Gå til innhold

nikon d90-fint å starte med?


Anbefalte innlegg

da har jeg altså spinket og spart og er på vei til butikken. har sett en del på nikon d90. er mitt første speilrefleks-digitalt. har lekt litt med et gammelt gammelt canon, men vil gjerne kjøpe et som er litt over nybegynner, men må jo ikke miste helt motet heller.

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D90 er et supert nybegynnerkamera, og kan være med deg lenge. Det har ting nybegynneren ikke trenger med det første, men som du helt klart vil sette pris på når du har fotografert en stund. Det er med andre ord et kamera du kan vokse inn i, uten at terskelen for å begynne er for høy. Ingen klare svakheter, og mange styrker. Du bør naturligvis ta en kikk på konkurrentene også, men du går helt klart ikke feil med D90 med mindre du har ekstreme behov - noe du tilsynelatende ikke har.

Lenke til kommentar

Som sagt over, du har funnet det perfekte begynnerkamera. Jeg pleier alltid å råde folk som ser for seg at de vil noe mer enn "peke og knipse" å gå opp en klasse i forhold til de aller rimeligste modellene. D90 er et kamera som er avansert nok til at du kan ha det lenge før du eventuelt vokser fra det. Det har innebygget fokusmotor, så du har et meget stort utvalg av objektiver å velge blandt når det behovet melder seg, ikke minst på bruktmarkedet. Som ditt første objektiv anbefaler jeg Nikons 16-85mm (som alternativ til den pinglete(men ganske bra til prisen) 18-55mm som nå for tiden ofte selges som "kit" sammen med nye kamera). Anbefaler heller ikke de rimelige variantene med lengre zoom, ikke samme kvalitet.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Jeg må bare samtykke i de over meg.

 

D90 er et glimrende kamera. Det passer godt til en nybegynner, såvel som til mer avanserte brukere. Bildekvaliteten er så bra som den kan bli i APS-C-klassen, og du har et enormt utvalg av objektiver og ekstrautstyr å velge i når den tid kommer.

 

Fra tid til annen leser jeg poster her og der som antyder at D90 er "for mye" for en nybegynner. Jeg kan ikke se hvor dette kommer fra. Du har alle muligheter til å sette det på full automatikk til du begynner å få litt mer oversikt.

 

Ken Rockwell har en meget fin guide til D90. Det eneste du ikke bør svelge rått er alle hans anbefalinger om diverse innstillinger - men de er greie som utgangspunkt, så justerer du selv etterhvert dersom du føler for det. (Ken Rockwell blir sett på både som en tulling og en guru, personlig mener jeg at bak alle altfor sterke meninger, ofte selvmotsigende slike, så har han en del gode poenger. Guiden er i alle tilfeller en svært god start)

 

I motsetning til lazyman så mener jeg du klarer deg fint med 18-55mm kitobjektivet (med eller uten VR). Dette er riktignok et objektiv med følelsen av svært skral byggekvalitet, men optisk sett er det meget godt. Jeg har heller ikke sett rapporter på at det har det med å falle i stykker heller. Å kjøpe en normalzoom til nesten 4500,- før du har funnet ut om det er det du ønsker å bruke til daglig (kanskje du heller finner ut at du vil bruke en fastlinse feks) mener jeg ikke er nødvendig. 18-55 får du nesten gratis når du kjøper et kit. Det kommer vel alt i alt på din økonomi og personlige preferanser - du gjør selvsagt ikke noe galt om du går for 16-85.

Lenke til kommentar
Anbefaler heller ikke de rimelige variantene med lengre zoom, ikke samme kvalitet.
Nikkor 18-70 derimot kan anbefales, er et flott objektiv for pengene. Nyprisen på 2230 er kanskje litt i overkant, men du bør finne brukte eksemplarer til omlag 1000 kr i god stand. 16-85 er bedre på det meste, men 18-70 er litt mer lyssterk i teleenden, og mye billigere...
Lenke til kommentar
I motsetning til lazyman så mener jeg du klarer deg fint med 18-55mm kitobjektivet (med eller uten VR). Dette er riktignok et objektiv med følelsen av svært skral byggekvalitet, men optisk sett er det meget godt. Jeg har heller ikke sett rapporter på at det har det med å falle i stykker heller. Å kjøpe en normalzoom til nesten 4500,- før du har funnet ut om det er det du ønsker å bruke til daglig (kanskje du heller finner ut at du vil bruke en fastlinse feks) mener jeg ikke er nødvendig. 18-55 får du nesten gratis når du kjøper et kit. Det kommer vel alt i alt på din økonomi og personlige preferanser - du gjør selvsagt ikke noe galt om du går for 16-85.

 

Kunne ikke vært mere enig, 18-55mm er et overraskende bra objektiv. 16-85mm ble jeg aldri glad i, ikke spesielt pen bokeh, ikke spesielt lyssterkt, og i grunn ganske dyrt.

 

Nyprisen er rett opp under bruktprisen til det uendelig mye bedre 17-55mm f/2.8 - som er mitt oppgraderingstips når den tid skulle komme.

Lenke til kommentar

Jeg startet i hvert fall som nybegynner (med dSLR anyway) med forrige generasjon (D80 med AF-S 18-135), og har i hvert fall ikke hatt noen problemer med at kameraet var for avansert. Jeg ser ikke for meg at D90 er noe mer komplisert.

 

For øvrig vil jeg slå et slag for 18-105. Hvis du ser for deg at du vil oppgradere objektivparken, så vil antagelig 18-55 fort gå i glemmeboken til fordel for en bedre normalzoom. 18-105 er derimot ganske grei som allroundzoom ved siden av mer spesialiserte objektiver hvis du ikke har lyst til å dra med deg for mye. Og hvis du ikke kommer til å oppgradere objektivparken, så er i hvert fall 18-105 mer anvendelig.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Kunne ikke vært mere enig, 18-55mm er et overraskende bra objektiv. 16-85mm ble jeg aldri glad i, ikke spesielt pen bokeh, ikke spesielt lyssterkt, og i grunn ganske dyrt.

 

........................

 

Enig i at 18-55 (spesielt med VR) er et kapabelt objektiv til en veldig god pris. Men det har vel ikke bedre bokeh enn 16-85, ikke er det lyssterkt det heller. Det spørs jo selvsagt hvordan man bruker utstyret, men jeg setter pris på en ok fokusring som er plassert der den hører hjemme (ikke en teit supertynn greie som er nesten umulig å betjene der den sitter helt ytterst på objektivet) og mulighet for manuell overstyring av autofokus.

Byggekvalitet er altså i en helt annen liga og ikke minst så har 16-85 værtetting som funker, personlig grundig testet ved flere anledninger.

Jeg ser at mange kan ha andre prioriteringer enn meg, men synes det er et poeng å få frem at du faktisk får noe igjen for den høyere prisen.

 

-Lazy

Endret av lazyman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...