotte år. Trives kjempegodt i vekteryrket, og det er derfor jeg er her, ikke på grunn av lønna. Til våren er målene våre å øke lønna med minimum 5%, samt dobble fagbrevtillegget. Dette ville gitt meg en timeslønn på over 150,- i timen, noe jeg vil være sånn passe tilfreds med.

 

Men hvem som helst må jo si at et tillegg på 5,- i timen for 2 år skole + 2 år læretid blir i minste laget?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer helt an på hva man gjør. Jeg er en såkalt mobilvekter, jeg kjører altså rundt om natta og sjekker låser, skrur på alarmer og slikt. Jeg har bare jobbet her i 4 måneder, og jeg har 162kr i timen, med tillegg og alt.

 

En helt vanlig månedslønn for meg er rundt 22 000kr brutto.

 

Skal sies at jeg har veldig mye fritid, da. Iløpet av fire uker har jeg hatt 14 vakter.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
Lukter jeg en stk person som angrer 2 år på salg og service + lærlingtid? :)

 

Faktisk ikke. Kombinerte lærlingtiden med førstegangstjenesten, noe som ga meg flotte år. Trives kjempegodt i vekteryrket, og det er derfor jeg er her, ikke på grunn av lønna. Til våren er målene våre å øke lønna med minimum 5%, samt dobble fagbrevtillegget. Dette ville gitt meg en timeslønn på over 150,- i timen, noe jeg vil være sånn passe tilfreds med.

 

Men hvem som helst må jo si at et tillegg på 5,- i timen for 2 år skole + 2 år læretid blir i minste laget?

 

Det er bra. Kjører verditransport "på si" selv, og synes ikke lønnen representerer det man gjør. Det var jo et fint mål til våren, spørs om ikke det blir klappstoler og vafler ute på oss :)

 

Enig i at det er minste laget. Synes lønnen burde heves og likeså standarden for rekrutteringen. Lav terskel slipper alt for mye "rart" inn i faget.

Lenke til kommentar
Lukter jeg en stk person som angrer 2 år på salg og service + lærlingtid? :)

 

Faktisk ikke. Kombinerte lærlingtiden med førstegangstjenesten, noe som ga meg flotte år. Trives kjempegodt i vekteryrket, og det er derfor jeg er her, ikke på grunn av lønna. Til våren er målene våre å øke lønna med minimum 5%, samt dobble fagbrevtillegget. Dette ville gitt meg en timeslønn på over 150,- i timen, noe jeg vil være sånn passe tilfreds med.

 

Men hvem som helst må jo si at et tillegg på 5,- i timen for 2 år skole + 2 år læretid blir i minste laget?

 

Det er bra. Kjører verditransport "på si" selv, og synes ikke lønnen representerer det man gjør. Det var jo et fint mål til våren, spørs om ikke det blir klappstoler og vafler ute på oss :)

 

Enig i at det er minste laget. Synes lønnen burde heves og likeså standarden for rekrutteringen. Lav terskel slipper alt for mye "rart" inn i faget.

 

Det er også snakk om å doble funksjonstilleggene. Det vil si at verditillegget for kan bli nesten 19 kr i timen. Venter i spenning på hva de eventuelt får til.

 

Terskelen er for lav. Et hurtigkurs for å bli vekter bør utgå. På f.eks fengsel stilles det krav om 2-årig skole. Dette er nok litt i meste laget dersom du vil bli vekter, men folk uten utdanning kan ansattes som sommervikar i fengsel. Det vil si at man egentlig ikke trenger utdanningen, men den er der for å heve kompetansen på sine ansatte. Slik bør det være i vaktselskaper.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Så lenge man bare trenger noen kurs for å bli vekter vil jobben alltid bli fremstilt som en dritjobb med dritlønn. Dette er urettferdig for de vekterne som faktisk bruker 5 eller 4 års utdanning for en femmer ekstra i timen. En fengselsbetjent har 2 års utdanning med lønn, og tjener ganske greit. En arrestforvarer kan gå et kurs, og for dette får han begrenset politimyndighet, samt grei lønn. Faglærte vektere burde etter min mening helt klart verdsettes mer enn noen verdiløse kroner ekstra. Enten gi de mulighet til å komme inn på de vaktyrkene som er mer prestisjefylt, eller gi de myndighet og lønn som står i samsvar med årene i lære og/eller skole. Dette ville selvfølgelig aldri bli innført, og med så mange ufaglærte vektere ville det blitt mange protester om forskjellsbehandling. Men en solid vekterutdanning kunne i det minste gitt fritak for studiekompetanse når det kommer til inntak av politi eller fengsel.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Lukter jeg en stk person som angrer 2 år på salg og service + lærlingtid? :)

 

Faktisk ikke. Kombinerte lærlingtiden med førstegangstjenesten, noe som ga meg flotte år. Trives kjempegodt i vekteryrket, og det er derfor jeg er her, ikke på grunn av lønna. Til våren er målene våre å øke lønna med minimum 5%, samt dobble fagbrevtillegget. Dette ville gitt meg en timeslønn på over 150,- i timen, noe jeg vil være sånn passe tilfreds med.

 

Men hvem som helst må jo si at et tillegg på 5,- i timen for 2 år skole + 2 år læretid blir i minste laget?

 

Det er bra. Kjører verditransport "på si" selv, og synes ikke lønnen representerer det man gjør. Det var jo et fint mål til våren, spørs om ikke det blir klappstoler og vafler ute på oss :)

 

Enig i at det er minste laget. Synes lønnen burde heves og likeså standarden for rekrutteringen. Lav terskel slipper alt for mye "rart" inn i faget.

 

Det er også snakk om å doble funksjonstilleggene. Det vil si at verditillegget for kan bli nesten 19 kr i timen. Venter i spenning på hva de eventuelt får til.

 

Terskelen er for lav. Et hurtigkurs for å bli vekter bør utgå. På f.eks fengsel stilles det krav om 2-årig skole. Dette er nok litt i meste laget dersom du vil bli vekter, men folk uten utdanning kan ansattes som sommervikar i fengsel. Det vil si at man egentlig ikke trenger utdanningen, men den er der for å heve kompetansen på sine ansatte. Slik bør det være i vaktselskaper.

Helt enig her. Har selv jobbet mange år i bransjen, og sitter nå som områdeleder på utrykning, noe som betyr at jeg er med på/utfører mange jobbintervjuer. Det aller beste spørsmålet jeg har fått på et intervju var om det skjedde mye action på jobb, fordi personen skulle søke politihøyskolen og ville ha erfaring i arrestasjonteknikk! Yrket sliter med mye gjennomtrekk, og kravene på søkerne blir for dårlige. Jeg tror bedre lønn, samt det å ta vare på gode vektere med bra erfaring og modenhet er viktig. Jeg har opplevd vektere som hadde 15-20 års erfaring og utlært i yrket som blir behandlet for dårlig, som heller vil sitte i kassa på rimi(ikke at det er noe galt i det), enn å fortsette i et yrke der de ansatte blir i 1-2 år før de slutter.Vektere såpass opp i årene motiveres ikke lenger av lønn (da denne ikke er noe å rope hurra for), men av tjenesten, og disse personene er kjemperesurser for vekterbransjen. Noe må gjøres med rekruttering og muligheten for komme seg opp og videre i yrket.

Endret av eirik2345
Lenke til kommentar

Startlønn for mobilvektere (jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle, men slik er det for meg) var 142,7kr. Nå er den på 149,7kr :)

 

Det kan godt hende, men da er du ikke lønnet etter tariffen til NAF som de store vaktselskapene (G4S, Vakt Service, Securitas osv..) benytter seg av, med mindre du har fått noe form for spesialavtale. Etter 2 år i yrket får jeg 143,86 kr i timen (pluss 5 kr i timen for fagbrev) for å være helt nøyaktig. Dette er lønnstrinn 2 i tabellen, men rykker snart opp til lønnstrinn 3 som vil gi 2 kr til i timen. Nattillegget er på latterlige 22 kr etter streiken, og helgetillegget er på 42 kr. Hadde det ikke vært for disse tilleggene (dog de er lave), så hadde jeg neppe greid å få hjulet til å gå rundt.

Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer helt an på hva man gjør. Jeg er en såkalt mobilvekter, jeg kjører altså rundt om natta og sjekker låser, skrur på alarmer og slikt. Jeg har bare jobbet her i 4 måneder, og jeg har 162kr i timen, med tillegg og alt.

 

En helt vanlig månedslønn for meg er rundt 22 000kr brutto.

 

Skal sies at jeg har veldig mye fritid, da. Iløpet av fire uker har jeg hatt 14 vakter.

 

Hvordan greier du å få så lite i måneden som mobilvekter? Når jeg kjører natt ender jeg opp med fastlønn på ca 24500 kr, nattillegg på 2600 kr for hele måneden, samt helgetillegg i overkant av 1600. Med tabelltrekk blir det fort rundt 20000 kr netto i måneden, ikke langt unna det du tjener brutto.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Startlønn for mobilvektere (jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle, men slik er det for meg) var 142,7kr. Nå er den på 149,7kr :)

 

Det kan godt hende, men da er du ikke lønnet etter tariffen til NAF som de store vaktselskapene (G4S, Vakt Service, Securitas osv..) benytter seg av, med mindre du har fått noe form for spesialavtale. Etter 2 år i yrket får jeg 143,86 kr i timen (pluss 5 kr i timen for fagbrev) for å være helt nøyaktig. Dette er lønnstrinn 2 i tabellen, men rykker snart opp til lønnstrinn 3 som vil gi 2 kr til i timen. Nattillegget er på latterlige 22 kr etter streiken, og helgetillegget er på 42 kr. Hadde det ikke vært for disse tilleggene (dog de er lave), så hadde jeg neppe greid å få hjulet til å gå rundt.

 

Jeg har ikke hørt noe om noen spesialavtale. Min timelønn før tillegg er for øyeblikket 142,71kr, og jeg jobber i Securitas. Nattillegg 20kr og helgetillegg 40kr. Jeg er på lønnstrinn 1, da jeg enda ikke har rundet mitt første år.

 

Det at jeg har en bruttolønn på knappe 22 000 kan kanskje forklares med at vaktene mine er bare 5 timer lange, da jeg arbeider på et lite sted nordpå hvor vi har bare en mobilrute, med relativt få kunder.

 

Edit: Dette er satsene før streiken.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...