Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil Audi eller Mitsubishi

85 stemmer

1. 1. Hvilken hadde DU valgt om du skulle valgt en av disse?

• Audi
      55
    • Mitsubishi
      32

Anbefalte innlegg

Skrevet
Takk for alle svar så langt.

Tingen er at jeg vil ha en av de bilene, men ikke helt klart å bestemme meg da jeg liker de begge veldig godt, og hørt at begge skal være gode. Mitsubishi bedre på noe annet som feks audi ikke er osv, og motsatt.

Men jeg håpte det jeg kunne klare å ta valget basert på input jeg fikk fra dere, noe jeg ikke helt har klart enda.

Men akkurat nå så er det litt i favør på Mitsubishi, av den grunn at den ser rå ut. Men klarer ikke å bestemme meg. Da jeg bare hører bra om Audi, noe av grunnen er vel at det er flere Audi-eiere enn Mitsubishi.

Men igjen, så bør en gå for innsiden, enn det ytre.

skal gi dere info om hva jeg velger.

Slik som jeg ser det, er:

Mitsubushi mer driftsikker, noe råere design. Den har dog en relativ plastfølelse innvendig, noe så og si alle asiatere sliter med.

Audien er derimot stilfull, har deilig interiør og kommer trolig til å ha en bedre gjensalgsverdi enn Lanceren. Audien sliter derimot med mindre driftsikre deler, og dyre reperasjoner og servicer.

(Kilde: Meg selv etter mange timer på bilforumet. Muligens feil informasjon.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder kostnader, så ville jeg kontaktet en Mitsu-butikk og en Audi-butikk og forhørt meg om hva liten og stor service normalt sett koster. Så har du fått bekreftet det.

Ellers er det jo to vidt forskjellige biler her, siden det ene er en bensinbil og den andre har diesel. Noen HATER å kjøre diesel og sverger til bensin - og du finner tilsvarende like mange motsatt. DET er i hvertfall en ting jeg ville sjekket opp først. Nemlig hva DU liker.

Uansett hvilken bil du velger av disse to, så har jeg en følelse at du vil bli fornøyd. Men prøv de eller tilsvarende biler først.

Skrevet
Har du råd til dette da ? Hvor skal du skaffe pengene fra.

Er vel det samme hvor jeg skaffer pengene fra?

OT:

Jeg skal teste ut en Audi i løpet av uken, kanskje dette hjelper meg med valget.

Skrevet

MencaellSociety: Finn deg et annet sted å tøyse slik!

On topic: Det beste ville vært om du fikk kjøre begge bilene med relativt kort mellomrom, gjerne rett etterhverande eller aller helst byttet frem og tilbake mellom de, om det hadde vært mulig :)

Skrevet

Ser at opptil flere driver og maser om "opplevd kvalitet". Bare for å ha sagt det, dette er et totalt abstrakt og konstruert begrep, og har ingenting med reell kvalitet på fabrikasjon/driftssikkerhet å gjøre.

Hjelper det på god-følelsen? Ja selvsagt, men i en nøytral kvalitetsbeskrivelse (som har betydning for deg som forbruker - som i "hvor lenge varer denne bilen"?) er det et ubrukelig begrep. (Det samme gjelder forresten det latterlige Autofil-skapte ordet "interiørt", men det var en digresjon. Sorry.)

Når man handler bil bør man etterstrebe et edruelig krysningspunkt på aksen coolness/quality(reliability), selv om det selvsagt kan føre til "kjedelige" valg.

Når det er sagt, bilkjøp er SJELDEN begrunnet i fornuft!

(er vel derfor så mange her i landet skinker seg rundt på norske veier i VAG-produkter)

Flame on!

Skrevet

Trenger da ikke være ufornuftig selv om kjører/kjøper VAG. selv om det finnes dårlige biler i VAG sortementet, så betyr ikke det automatisk att alt er dårlig, virker som flere her inne er så opphengt i det.

Skrevet

Det jeg i bunn og grunn lurte på, hva dere visste om disse bilene, driftsmessig, kjøremessig og designmessig for å gi meg en pekepinne på hva jeg skal se etter i et kjøp av en nokså ny bil.

Kort oppsummert så er de fleste i favør til Audi'en, som jeg har sett på lenge før Mitsubishien kom i bildet, men oppdaget Mitsubishien ved en tilfeldighet og ble forelsket.

Hvis mulig, kan en Audi-eier og en Mitsubishi-eier lage en liste over pros og cons for den respektive bilen?

Hva mener dere som er bra i Lanceren, som Audi'en mangler og motsatt.

Er typisk meg å bare ta ett eller annet, så angrer jeg etterpå.

På forhånd takk.

Skrevet (endret)

Har hatt en Carisma 2000 modell og har litt erfaring med denne, selv om jeg bare har kjørt 20 000 km.

- Meget gode motorer! Lavt forbruk og støynivå og ingen lekkasjer (skulle vel bare mangle, men etter 180 000 km er det mange VAG-biler som har en del oljeskvetter under).

- Gode seter med gode muligheter for justering

- Siden Carisma er satt sammen i Nederland og deler MASSE deler med Volvo S40 er det masse dritt rundt om. Girkassa (1.6litern.) og dashbord/plastdeler er spesielt dårlige.

- Mye hjulstøy. Dette stempelet tror jeg Mtisubishi har kvitta seg med i de siste modellene.

- Nokså kjipt utseende.

Sikkert masse mer, men alt i alt en knallgod bil. Vil absolutt anbefale Mitsubishi, men helst en som er satt sammen i Japan. :)

edit:

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal velge i pollen! haha

Endret av Oppkast
Skrevet

Eneste du oppnår med slike poller er hva andre liker og ikke hva du egentlig synes. Det er strengt tatt du som skal eie børsa og kjøre den (kanskje hver dag?), så hiv deg rundt og prøv prøv prøv! Bygg opp din egen mening. :)

Skrevet

Tror egentlig ikke denne tråden har hjulpet meg så mye, for jeg står like fast.

Så jeg tror den beste måten å bestemme seg på, er faktisk det å prøve de selv.

Takker for alle svar så langt.

Holder dere oppdatert etterhvert som bilene blir testet.

Skrevet
[

Jøss, så overraskende at du anbefaler Mitsubishi. Sånn litt av nysgjerrighet: Er Mitsubishi det beste du vet om fordi du har en selv eller har du prøvd / eid så mange biler at du faktisk kan uttale deg om Mitsubishi kontra andre merker? Hvor mange år har du vært i trafikken?

Hvorfor er du på denne tråden i det hele tatt?

Kan ikke du komme med dine erfaringer med Mitsubishi og Audi?

Og ja, jeg kjører Mitsubishi. Jeg velger bil etter følelse, MIN følelse,

jeg bryr meg ikke om att andre synes bilen mangler karisma.

Har kjørt Mitsubishi i 20 år(lancer,carisma og grandis) uten en eneste drifts stans, så

derfor har jeg nå bestilt en ny Mitsubishi: 2010 Outlander.

Audi har jeg kjørt altfor lite til å uttale meg om.

T

Hvorfor jeg "er på" denne tråden? Er ikke dette et debattforum?

Jeg har kjørt biler fra VAG i 8 år. Er det greit for deg?

Skrevet
Ser at opptil flere driver og maser om "opplevd kvalitet". Bare for å ha sagt det, dette er et totalt abstrakt og konstruert begrep, og har ingenting med reell kvalitet på fabrikasjon/driftssikkerhet å gjøre.

Hjelper det på god-følelsen? Ja selvsagt, men i en nøytral kvalitetsbeskrivelse (som har betydning for deg som forbruker - som i "hvor lenge varer denne bilen"?)

Opplevd kvalitet er viktig for mange. Hvordan føles døren når den lukkes igjen? Knirker det i interiøret? Er knappene gode å bruke eller er de skrøplige? Du kan fint finne japanske biler som er fulle av billigplast som det aldri skjer noe galt med, men det føles litt "billig" allikevel. For å sette det på spissen blir det som å sammenligne ordentlig parkettgulv med imitasjonsparkett (kommer ikke på hva det heter, er det lynolium?) - begge deler ser ganske likt ut, gjør samme oppgave og varer sikkert like lenge, men et parkettgulv av tre oppleves å ha høyere kvalitet.

Skrevet

Må være ærlig å si at jeg stemte på Audien, men Mitsuen er absolutt god den og. Selv har vi akkurat skaffet oss en 2010 520d, som jeg rett og slett elsker. Svigers har også en Audi A4 2004 modell, so,m snart har kjørt 210 000, og den har aldri hatt ét problem. Men jeg føler kvaliteten i VAG-biler er meget varierende fra bil til bil, enten er en heldig, eller så er man ikke.

Men Mitsuen er råtøff, hvis du kjøper den vil jeg anbefale deg å kjøpe styling til interiøret, slik at det kan holde tritt med utseendet. Nå vet jeg heller ikke hvor sporty kjørefølelse det er i Mitsuen?

Men slik som alle andre sier her, prøvekjør dem!

Skrevet
Kjørt Bergen - Oslo - Bergen med en Lancer Sportback sammen med Effective på forumet.

Inntrykket var:

+ God motor, ca 140hk?

+ God automatkasse

+ Bra utseende, men det er vel subjektivt

+ Ganske snill på forbruket

+ Flott gps, og generelt god kvalitetsfølese på interiøret, selvom det gikk i en del billigplast

- En del sporing og veistøy med originale 18"

- Litt liten sikt ut bakvinduet

- Ikke den beste bagasjeplassen

- Litt harde skinnseter

Hvordan kan du si at bagasjeromsplassen var dårlig? :roll: Vi fikk jo plass til uhorvelige mengder med dritt og telt og dyner og alt mulig. Dog var det litt bøy på hattehyllen men fikk plass til dyner og telt og sekker og bagger til 4 personer uten problemer! Bilen var herlig å kjøre, utenom at 18"erne sporet litt. De har gått vekk i fra dette som standard ekstrautstyr såvidt jeg husker. Forbruket var lavt mtp kjørestilen min, utseendet er herlig (bare sportbacken, pga sedanen har "smilefjes-tåkelys/frontfanger", mens sportbacken har "Surt-fjes/tåkelys/frontfanger" ) Syns setene var veldig gode mtp at jeg kjørte maange timer i strekk uten problemer med rygg eller bakende. Dette problemet har jeg i outlanderen men ikke i lanceren så noe er gjort annerledes der iallefall. Fint interiør også til tross for plastikk. Ser bra ut god kvalitetsfølelse osv. Motoren var passelig sprek (1.8en) og automatkassen var helt herlig. Liker dog også audien veldig godt, men har til overs å kjøre en selv. Liker utseendet der også, og td er jo godt å kjøre med og ikke minst økonomisk ;)

Lykke til med valget!

Håper dette var litt til hjelp også! :D

Skrevet
Må være ærlig å si at jeg stemte på Audien, men Mitsuen er absolutt god den og. Selv har vi akkurat skaffet oss en 2010 520d, som jeg rett og slett elsker. Svigers har også en Audi A4 2004 modell, so,m snart har kjørt 210 000, og den har aldri hatt ét problem. Men jeg føler kvaliteten i VAG-biler er meget varierende fra bil til bil, enten er en heldig, eller så er man ikke.

Men Mitsuen er råtøff, hvis du kjøper den vil jeg anbefale deg å kjøpe styling til interiøret, slik at det kan holde tritt med utseendet. Nå vet jeg heller ikke hvor sporty kjørefølelse det er i Mitsuen?

Men slik som alle andre sier her, prøvekjør dem!

Kjøreegenskapene er faktisk overraskende gode! Sitter som klistret på veien og drar godt for motorstørrelsen. Men tror audien har temmelig like kjøreegenskaper da bilene er rimelig like. Dog har vel audien litt mer understyring pga de idiotiskt plasserte motorene? (så langt fram som mulig..) Vet ikke om de har endret på dette på nyere modeller, men de gamle understyrte iallefall for ingenting.

Skrevet (endret)

Hjelper det på god-følelsen? Ja selvsagt, men i en nøytral kvalitetsbeskrivelse (som har betydning for deg som forbruker - som i "hvor lenge varer denne bilen"?)

Opplevd kvalitet er viktig for mange. Hvordan føles døren når den lukkes igjen? Knirker det i interiøret? Er knappene gode å bruke eller er de skrøplige? Du kan fint finne japanske biler som er fulle av billigplast som det aldri skjer noe galt med, men det føles litt "billig" allikevel. For å sette det på spissen blir det som å sammenligne ordentlig parkettgulv med imitasjonsparkett (kommer ikke på hva det heter, er det lynolium?) - begge deler ser ganske likt ut, gjør samme oppgave og varer sikkert like lenge, men et parkettgulv av tre oppleves å ha høyere kvalitet.

Mulig jeg var en smule ullen i posten min, men det hersker ingen uenighet her. Dog har du rota litt med quoten, det jeg skrev var:

"Hjelper det på god-følelsen? Ja selvsagt, men i en nøytral kvalitetsbeskrivelse (som har betydning for deg som forbruker - som i "hvor lenge varer denne bilen"?) er det et ubrukelig begrep".

Edit: Utheving i eget utsagn fra min side for å tydeliggjøre.

Endret av Tumbleweed
Skrevet
Ja ok, men det er VELDIG satt på spissen. Det siste er jo også ganske frekt i mine øyne. Innrømmer at jeg liker Mitsubishi (Carisma, Galant, noen Lancere) men det er jo ikke noe galt i det. Mitsubishi leverer gode motorer hvertfall. Driftsikkert. Har hatt veldig lite trøbbel med min 2003-modell. Det er da også noe å basere på ;) En annen grunn til at jeg velger Mitsu er for å ikke gjøre som veldig mange andre og kjøpe standard tyske biler (BMW, Audi, VW, osv.) - ikke det at det er noe galt med de, absolutt greie biler det, men å skille seg litt ut og finne ut hvilken bil man vil ha fra eget ståsted, uten å basere på hva alle andre liker. Men for all del, jeg skjønner poenget ditt. Nok off topic, jeg har sagt min mening. Ville helt klart gått får Lanceren!

Tror jeg ville spist i meg de ordene om driftsikkerhet så lenge vi ikke snakker om DID eller evo baserte motorer de funker, men gud forby noen å kjøpe seg eclipse med turbo, for den del uten... ryker bare du tenker på at du burde gjøre full sjekk som du gjorde for 2 dager siden for å se at alt er ok.

Men for all del Mitsubishi er greie biler å kjøre.

Men hadde jeg skulle valgt mellom Audi og Mitsubishi så tror jeg nok Audi hadde vunnet, men som en sa tidligere oppe i tråden her så bør bilene prøvekjøres og jeg vil heller anbefale at han velger den av bilene som han synes er best å kjøre, begge bilene er innenfor rimelighetens forstand driftsikre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...