Gå til innhold

Norwegian knuste koffert - nekter å erstatte


Lid/Ran

Anbefalte innlegg

Min Samsonite hardplastkoffert ble bortimot knust av Norwegian her før jul. Innholdet var intakt, så ikke noe problem der.

 

Har omsider fått instrukser for hvordan jeg kan få erstatning, og løsningen de presenterer er mildt sagt skrekkelig.

 

Kort fortalt dekker de følgende:

 

Koffertens nypris (den gang den ble kjøpt) minus 30% første år og deretter 10% hvert år (ifht koffertens alder). Begrenset oppad til 500,-.

 

Kofferten min var relativt gammel, men god som ny. En ny tilsvarende koffert i dag koster rundt 1500,-. Det betyr at jeg minimum må ut med 1000,- av egen lomme for å få meg en ny koffert av samme kvalitet. Dette er i mine ører helt horribelt dårlig.

 

Jeg har forsøkt å få dem til å komme med henvisning til lovverk og/eller presedens som gir dem rett til å begrense erstatningen. Det eneste de har oppdrevet er henvisning til Luftfartsloven som setter et tak på innsjekket bagasje på 10 000,-, altså så henger ikke dette sammen med det grepet de gjør ifht avskrivning i det hele tatt. Når jeg påpekte dette, sluttet de å svare på henvendelsene mine.

 

Noen her som har innspill ifht lover/regler? Jeg forsøker å finne ut om dette er verdt å oversende forbrukerrådet, eller om det faktisk er noe Norwegian kan tillate seg.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbrukerportalen

Forbrukerrådet er ikke så flinke på å henvise til lovverket, men dette gir deg ihvertfall en pekepinn. Heldig for deg at ikke mer enn kofferten ble ødelagt.

 

Smadret kofferten

Jeg ville ha gjort som disse og brukt media som pressmiddel, samtidig som jeg hadde klaget Norwegian inn for forbrukerrådet.

 

Takk! Ja det er tydelig at flere har problemer med Norwegian og bagasje.

 

Jeg har gjort en del søk selv, både når det gjelder lovverk og lignende historier. Utfordringen er å finne noe som omhandler skade på selve kofferten - og om Norwegian har rett til å sette et tak på 500,- og forøvrig avskrive verdi etter alder.

 

Problematikken jeg finner omtalt er stort sett skadet innhold, og der har jeg ingen indikasjoner på at Norwegian benekter at dette i prinsippet skal erstattes fullt ut, opptil 10 000,-.

 

Av en eller annen grunn mener imidlertid Norwegian at "innpakningen", dvs kofferten, er et særtilfelle og de har altså denne merkelige begrensningen i forhold til refusjon her. Det er denne problematikken jeg leter etter informasjon om.

Lenke til kommentar

Hmm, etter det eg kan sjå i Norwegian sine vilkår så ser eg ingen grunn til at sjølve kofferten ikkje kan reknast som innsjekka bagasje med tanke på erstattning etter skade.

 

Så lenge kofferten ikkje har hatt ein verdi på over 10 000 kroner så burde den være inkludert i erstattning for skadet bagasje.

Er det ein prinsippiel forskjell på om kofferten som blei skada hadde vært pakke i ein anna større koffert?

 

Betyr dette at all innsjekka bagasje bør være pakka inn i tynne papirposer slik at du er sikkra full erstattning?

Skulle tru at flyselskapet er interisert i at folk sender bagasjen sin i skikkelige koffertar som beskytter innholdet slik at dei slepp å betale ut så mykje i erstattnign.

Lenke til kommentar
Betyr dette at all innsjekka bagasje bør være pakka inn i tynne papirposer slik at du er sikkra full erstattning?

 

Akkurat det har de sikret seg mot i vilkårene. Så, om du gjør som de krever og bruker en dyr, solid koffert, så risikerer du å måtte ta tapet mer eller mindre selv når de ødelegger kofferten. Jo mer jeg tenker på dette jo mindre kan jeg tro at det er lov.

Lenke til kommentar

Men de har jo gitt et forslag til løsning som er helt i tråd med forbrukerkjøpsloven jo!

 

Når man beregner verdien av en gjenstand er det jo naturlig med en avskrivning over tid. At kofferten din dessverre nå er verdt kun 500,- er synd men ikke noe galt med det. Selv synes jeg kanskje at de hadde for LAV avskriving på en koffert, men det er nå så.

Lenke til kommentar
Spennende nok har ikke Norwegian tatt med dette i sine reisevilkår.

 

 

Sist jeg kjøpte billett hos Norwegian husker jeg at jeg leste igjennom noen vilkår på norwegian.no. Der kom det frem at Norwegian ikke kan holdes ansvarlig for skader på innsj. bagasje som feks har utstikkende hjul som knekkes ol. Jeg er bombesikker på at dette går under den kategorien.

 

 

Når det er sagt er Norwegian et lavprisselskap. Det betyr at du bare betaler for reisen din fra A til B.

Hos feks SAS betaler du en del mer for billetten, men der er du forsikret mot feks innstilte fly. Dvs at du får hotell og forpleining.

 

Så valget er egentlig veldig enkelt. Er konsekvensen stor hvis noe skulle skje med avgangen eller bagasjen din, reiser du med SAS.

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar
Men de har jo gitt et forslag til løsning som er helt i tråd med forbrukerkjøpsloven jo!

Kjøp av flyreiser går ikke inn under fkjl.

Når man beregner verdien av en gjenstand er det jo naturlig med en avskrivning over tid. At kofferten din dessverre nå er verdt kun 500,- er synd men ikke noe galt med det. Selv synes jeg kanskje at de hadde for LAV avskriving på en koffert, men det er nå så.

Det er snakk om anskaffelsesverdi, dvs at TS skal settes i den samme situasjon som om han aldri hadde fått kofferten sin skadet.

Lenke til kommentar
Men de har jo gitt et forslag til løsning som er helt i tråd med forbrukerkjøpsloven jo!

 

Når man beregner verdien av en gjenstand er det jo naturlig med en avskrivning over tid. At kofferten din dessverre nå er verdt kun 500,- er synd men ikke noe galt med det. Selv synes jeg kanskje at de hadde for LAV avskriving på en koffert, men det er nå så.

 

Dersom du mener dette er i tråd med forbrukerkjøpsloven, så vil jeg gjerne se en henvisning på hvor dette er beskrevet.

 

I Norwegians verden har en koffert til feks 1500,- en verdi på kr 500,- ved første reise.

 

I min situasjon kan en selvsagt forsøke å argumentere med avskrivning siden kofferten er gammel, men da blir det dette med anskaffelsesverdi som krikkert nevner. Norwegian må gjerne finne en tilsvarende brukt koffert i samme stand og gi meg - eller godtgjøre at dette er uproblematisk å få tak i på bruktmarkedet, men all den tid de krever at jeg skal kjøpe ny hos sine samarbeidspartnere (Morris) - så forventer jeg å få dette dekket slik at jeg ikke lider noe økonomisk tap på deres tabbe.

 

Det er så vidt meg bekjent ikke avskrivning på det som er inne i kofferten. En får utbetalt det det koster for å anskaffe seg tilsvarende vare. Hvorfor skal dette være annerledes for kofferten?

 

Bare for å presisere: Jeg er åpen for at det KAN finnes lov/presedens for det de gjør er greit. Jeg har ikke funnet noe så langt. Men jeg undersøker dette før evt klage sendes.

Lenke til kommentar
Spennende nok har ikke Norwegian tatt med dette i sine reisevilkår.

 

 

Sist jeg kjøpte billett hos Norwegian husker jeg at jeg leste igjennom noen vilkår på norwegian.no. Der kom det frem at Norwegian ikke kan holdes ansvarlig for skader på innsj. bagasje som feks har utstikkende hjul som knekkes ol. Jeg er bombesikker på at dette går under den kategorien.

Jeg jobber for tiden på en flyplass og skal spørre ei jeg kjenner i Norwegian i morgen, såfremt jeg husker det :p

 

Når det er sagt er Norwegian et lavprisselskap. Det betyr at du bare betaler for reisen din fra A til B.

Hos feks SAS betaler du en del mer for billetten, men der er du forsikret mot feks innstilte fly. Dvs at du får hotell og forpleining.

 

Så valget er egentlig veldig enkelt. Er konsekvensen stor hvis noe skulle skje med avgangen eller bagasjen din, reiser du med SAS.

 

Dette er med respekt å melde bare tull :)

 

Bagasjen var en standard koffert. Type Samsonite hardplast. Sannsynligvis en av de sterkeste koffertene som er laget. Det var ikke snakk om et brukket hjul, men en smadret koffert. De innrømmer at det er deres ansvar, og kan ikke selv skjønne hvordan det var mulig.

 

Norwegian er et lavprisselskap, men kan ikke fraskrive seg ansvar ifht lovverket av den grunn - så den uttalelsen er helt meningsløs.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skulle man tro dette var regulert i dertil egnet lovvertk, så jeg regner med at det finnes særlovgivning som regulerer dette spesielle tilfellet nærmere, som jeg ikke har oversikt over.

 

Innen normal erstatningsrett er imidlertid, som det allerede er nevnt i tråden, regelen at du skal stilles som om skaden aldri var blitt skjedd. Det vil si at de må dekke det det koster å finne tilsvarende vare. Uten at jeg kjenner nærmere til evt. særlovgivning, ville jeg blitt overrasket om akkurat koffert (eller annet reisegods) var unntatt denne regelen, muligens med unntak av et pristak - men da ikke på 500kr.

 

red:

Ødelagt, tapt eller skadd bagasje

 

Luftfartsselskapet er erstatningsansvarlig for ødeleggelse, tap av eller skade på bagasje med opptil 1 000 SDR 1 (omtrentlig beløp i lokal valuta). Når det gjelder innsjekket bagasje er luftfartsselskapet erstatningsansvarlig selv om det ikke har voldt skaden, med mindre bagasjen var defekt. Når det gjelder ikke-innsjekket bagasje er luftfartsselskapet erstatningsansvarlig bare dersom det har voldt skaden.

 

Dette står i Luftfartsloven under "Vedlegg. Luftfartsselskapers erstatningsansvar for passasjerer og deres bagasje

Dette dokument inneholder et sammendrag av de regler for erstatningsansvar som gjelder for EF[EØS]-luftfartsselskaper i henhold til Fellesskapets regelverk og Montreal-konvensjonen."

 

Jeg har liten erfaring med EØS-regler som ikke er inntatt "skikkelig" i lovs form, men bare er klæsjet på som vedlegg, men regner med det er gjeldende norsk rett.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
§ 10-18. Ansvar for reisegods

Blir innskrevet reisegods skadd, eller går det helt eller delvis tapt, er fraktføreren ansvarlig, såfremt den hendelse som har forårsaket skaden, er inntruffet om bord på luftfartøy eller mens godset var i fraktførerens varetekt. Fraktføreren er likevel ikke ansvarlig i den utstrekning skaden skyldes reisegodsets egen beskaffenhet eller av feil eller mangler ved reisegodset.

Så det er ingen tvil om at han har en svært god sak. Jeg anbefaler deg å stikke innom Morris, oppgi hvilken kofferttype/modell du hadde, og spørre dem om hva som er tilsvarende. Den kjøper du, og så sender du en høfli mail til Norwegian der du krever å få beløpet refundert.

Lenke til kommentar
Jeg vet, first hand, hvordan det ser ut på den siden av bagasjebåndet du ikke ser, det du beskriver er ikke eksepsjonelt...

 

Og poenget var?

 

 

At du ikke har noe bedre sak enn det du beskriver i problemstillingen din.

 

Beklager, jeg skjønner ikke hvor du vil med postingene dine - og den siste der er minst like gåtefull som den forrige. Dersom du sitter på verdifull innsikt så setter jeg pris på om du utdyper. Det er derfor jeg er her, for å søke relevant informasjon.

Lenke til kommentar
§ 10-18. Ansvar for reisegods

Blir innskrevet reisegods skadd, eller går det helt eller delvis tapt, er fraktføreren ansvarlig, såfremt den hendelse som har forårsaket skaden, er inntruffet om bord på luftfartøy eller mens godset var i fraktførerens varetekt. Fraktføreren er likevel ikke ansvarlig i den utstrekning skaden skyldes reisegodsets egen beskaffenhet eller av feil eller mangler ved reisegodset.

Så det er ingen tvil om at han har en svært god sak. Jeg anbefaler deg å stikke innom Morris, oppgi hvilken kofferttype/modell du hadde, og spørre dem om hva som er tilsvarende. Den kjøper du, og så sender du en høfli mail til Norwegian der du krever å få beløpet refundert.

 

Var faktisk innom Morris i dag, og den søte damen kunne fortelle at jeg ikke var den første som har reagert på Norwegians praksis. Hun kunne videre fortelle at dersom man laget nok "bråk", så ga som regel Norwegian etter.

 

Så ja, jeg blir nok å gjøre det på den måten. Samtidig synes jeg dette er så sleipt av Norwegian at jeg ønsker å gjøre rette instans oppmerksom på denne praksisen uavhengig av om min sak løser seg. Dette er jo en etablert praksis i systemet deres, og det later til at de bevisst utnytter de som ikke vet sine rettigheter og/eller har energi til å lage bråk.

Lenke til kommentar

Slik må det gjøres - og det virker!

 

Videoen jeg har linket under er laget med utgangspunkt i en hendelse under en flytur med United Airlines i fjor vår. Ved mellomlanding i Chicago, la musikeren merke til at personellet som lastet bagasjen inn i flyet, kastet rundt med gitaren hans. Da han åpnet gitarkassen etter flyturen, var gitaren ødelagt. Den 41-årige låtskriveren startet jakten på å få en erstatning fra flyselskapet, men ble møtt med en kald skulder og total ansvarsfraskrivelse.

 

Da han fikk det endelige avslaget på kompensasjon, lovet han selskapet at han ville skrive tre sanger og lage musikkvideo om hendelsen. Han gjorde alvor av truslene, og videoen «United Breaks Guitars» hadde premiere på Youtube 7. juli 2008. I løpet av kort tid snappet mediene opp saken, og dermed kom kompensasjonen.

 

Det er ikke akkurat flatterende reklame United får her:

 

Lykke til!

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...