Gå til innhold

Hvem kontakter jeg når jeg har skrevet et filmmanus?


CustomTP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å sende det til agencies i LA, de som driver med skuespillere, writers, osv.

 

Men du skal nok ha en solid menge flaks og talent for å komme noen vei.

 

Et sted å starte kan være script writer konkurranser. Og så kan du jo prøve å få kontakt med kjente produsenter i den sjangeren du har skrevet for, kanskje du får napp der.

Lenke til kommentar

Her er fremgangsmåten:

 

Du skaffer deg en agent

Agenten kontaker Pixar

Pixar tenker på saken

 

Pixar - som alle store filmselskap - enser ikke specc script sendt til dem fra privatpersoner på denne måten. Om de skal ta imot et specc script må kjenne noen som kjenner noen som skaffer deg en mulighet til en audition med selskapet som kanskje vil høre på ideen din.

 

Slik funker Hollywood, alternativet er å laste det opp på www.inktip.com og håper at noen store ser deg, men mest sannsynelig blir det kanskje aldri sett. I tilegg må formulering og formateringen være tilnærmet "perfekt" og etter standarden (med tanke på formateringen).

 

Så slik går du frem. Ditt beste alternativ er å finne en eller annen indie produksjon som vil ha tak i dette.

Lenke til kommentar
Eg hugsar at Kevin Smith sa han aldri las manuskript folk sende uoppforda. Han tok ikkje sjansen på å verta teken for plagiat om han skulle bruka noko av det.
Smart.

 

 

Det har jeg hørt og. Men folk kan vel fremdeles saksøke for plagiat for alle de scriptene han sannsynligvis får gjennom offisielle kanaler.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Eg hugsar at Kevin Smith sa han aldri las manuskript folk sende uoppforda. Han tok ikkje sjansen på å verta teken for plagiat om han skulle bruka noko av det.

 

Det stemmer nok det..

Fikk denne av disney.

Dear Thomas,

Unfortunately, company policy does not allow us to accept or consider creative ideas, suggestions, or materials other than those that we have specifically requested. We hope you will understand that it is the intent of this policy to avoid the possibility of future misunderstandings when projects developed by our professional staff might seem to others to be similar to their own creative work.

Therefore we ask that you please do not send us any other unsolicited original creative materials.

Thank you for your understanding and best of luck in your endeavours.

Sincerely,

Charles

Disney Online UK

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en rekke forfattere i USA, og samtlige har sendt manuset til en agent først. Dette er fordi agenten ikke bare har kontakter hos en hel drøss utgivere, men også anses for å være langt mer seriøs enn privatfolk. De kan i tillegg lese gjennom manus og godkjenne de før de sender de videre til utgivere. Dette igjen gjør at utgiverne vet manuset har i alle fall litt kvalitet. Men selv da er det ikke sikkert de gir ut boken.

 

Nå gjelder dette bøker, men fremgangsmåten er nok den samme når det gjelder film. Sender du den til Pixar direkte vil de nok takke nei, men sender du den til en agent og de takker nei vil han sannsynligvis sende den videre til neste.

 

Edit: Som sagt kjenner jeg bare til agenter som driver med bøker, men de fleste er gratis i utgangspunktet. Derimot tar de en viss prosent av inntektene eller en viss sum når boken er utgitt.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

En agent er "gratis" og jobber for å selge scriptet. Normalt sett tar de 10% av salgs summen når salget er fullført.

 

Det er derimot flere typer salg. Et total salg betyr at scriptet selges og that's about it, du får pengene, agenten tar sitt, end of story. Option salg betyr at selskapet kjøper en tidsbegrenset avtale til scriptet. Dette er populært hvis man er "usikker" om dette er noe som vil selge. De går deretter videre og ser om noen er interesert i å ta dette videre. Når tidsperioden utløper kan de enten fornye, kjøpe eller la retten gå tilbake til deg. En agent kan og mene at du bør "pitche" scriptet. Da går du på en audition som agenten finner for deg som du ta bør ta i på. I løpet av 20-25 min legger du frem historien og så må du bare vente. Peter Jackson f.eks pitchet Ringenes Herre til New Line Cinema etter at sammarbeided mellom han og Miramax gikk ut.

 

Du trenger en agent om du skal ta opp stor produksjoner med store selskaper, men du kan og gå via indie produksjoner. Dette er en meget god vei, men vær sikker på å få dokumentert salget slik at når du pitcher for agent kan du bevise ovenfor agenten at du faktisk selger.

 

Men, husk, der er over 1.5 millioner script som samler støv i Hollywood så du trenger en virkelig god grun til at de skal velge akkurat ditt script.

Lenke til kommentar
Men, husk, der er over 1.5 millioner script som samler støv i Hollywood så du trenger en virkelig god grunn til at de skal velge akkurat ditt script.

 

Jeg finner dette betryggende.. Det gjør nesten at du kan skrive hva faen du vil, ettersom det er 99% flaks uansett.

Ikke misforstå, man må selvfølgelig gi 1123% mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, du har 1 til 1.5 million dels sjangse at ditt script blir sett gitt at du bare sitter å venter. Du har større sannsynelighet for å vinne i lotto.

 

Det beste å gjøre er å skrive et par script, og et par til (i alle fall 3) for deretter se om du klarer å få disse solgt til indie selskap for en slikk og ingen ting, men, i alle fall ha de på salg. Deretter skriver du en pitch til en agent og nevner i klartekst at du faktisk har solgt.

 

Får du agent dog må du bare belegge deg på å flytte rompa over til statene og i LA koster det skjorta å leve. En jeg snakket med brukte over 140 000$ bare de første 5 måndene av oppholdet sitt der og da bodde han i en rønne av en leilighet. Men du må være der når du har fått deg en agent om du skal komme deg innenfor dørene, får agenten solgt scriptet ditt eller storyen må du være påplass til å pitche dette, eventuelt være tilgjengelig for selskapet som har kjøpt scriptet i tilfelle de vil ha deg med videre.

 

Det er en sabla prosess for å komme seg inn der og døra er virkelig boltet igjen grunnet en stor masse som vil inn. Selv om man kan skrive, og kan skrive en god story, er dette ikke det samme som at man kommer inn. Man må til syvende og sist kjenne noen som kjenner noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...