Gå til innhold

Hvordan bør en jente på 17 trene styrke?


Noraa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 17 år som akkurat har begynt å trene styrketrening på helsestudio, men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem for å nå mine mål. Jeg har tenkt å trene 2-3 ganger i uka, litt ettersom hvor mye jeg får tid til.

 

Målene mine er rett og slett å stramme opp, og øke muskelmassen litt slik at jeg ser litt større ut, men samtidig har en feminin figur. Det jeg absolutt ikke vil er å gå ned i vekt. Ønsker som sagt helst bare å stramme opp det som alt er der da jeg er rimelig slank fra før av. I tillegg ønsker jeg å bli litt sterkere, spesielt i rygg, bryst og armer.

 

Hvordan burde jeg ta gå frem i forhold til antall kg å trene med og antall repetisjoner og serier for å nå mine mål? Burde jeg trene med relativt høy vekt og med få repetisjoner, eller med lavere vekt og mange repetisjoner? Eller noe annet? :p

 

Takker for alle gode tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder stort sett samme prinsipper for jenter som gutter. Følg linken i signaturen min.

Ellers stemmer ikkje det snartenkt sei, 3 gongar i veka er nok, men det er intensitet på øktene og total varigheit som avgjer utfallet av treninga.

Hvis du er bekymra for å bli "for stor" så stoppar du berre når du er fornøgd og fokuserar på å vedlikehalde styrka, evt. betre uthaldenheit.

Lenke til kommentar

Trent tungt med få reps (når du har vendt deg til øvelsene og er trygg på teknikken). Ikke vær redd for å bli for muskuløs, for det skjer ikke med mindre du absolutt går inn for det. Det å stramme opp er ikke en egen ting som fungerer på en annen måte enn når gutter legger på seg muskler, den eneste forskjellen er hvor mye muskler man vil legge på seg. Dersom du ønsker å "stramme opp" på en effektiv måte bør du med andre ord prøve å bygge mest mulig muskler på kortest mulig tid. Dette gjør du ved å følge gode styrkeprogrammer (f.eks. 5x5, dietmar, RYP etc.), og ved ikke å være redd for å trene tungt.

 

 

Siden jenter ofte har dominante quadriceps bør du også sørge for å få trent bakside lår en god del, for å minimere sjansen for kneskader.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...