Gå til innhold

Mister lappen fordi de drikker i helgene, UTEN å ha kjørt bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har jeg ikke noe i mot at de som ruser seg veldig mye/ofte blir fratatt lappen, det er mer et spørsmål om når det burde kvalifisere til å bli fratatt lappen.

 

Synes for eksempel at det er både rett og rimelig at disse blir fratatt lappen:

 

Disse er, uten å ha kjørt i ruspåvirket tilstand, fratatt sertifikatet fordi politiet mener de «ikke er edruelig». Eller har en vandel som gjør dem uskikket til å kjøre:

 

• Mann i begynnelsen av 60-åra vedgår at han har et alkoholproblem. Han forteller bl.a. at han nylig kjørte til vinmonopolet, kjøpte en helflaske vodka og drakk halve på styrten. Uklart om han kjørte videre. Er omhandlet i politiets logg femten ganger. Er funnet liggende i en park, har møtt overstadig beruset på politistasjonen etc.

 

• Mann satt i fyllearresten to ganger. Bøtelagt for husbråk. Fra før dømt for trusler og vold. h Mann var omtalt i politiets operasjonslogg elleve ganger i løpet av 2009, etter «overstadig beruselse». Har drukket så mye at han flere ganger er blitt funnet liggende på gata.

 

• En mann som erkjenner salg av hasj og amfetamin, forklarer også at han ved flere anledninger har kjørt sin egen bil etter å ha røyket disse stoffene.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

boffeeeeen; du glemte at nr 3 også fortsetter å kjøre bil etterpå i protest mot vedtaket.

 

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Vegtrafikklovens §34

 

Altså bunner det ut i skjønn. Men å være gjenganger i politiets logg, samt fyllearrest og bøtelagt flere ganger for fyllebråk, samt tidligere dømt for vold og trusler er vel grunnlaget de har basert inndragelsen på.

 

edit: la til litt :)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Det står da rimelig klart?

 

Jeg synes forøvrig også at lappen kan utleveres igjen/ventetiden kortes ned dersom man gjennomfører AA eller lignende.

 

Edit: GM250: Det står ikke noe om det? Med mindre det er den samme personen som omtales i artikkelen, da.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Det står da rimelig klart?

 

Jeg synes forøvrig også at lappen kan utleveres igjen/ventetiden kortes ned dersom man gjennomfører AA eller lignende.

 

Det står at de drikker mye alkohol og er noen drittsekker, men det har absolutt ingenting med deres evner i trafikken å gjøre.

 

Du tror de blir tryggere i trafikken av å gå på et gladkristent AA-møte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg har sikkert blingset, antok at dette

 

Sigbjørn Eskeland (31) sa i politiavhør at han har røyket hasj fem kvelder i uka de siste åtte-ni åra.

 

Torsdag i forrige uke mistet han sertifikatet. Foranledningen var at han i fjor overleverte Stavanger politistasjon en hasjplante.

 

Eskeland er nestleder i nyoppstartede Det Norske Cannabisparti og vil legalisere cannabis.

 

— Hvis snuten mener jeg har røyket i åtte år, og at cannabis er farlig: Hvorfor har jeg ikke en eneste prikk på lappen? spør Eskeland, som vil forfølge saken rettslig.

 

Førerkortet er inndratt for fire år. Eskeland arbeider i Stavanger og bor i Ryfylke, og er avhengig av bil. Han er også utdannet yrkessjåfør.

 

Jeg anser vedtaket fra politiet som ulovlig, og fortsetter å kjøre, sier Eskeland.

 

var samme mann

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

 

Vegtrafikklovens §34

Lenke til kommentar

Syntes å huske fra kjøreskole at politiet kan frata folk førerkort siden førerkort ikke er en rett du har, men en tilatelse som gis til ansvarlige personer. Hvis politiet ikke syntes du er en ansvarlig person kan de frata deg lappen, noe som er grunnet litt diffuse bestemmelser. Det var en fra Haugesund som fikk fratatt lappen fordi han drakk mye i helgene og spilte høy musikk ofte. Det er ikke slik at de springer rundt og fratar alle førerkort som konsumerer alkohol uten å kjøre bil. Du skal være rimelig innenfor politiets søkelys før det går så langt og.

Lenke til kommentar
Det står at de drikker mye alkohol og er noen drittsekker, men det har absolutt ingenting med deres evner i trafikken å gjøre.

 

Nei, men jeg synes allikevel ikke at disse menneskene bør få sitte bak rattet. Jeg ser ikke på førerkortet som en del av noen menneskerettserklæring.

 

Du tror de blir tryggere i trafikken av å gå på et gladkristent AA-møte?

 

Jeg tror de blir tryggere i trafikken av å gjennomføre et edruelighetskurs som kan bekrefte edrueligheten deres. AA var bare de første jeg kom på når jeg tenkte på rehabilitering.

Lenke til kommentar
Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

 

Vegtrafikklovens §34

 

Nettopp.

Lenke til kommentar

Det er ikke et argument, det er en lov, som baserer seg 100% på skjønn fra politiets side, og da går de gjerne etter drittsekker de ikke liker. Uansett bør dette vektlegges: hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

 

Hvor er hensynet til trafikksikkerheten? Det er ganske klart i tilfelle nr. 3, der personen innrømmer å kjørt i beruset tilstand, i tilfelle 1 så er det en stor mulighet for at personen har kjørt beruset. Men det er ikke politiet sin jobb å straffe folk før de faktisk har begått lovbrudd.

Lenke til kommentar
Det står at de drikker mye alkohol og er noen drittsekker, men det har absolutt ingenting med deres evner i trafikken å gjøre.

 

Nei, men jeg synes allikevel ikke at disse menneskene bør få sitte bak rattet. Jeg ser ikke på førerkortet som en del av noen menneskerettserklæring.

 

Du tror de blir tryggere i trafikken av å gå på et gladkristent AA-møte?

 

Jeg tror de blir tryggere i trafikken av å gjennomføre et edruelighetskurs som kan bekrefte edrueligheten deres. AA var bare de første jeg kom på når jeg tenkte på rehabilitering.

 

Hvorfor ikke? De har tatt sertifikatet og vist at de er kapable til å oppføre seg i trafikken, hadde de utgjort en betydelig risiko for andre i trafikken kunne politiet tatt de på det, ved å faktisk kjøre etter de og evaluere kjøringen.

 

Førerkort er ikke noe menneskerettserklæring, det er et privilegie, gitt til de som viser seg kapable til å håndtere det, og det er ingen grunn til at politiet skal trekke tilbake det privilegiet som straff pga. oppførsel ikke relatert til det.

 

Hvorfor blir de tryggere i trafikken? Forutsatt at de ikke kjører beruset så vil det i sum være samme evne i trafikken.

Lenke til kommentar
— Vi har sterk fokus på muligheten til å tilbakekalle sertifikater, fordi vi mener politiets viktigste oppgave er å forebygge kriminalitet, både i forhold til bruk av rusmidler og fare for trafikksikkerheten, sier politiadvokat Øystein Paulsen i Rogaland politidistrikt.

 

Jeg tror alle mannfolk må arresteres da, vi har pikk, og den kan brukes til å voldta kvinner. Ergo, om politiet skal forebygge kriminallitet som de sier her bør de starte rimelig kjapt.

 

Tror jeg skal melde meg for politiet jeg før de kommer og henter meg, side de er mer opptatt av å forebygge kriminlaitet fremfor å faktisk ta de som faktisk er kriminelle.

 

Hurra for Norge!

Lenke til kommentar

Hvis akkurat den voldtekt metaforen skal brukes så blir det feil å si at alle med peniser er potensielle voldtektmenn, det der er FRP retorikk. Er mer som å tvangssterilisere folk som har begått flere voldtekstforsøk, hvis drømmemetaforen absolutt er å bruke voldtekt.

 

Og som nevnt tidligere, førerkort er ikke en rettighet, det er en tilatelse.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal melde meg for politiet jeg før de kommer og henter meg, side de er mer opptatt av å forebygge kriminlaitet fremfor å faktisk ta de som faktisk er kriminelle.

 

Ja huff, tenk å forebygge kriminalitet!

 

15 kjente tilfeller også!!!! Det må jo være mer enn tre ganger så mange som har mistet lappen grunnet råkjøring!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...