Gå til innhold

Hvordan defineres pirat-taxi og hvor går grensen?


Newt32

Anbefalte innlegg

Venner betaler bensinpenger med mindre det er en tjeneste som går begge veier... even steven og slikt...

 

Det er ok å dekke faktiske utgifter, 200 kroner for en timinutters kjøretur er noe annet.

 

Hvorfor er kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobb unntatt fra loven?

Er det greit at disse betaler for seg, eller skal disse ha gratis skyss også?

 

Jeg regner med at det er fordi man ønsker minst mulig trafikk på veiene.

 

Siden det er unntatt fra loven står man fritt til gjøre som man vil. Poenget mitt var at det er en av veldig få unntak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Venner betaler bensinpenger med mindre det er en tjeneste som går begge veier... even steven og slikt...

 

Det er ok å dekke faktiske utgifter, 200 kroner for en timinutters kjøretur er noe annet.

Dersom jeg kjører meg og en kompis ned til byen for å pilse (30,- i bensin + bom + parkering + slitasje på bilen)... jeg parkerer bilen (til dagen etterpå da jeg skal ha meg ei øl selv).

Er det da greit at han kjøper en øl eller to til meg dersom han tilbyr det for umaken?

Han sitter i rullestol, så jeg må få penger av ham og kjøpe til oss begge?

 

Hvorfor er kjøring av arbeidskolleger og naboer til og fra jobb unntatt fra loven?

Er det greit at disse betaler for seg, eller skal disse ha gratis skyss også?

 

Jeg regner med at det er fordi man ønsker minst mulig trafikk på veiene.

Siden det er unntatt fra loven står man fritt til gjøre som man vil. Poenget mitt var at det er en av veldig få unntak.

Jeg tror svaret ligger i lovens intensjon...

Dessverre så er ikke svaret så veldig sort/hvitt som at det som står bak paragrafene er det som gjelder...ferdig basta. Lovens intensjon har litt å si for hvordan denne lovteksten er ment å brukes.

Nå er jeg ikke nok engasjert i dette til å gå å finne noe lovens intensjon om dette... da det ikke er ett issue hos meg... men jeg er temmelig sikker på at det er lov å betale sine venner/familie bensin/bompenger samt litt for bryet.

Dersom du begynner å utvide og sier at dine venners venner og slik kan ringe deg for rask skyss for 300,- innad i kommunen så er du derimot på tynn is.

Lenke til kommentar
Grensen på pirattaxi går vel når du tar betalt, for mer enn hva selve turen koster.

 

Hva definerer da hva selve turen koster? Dersom et mer suspekt taxiselskap tar to tusen kroner betalt pr. kilometer, og du betaler dette, er det fortsatt lov? De kan jo selv bestemme prisen, hvis de ikke defineres som et piratselskap da.

Lenke til kommentar
Om jeg kjører rundt på random folk som spør om å sitte på f.eks når jeg kjører gjennom byen en lørdagskveld, men ikke tar betalt, er det da lovlig`?

Ikke mer ulovlig enn det er å ta med haikere.

Men skulle du bli stoppet og kontrollert for piratvirksomhet så vil jeg tro du sliter med å overbevise at du driver bare med veldedighetskjøring ;)

 

Dette at mann er uskyldig til det motsatte er bevist er en myte...

Det varierer med alvorlighetsgraden man en kan bli tiltalt for, og med tanke på pirattaxi så tror jeg indikasjoner kan holde fint...

Lenke til kommentar

Den som kjører mennesker mot betaling, og den som tilbyr drosje-lignende tjenester offentlig, må ha tillatelse, jfr yrkestransportlova §§ 4 og 9. Det spiller ingen rolle om du tjener på det eller kjører for kostpris.

 

Straffen for brudd på yrkestransportlova er bot, jfr § 41. Straff regnes som forseelse.

 

Dersom du tjener penger på det vil du i tillegg miste førerkortet i minst 6 måneder, jfr tapsforskriften § 2-7 pkt 3.

Lenke til kommentar
Den som kjører mennesker mot betaling, og den som tilbyr drosje-lignende tjenester offentlig, må ha tillatelse, jfr yrkestransportlova §§ 4 og 9. Det spiller ingen rolle om du tjener på det eller kjører for kostpris.

 

Straffen for brudd på yrkestransportlova er bot, jfr § 41. Straff regnes som forseelse.

 

Dersom du tjener penger på det vil du i tillegg miste førerkortet i minst 6 måneder, jfr tapsforskriften § 2-7 pkt 3.

Så det bare er slikt... loven sort på hvitt... Det finnes ingen føringer for hvordan loven skal håndheves?

 

Hadde vært svært enkelt å forholde seg til dersom det var tilfelle...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Så det bare er slikt... loven sort på hvitt... Det finnes ingen føringer for hvordan loven skal håndheves?

 

Hadde vært svært enkelt å forholde seg til dersom det var tilfelle...

Det er svært enkelt å forholde seg til, ja. I lovkommentaren påpekes det at loven ikke er ment å ramme de "enkeltstående tilfeller", men at løyveplikten er ment å ramme den planlagte virksomhet. Planlagt virksomhet vil si at det er lagt planer på forhånd om det, pluss at det er snakk om virksomhet av en viss størrelse. Den som regelmessig kjører kjente hjem fra byen på lørdagskvelden og i tillegg tar seg godt betalt vil nok falle innenfor forbudet. Den som kjører kompiser hjem fra byen en og annen gang vil derimot etter min mening falle utenfor.

 

Vurderingsmomentene for å avgjøre om du er løyvepliktig vil i stor grad være i hvilken grad du må ses på som en konkurrent mot taxibransjen.

Lenke til kommentar

Da blir vi enige serru... :yes:

 

Dvs. at dersom jeg sier til mine kompiser at jeg velger å avstå fra Kong Alkohol ett års tid for å dedikere meg til kjøring av de i helgene mot fastpris på 200,- (av hvilke som helst grunner), så er det pirattaxi.

Da er det en planlagt virksomhet.

 

Også hvis jeg ringer opp kjente jeg vet skal ut i helgen å tilby meg å kjøre disse mot ett vederlag... eller at jeg blir spurt om denne tjenesten, men krever 200,- blank for jobben... kvittering bruke vi itj...

 

Dog, jeg skal like å se at en kan bli tatt på det all den tid en kjører venner.

 

Derimot, dersom en kompis spør om jeg kan kjøre ham til fest og han gir meg 200 kroner for bensin og bryet så faller det ikke inn under noe forbud.

Ifølge min etikette med venner, så ber man ikke om penger for å kjøre venner... men venner tilbyr noen kroner for bensin og bryet... og visa versa... og man takker høflig nei, for neste gang er det den andres tur :yes:

You scratch my back osv....

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien.

Vil tro den vil falle innenfor unntaket også... Samkjøring sammen med naboer/kolleger.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har, hørt, når broren min kjører til skole o.l - Tar han 50 spenn pr. hode, pr uke - da han alikevell tar den turen - og det er vanlig praksis der han bor - iom. at alle bor i samme blokka, og det blir fint -40. Ser ikke helt problemet i denne praksisen, da det dekker bensin og slitasje - men bryderi blir det jo ikke, siden han alikevell reiser denne veien.

Vil tro den vil falle innenfor unntaket også... Samkjøring sammen med naboer/kolleger.

 

 

§ 20. Annan persontransport

 

(1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad.

 

(2) Likeins krevst det ikkje løyve for transport av sjuke eller skadde personar med godkjend ambulanse.

Lenke til kommentar
§ 20. Annan persontransport

 

(1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad.

 

(2) Likeins krevst det ikkje løyve for transport av sjuke eller skadde personar med godkjend ambulanse.

 

Er dette uavhengig av om du tar betalt eller ikkje?

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. Hvis 5 stykker bestemmer seg for å dra på tur f.eks. Oslo-Bergen og tilbake. Ut i fra loven, er det ulovlig dersom man deler på utgiftene?

Lite trolig. Det er i den situasjonen ikke holdepunkter for at man er i konkurranse med taxinæringen. Det kan heller ikke regnes som å ta vederlag for kjøringen når man deler løpende utgifter for reisen, så og si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...