Gå til innhold

Deres meninger om sensur av ikke-ulovlige ytringer på forumet


Anbefalte innlegg

Nå er vi ved kjernen i saken, ledelsen i diskusjon.no vurderer kort sagt å gjøre spillforumet vårt til et fristed for juksemakere.

 

Nå er du i din fulle rett til å tolke dette slik, men for oss er kjernen i denne saken ikke et eksempel som spilljuks. Vi ser etter normer og ikke konsekvenser. Kjernen er en vurdering om vi opprettholder vår samfunnsrolle slik vi har lovet dere brukere gjennom å forplikte oss til god presseskikk.

 

Den stadfester ganske så klart bl.a. "Pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene."

 

Nå har vi all respekt for at dette er et følsomt tema, jeg har ikke opplevd noen true med å trekke seg fra forumet siden forsvarsfolk for to år siden ville ha stengt tråder om hvordan man jukset seg unna førstegangstjeneste (som i motsetning til spilljuks faktisk er en ulovlig handling).

 

Det er en veldig spennende problemstilling. Dette har med hvor tolerant man ønsker å være overfor ytringsfrihetens prinsipper og om man ønsker å skuffe informasjon som kan benyttes til noe "umoralsk" (i enkelte tilfeller også noe ulovlig) under teppet.

 

Hvor mange her er for å brenne bøker med "umoralsk" informasjon? Hvem ville gått inn på Wikipedia og slettet informasjon med begrunnelsen at den kan benyttes til noe "umoralsk"? Er forumets oppgave kun å fungere som oppslagsverk for informasjon som "vi" finner moralsk forsvarlig? Dette er alt utrolig viktige normer å reflektere over.

 

Nå behøver man ikke være enig i at forumet skal påta seg samme samfunnsoppgave som tradisjonelle medier, men det blir en litt annen diskusjon. Kanskje vi kan starte en tråd om det.

 

Juks i onlinespill er sjeldent ulovlig, det er ikke engang skadelig men det slås mye ned på på forumet.

Hmm, "Skade: skape ugreie for; vere til meins for; ha uheldig innverknad på", rimeleg finn oppsummering av følgjene juks i nettbaserte spel har det. I motsetning til fleire andre samanlikningar, er det vel heller sjeldan samanhengen mellom skade og brukarane av forumet er så direkte.

 

Det var kanskje noe uklart, men i den kontekst jeg snakker om (god presseskikk) er det snakk om informasjon som kan medføre skade på liv og helse. Det skal man vanskelig hevde spilljuks medfører, selv om irritasjonen det får meg til å føle nok har presset blodpumpen min litt :)

 

Hvor langt unna er vi den lovede tilbakemeldingen på hvor listen vil ligge? Jeg ser ingen tok seg bryet med å svare ttt, betyr dette at tråden føyer seg inn i rekken av "redaksjonen mener ditt og datt, men før vi iverksetter noen tiltak vil vi gjerne vite hva brukerne mener om saken, slik at vi kan ignorere dem"-tråder?

 

Ingenting ignoreres, alle argumenter (uavhengig av hvem som fremmer dem, argumentene blir ikke sterkere eller svakere avhengig av budbringeren da de taler for seg selv) fungerer som et ypperlig kontrollpunkt for oss. Men det er argumenter i kontekst av medias samfunnsrolle som er de relevante og det er de redaktør vektlegger. Sett det i den kontekst og du vil forstå vårt presse-etiske dilemma.

 

Vi lever av at brukere faktisk har lyst til å bidra her, for brukerne er våre forfattere. Men hva om vi kommer i en situasjon hvor vi risikerer å miste "forfattere" om vi opprettholder pressens viktige samfunnsrolle? Hvor noen brukere krever å ha mer rettigheter til å formidle informasjon enn de man anser som "umoralske"? Hvordan ville du vurdert dette, om du skulle tatt en faglig vurdering?

 

Hva som er Diskusjon.no sitt standpunkt her vil dere snart få vite. Jeg prøver bare å forklare hvilken premisser som eksisterer for den faglige vurdering som må bli tatt av vår redaktør, som er rette vedkommende til å behandle ønsker om sensur. Den er sikkert ikke enkel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden min primære interesse begrenser seg til spilldelen av diskusjon.no, argumenterer jeg med det som ståsted. Hva dere ønsker å gjøre i f.eks. trafikk- eller samfunnskategoriene er i grunn knekkende likegyldig for meg, og sikkert også for de fleste andre som i all hovedsak frekventerer spillforumet.

 

I kontekst av spillforumet er imidlertid "forfatterne" dere risikerer å miste ved å tillate utveksling av metoder for og direkte oppfordringer til juks og ulovligheter verdt veldig mye mer for forumet enn de forfatterne man eventuelt tiltrekker seg som et resultat av en slik liberalisering av regelverket. Sistnevnte kommer til å være en ansamling kvasi-profesjonelle hackere som vil ha PR og en stødig distribusjonskanal for de siste juksemetodene sine i ymse spill, RMT-utsendinger hvis primære ønske sannsynligvis er indirekte reklame gjennom å oppfordre til diskusjon om emnet, bortskjemte småbarn som neppe burde fått lov til å ferdes på internett alene, og dedikerte juksemakere som går inn for å gjøre floraen av onlinespill så lite spiselig som mulig for alle andre (griefers).

 

Kort fortalt, det eneste man vil oppnå gjennom - i spillforumet - å tillate utveksling av ulovligheter og juksemetoder som gjør at den store majoriteten av spillere blir skadelidende, er at man tiltrekker seg internetts og spillverdenens bunnslam. Ingen forum, bortsett fra de som har nevnte bunnslam som primære målgruppe, er tjent med det.

 

Jeg er også rimelig sikker på at det er i tråd med god presseskikk å ta avstand fra organisert kriminalitet (digital eller ikke), eller å ikke trykke helsides annonser hvor man reklamerer for det. En avis forteller gjerne at Helse Vests intranett har blitt rammet av et aggressivt virus - men den går ikke så hen og gir deg kildekoden til nevnte virus slik at du selv kan bruke det. I forumtermer blir dette forskjellen på generell diskusjon rundt juks og ulovligheter, og å direkte fasilitere dem gjennom utveksling av linker og erfaringer.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...