Gå til innhold

Hvilken effekt vil E=MC^3 ha på verden?


Anbefalte innlegg

Jeg leste for en tid til bake en morsom tegneserier. http://www.nettserier.no/mxm/2009/10/14/ Det fikk meg til å tenke på hva ville effekten vært om E=MC^3 var sann?

 

Det første jeg tenkte på er at masse vil få ca. 3*10^8 ganger mer energi. Tror ikke det blir så stor forskjell ved lorentzfaktoren. v^2/c^2 og v^3/c^3 er vel mer eller mindre identiske? (sjekket bare raskt på kalkis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom fram til det samme. Vi hadde nok itillegg vært grillet av solen pga av den økte effekten på fusjonsprossesene på sola.

 

Lurer litt på hvilken effekt det ville hatt på relativitetsteorien. Tror som nevnt at den hadde blitt minimal, men jeg har ikke regnet noe på det. Morsomt om et fysikkgeni kunne underholde oss.

Lenke til kommentar
trur ikke det ville hatt så inn i helvette mye å si. Vi hadde bare utvikla oss differensielt i forhold til hva som eksisterer nå

Det kunne du kanskje ha sagt hvis det bare var en konstant som var endret, å endre et matematisk uttrykk vil få store konsekvenser.

 

Umiddelbart ser jeg at enten ville ikke konserveringslovene holde, eller så holder ikke spesiell relativitet. Holder ikke spesiell relativitet så holder ikke Maxwells lover eller så holder ikke logikk. Dette er bare noen få muligheter jeg kommer på nå og de er ikke "mutually exclusive", uansett ville vi levd i et veldig anneledes og spesielt (ikke at vi ikke gjør det allerede) univers.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
La oss si at dette skjedde akuratt NÅ da, og hva effektene ville vært.

Og ikke at det var sånn fra universets begynnelse.

 

Og hva om E = MC?

Det hadde vært ganske interessant også. :p

Nuclear meltdown i alle verdens atomkraftverk? :p Pga så mye mer energi fra massen som gjøres om til energi som ville varmet opp kjølevannet ekstremt mye raskere enn det var dimensjonert for, overopphetet og eksplodert.

Lenke til kommentar

Morsomt spørsmål!

 

Dersom det tolkes som "mer masseenergi i alle partikler", ville først og fremst alle subatomære prosesser hatt kortere rekkevidde -- "mindre" atomer. Hm, likevel ville ekslusjonsprinsipper gjeldt, så tror man kan si at sammensatte partikler (protoner, nøytroner) ville vært mer ustabile.

 

Jeg tror da at universet hadde brukt lengre tid (= mindre energi per volum) på å kunne skape strukturer vi ser i dag, og slike strukturer hadde vært mye mindre (f.eks. ville fusjon skjedd med en mye mindre stjernemasse enn nå). Stjerner hadde såklart vært mye mer energirike, og en svakere gravitasjon versus indre trykk i stjernen hadde laget større stjerner igjen. Akk, så vanskelig. Flere supernovaer, svarte hull og nøytronstjerner i hvert fall!

 

Kunne noen med litt mer peiling enn meg tenkt gjennom fusjonsprosessen, f.eks. om pp-prosessen ville skjedd? En like kraftig coulombfrastøtning versus en kjernekraft med mye mindre rekkevidde...

 

Om loven hadde skiftet *i dag*, ville vi nok dødd som følge av kosmisk stråling (myoner f.eks)! Gidder ikke regne på det nå, men dersom ikke den økte energien hadde gjort partiklene ikke-relativistiske hadde de laget skikkelige partikkelkaskader gjennom oss, med heftig mye energi.

 

(Får ellers unnskylde langt innlegg fullt av kvasifysikk :p)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...