Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med min gamle Intel 486 DX2 66 Mhz ?


Zuul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha brukt den i en bil eller noe slikt. Vet ikke hvor mange bit den støtter når det gjelder platelager ,men jeg vet om mange rimelig gamle maskiner (P75 osv) som jeg har puttet en 8gig hardisk i. Bruker den som Mp3 spiller. Siden den ikke utvikler noe spess med varme er det bare og ha en vifte i PSU.

 

Har selv funnet noen gamle HKCPU som jeg har brukt til MP3 spillere.

Lenke til kommentar

Synes forslaget om sement var best. Vet ikke hvordan det er rundt om ellers i landet, men på den lokale Elkjøp butikken står det bestandig masse ting og tang som de har fått inn som skal på dynga. Og der bruker folk å være å hente ting med seg hjem. Hadde vært litt artig hvis en av dem tok en 50kg tung 486 med seg hjem hehehe

Lenke til kommentar

HEIIIII, IKKKKKKEEE kast den maskina!!!

Den har da lenge igjen å leve. Har selv en Olivetti M28 PC 6 eller 8 Mhz, 10MB HD. Olivetti 12” Color Monitor (er så bra at det IKKe står nummer på den, sikkert det ENESTE valget den gangen! CGA tror jeg navnet var på ALLE de 4 fargene, den gang som nå! Ny pris GODT over 45 000.- m/printer. BROTHER M-1709 (tror de talla står for lengden på printeren i METER, virker værtfall sånn!!) Kan sikkert selge den for GODT under halv pris, eller finnes det råd om hva jeg skal bruke denne til også? For å bli rik, håper jeg…

Lenke til kommentar
Den kan sikkert bli et morsomt overklokkingsprosjekt om du investerer i vannkjøling eller flytende nitrogen. :p

Jepp, noen tusenlapper i kjøling og du får den sikkert opp i 120-130MHz og dermed ytelse på nivå med en Athlon 20-30 MHz.

 

Eller du kan gjøre som meg: Plukke ut PCU'en, slipe den ned til du begynner å skimte kjernen, planslipe den videre med mye finere papir, helt til du ser hele kjernen. Om du har tilgang til et ok mikroskop så kan du titte på det utrolige ledningsnettet og transistorene. Sammenlign det med et detaljert veikart over Oslo/ New York så ser du at en 486 med bare 1,3 millioner transistorer ("veikryss") er mye mer komplisert enn disse bykartene. Ganske facinerende. De minste transistorene er kun synlige i gode lysmikroskoper. (banene på 1 micrometer er bare litt større enn bølgelengden på synlig lys.)

Lenke til kommentar
Den egner seg nok ikke som mp3 spiller, det må minst en Pentium prosessor (mulig det går med 486DX4 også) til for å dekode 44 Khz mp3'er i sanntid.

 

Egentlig så går det fint med en 66mhz DX2. Men da kunne man jo ikke ha noe annet oppe. Da begynte sangen og hakke.

Lenke til kommentar
Egentlig så går det fint med en 66mhz DX2. Men da kunne man jo ikke ha noe annet oppe. Da begynte sangen og hakke.

 

Det stemmer dårlig med min erfaring (som begynner å bli noen år gammel nå). Har du forsøkt selv? Program/versjon?

Lenke til kommentar
Egentlig så går det fint med en 66mhz DX2. Men da kunne man jo ikke ha noe annet oppe. Da begynte sangen og hakke.

 

Det stemmer dårlig med min erfaring (som begynner å bli noen år gammel nå). Har du forsøkt selv? Program/versjon?

 

Jeg har også kjørt mp3'er på slike maskiner... Tror programmet het WinPlay, ingen aning hvilken versjon det var

 

Hva du kan gjøre med maskinen? Installer en skikkelig versjon av MS-DOS og lek deg med gamle spill! X-Com, Command & Conquer, Doom, Quake, Duke Nukem 3D, UFO... Listen er endeløs. Nå fikk jeg nesten lyst til å skaffe meg en gammel haug av en maskin selv, bare for å bruke til slike spill

 

Better yet, kanskje få tak i en gammel 8086, 1.4 MHz... Du vet, slik som de gamle, gamle spillene var kodet for, og hvis du spilte dem på raskere maskiner så gikk det bare usannsynlig fort... Savner den Turbo-knappen :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...