Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvor lenge må jeg lade batteriet med 65 A?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det nokon som kan svare meg på kor lang tid det tar å lade eit 65amp diesel batteri? Tar faen meg år og dag...

 

Du må se på laderen din hvor mange amp den lader med.

Lader den med feks 1A i timen så tar det 65 timer å lade batteriet.

 

Hva mener du egentlig med diesel batteri?

Lenke til kommentar
er det nokon som kan svare meg på kor lang tid det tar å lade eit 65amp diesel batteri? Tar faen meg år og dag...

 

Mest sannsynelig kan du fortsette i år og dag uten at du får noe strøm inn på det batteriet. Hvis det er tilfelle at batteriet er utladet og utsatt for frost er det mest sannsynelig dødt. Dagens gladnyhet ey? xD

Lenke til kommentar
Mistenker at det har noe med batteri til dieselbiler. Tungtstartende motorer etc.

 

Eksempel: Dieselbatteri

Ja, det stemmer. Det er batteri spesielt egna til diesel biler på grunn av at dei brukar ein del meir strømm for å starte.

Når eg kobla det frå motoren var det ca halvtomt. Har lada med 4amp i over 24timer...faen, då er det vell sikkert døande..jaja, då må eg punge ut med 1200kr for eit nytt eit då :thumbdown:

Takk for hjelpa til dei som faktisk kom med hjelp :)

 

EDIT: Det at 4 stykker skal stille det samme spørsmålet er vell litt i overkant? Eller er det for å få postcount?

kva eg meiner med dieselbatteri ligger vell og litt i navnet? batteri tilegna dieselbiler, eller trudde dere 4 at batteriet var fyllt med diesel?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Mest sannsynelig er det tidssløseri, men om du tar med batteriet til en bensinstasjon eller et verksted har dem mest sannsynelig en litt mer badass lader enn det du har tilgang på. Fyller du på batterivann og bruker en sånn "Start" eller "burst" (gir masse amper tilgjengelige - tvinger strøm inn i batteriet nesten) en to - tre ganger (bare 15 sek om gangen med pauser innimellom). Så lar du det stå på lading over natten hos stasjonen. Med mye flaks har du vekket batteriet fra de døde ;)

 

Det høres ikke ut som det har vært helt utlada, så jeg ville prøvd.

Lenke til kommentar
Mistenker at det har noe med batteri til dieselbiler. Tungtstartende motorer etc.

 

Eksempel: Dieselbatteri

Ja, det stemmer. Det er batteri spesielt egna til diesel biler på grunn av at dei brukar ein del meir strømm for å starte.

Når eg kobla det frå motoren var det ca halvtomt. Har lada med 4amp i over 24timer...faen, då er det vell sikkert døande..jaja, då må eg punge ut med 1200kr for eit nytt eit då :thumbdown:

Takk for hjelpa til dei som faktisk kom med hjelp :)

Nå vet ikke jeg hva du regner i "halvtomt" fordi å beregne hvor mye prosent som er "igjen" i et blybatteri er meget vanskelig eller umulig.

 

Hvor lang tid det tar avhenger av veldig mye mer enn akkurat hva som står at kapasiteten til batteriet er og hvor mange ampere laderen maksimalt kan lade med. Det er flere scenarioer som er mulig:

 

- Du har en deffekt celle i batteriet: Det vil gjøre at spenningen i batteriet må fordele seg på de andre cellene før laderen oppdager at batteriet er oppladet. Dette vil ikke nødvendigvis noen gang skje, så da kan ladere stå og lade i evigheter.

- Batteriet er veldig utladet eller dårlig, det tar da i mot veldig mye lavere strøm enn det normalt sett ville gjort. Isåfall vil det ta mye lengre tid å lade det opp, men ikke nødvendigvis at det er ødelagt. Det kan da være at det lader med gjennomsnitling 1A istedetfor 4A, og da tar det naturlig nok 4 ganger så lang tid.

- Laderen du benytter er billig og dårlig, og har ikke noe skikkelig system for å oppdage at batteriet er oppladet. Jeg har vært borti billiglader som har tydelig merking på seg som sier hvordan man skal se at batteriet er oppladet.. problemet er bare at det tidspunktet det skjer må ladespenningen være på 18V på batteriet.. og det skjer aldri på et fungerende batteri.

 

Ang. batterivann, så er det noe man skal fylle på når batteriet er helt oppladet, ikke utladet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takkar for tipsa, jobber sjølv på bensinstasjon, så kan høyre med sjefen kvaslags utstyr me har tilgang på :)

 

Det har vore heilt utladd før, men etter rundt 2 veker med lading 24/7 så var det nesten fullt. Det eg er litt i tvil på er om eg bare kan fylle på batterisyre. På nokon "dieselbatteri" blir det bruka noko i batterivannet som skal gjera det sterkare og at det skal klare meir (anlegg etc.). Skal sjå litt på det :)

 

gxi: går det ikkje ann å måle kor mykje strømm på batteriet? Rart, fordi eg brukar syremålar som skal måle vekta på syra, som igjen kan sei kor mykje som er igjen i den gitte cella eg har testa. På ladaren står det at den ladar med rundt 1amp sjølv om den skal lade med 4. Kan nevne at det er ein veldig gamal ladar.

Om det er ein av cellene som er gåene så vil det vell av og til være straum på batteriet, og av og til ikkje?

 

Skal sette det på lading igjen, i allefall til eg får fiksa det andre som er galt med den (glødelampa blinker...).

 

Igjen, takk for hjelpa.

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar
Mistenker at det har noe med batteri til dieselbiler. Tungtstartende motorer etc.

 

Eksempel: Dieselbatteri

''Ohh, I wast right!''

 

Kanskje det går ann å fylle på med litt batterivann om det er mulig på batteriet ditt, vært et forsøk.

Skal ikke si noe på den tekniske innsikte til trådstarter, men å skifte elektrolytt (?) er vel kanskje noe for litt viderekommende entusiaster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...