Gå til innhold

[Løst]Best betalte, og lettast oppnåelig yrke


Scarn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
+ avgangsfag. Men godt å høyre.

 

Edit: men har høyrt at alt kjem på vitnemålet? Men det teller altså ikkje?

Herregud da. Det teller, i form av at det bestemmer om du kommer inn på høyere utdanning eller ikke. Men de aller, aller færreste arbeidsgivere (om noen) ser på vitnemål fra videregående når du har vitnemål fra høyere utdanning (bachelor eller master). Så så lenge du kommer inn på studiet du vil inn på, så teller ikke karakterene fra vgs i karriere-sammenheng.

 

Og hvor har du det fra at det er godt betalt og lett oppnåelig å bli lensmann?

Lenke til kommentar

Jobbfeber.no

 

 

For å bli lensmenn og lensmannsbetjent studerer du tre år ved Politihøgskolen i Oslo eller Bodø. Inntakskravet er at du må være norsk statsborger, være fylt 20 år det året du tas opp, og du må ha plettfri vandel, snakke godt norsk (ha minimum karakteren 3 i norsk fra videregående) og ha god helse.

I tillegg må du ha førerkort for bil klasse B.

 

I følge SSB er gjennomsnittsinntekt i 2006 kr 439.000.- inkl. alle tillegg.

 

 

 

MÅ vere best betalt i forhold til krava.

 

MEN det eg egentlig lurer på er kva veg eg skal gå for å oppnå siviløkonom, eigendomsmeglar eller revisor ? Kva bør eg velge på studiespesialisering (vgs) om eg vil gå i same gate som disse?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar
Jobbfeber.no

 

 

For å bli lensmenn og lensmannsbetjent studerer du tre år ved Politihøgskolen i Oslo eller Bodø. Inntakskravet er at du må være norsk statsborger, være fylt 20 år det året du tas opp, og du må ha plettfri vandel, snakke godt norsk (ha minimum karakteren 3 i norsk fra videregående) og ha god helse.

I tillegg må du ha førerkort for bil klasse B.

 

I følge SSB er gjennomsnittsinntekt i 2006 kr 439.000.- inkl. alle tillegg.

 

 

 

MÅ vere best betalt i forhold til krava.

 

MEN det eg egentlig lurer på er kva veg eg skal gå for å oppnå siviløkonom, eigendomsmeglar eller revisor ? Kva bør eg velge på studiespesialisering (vgs) om eg vil gå i same gate som disse?

Å komme inn på PHS er på ingen måte enkelt. Det er heller ikke særlig godt betalt.

For å bli siviløkonom må du studere økonomi i fem år. Det er ganske krevende. Eiendomsmegler får noen andre ta, men for å bli revisor må du studere økonomi i tre år, med rett fordypning. For å bli statsautorisert revisor må du ha en mastergrad (2 år oppå bachelorgraden, den masteren kan ifølge jobbfeber.no kun tas ved NHH eller BI). Du tjener ikke særlig godt som "vanlig revisor", men med mastergrad kan du tjene ganske godt. Men det er mye jobb å bli revisor.

 

Kort fortalt: For å være sikker på å få god inntekt må du enten 1: Jobbe veldig mye, til kjipe tider. Da hovedsakelig "manuelt arbeid". Eller 2: Ta en lang, krevende utdanning.

Det er rett og slett fordi at det er markedet som styrer forventet lønn. Hvis veldig mange utdanner seg til yrke x, i forhold til etterspørselen, blir lønna lav. Hvis veldig få gjør det, så blir lønna høy. På samme måte gjelder det for 1, at jo færre som har lyst til å jobbe på de tidspunktene/de mengdene, jo bedre betalt er det.

Grunnen til at få tar en utdannelse er gjerne at det er en krevende utdannelse.

 

Du kan ha flaks. Men stort sett krever det mye jobb å være sikret en godt betalt jobb, så fremst du ikke er villig til å jobbe veldig mye.

Lenke til kommentar
Jobbfeber.no

 

 

For å bli lensmenn og lensmannsbetjent studerer du tre år ved Politihøgskolen i Oslo eller Bodø. Inntakskravet er at du må være norsk statsborger, være fylt 20 år det året du tas opp, og du må ha plettfri vandel, snakke godt norsk (ha minimum karakteren 3 i norsk fra videregående) og ha god helse.

I tillegg må du ha førerkort for bil klasse B.

 

I følge SSB er gjennomsnittsinntekt i 2006 kr 439.000.- inkl. alle tillegg.

 

 

 

MÅ vere best betalt i forhold til krava.

 

MEN det eg egentlig lurer på er kva veg eg skal gå for å oppnå siviløkonom, eigendomsmeglar eller revisor ? Kva bør eg velge på studiespesialisering (vgs) om eg vil gå i same gate som disse?

 

Lol, godt betalt i forhold til kravene? Mye krav som nevnt tidligere i senere poster. Jeg er nylig uteksaminert fra BI med en bachelor i Økonomi og IT-Ledelse. En kompis på samme kurset ville ta jobb i Oslo, han fikk en jobb med 450 000,- i startlønn, 12 000,- i året til brukskonto, mobil og mobilabb, internett og mobilt internett. I tillegg kommer bonuser. Lensmann eller politibetjent er på ingen måte godt betalt.

Lenke til kommentar

Overrasker meg at ingen har nevnt flygeleder enda? Vi snakker om en utdanning på 2,5 år, og en startlønn på 560.000 kr i året! Etterhvert tjener du over 600.000 årlig, og kan tjene oppimot 921.000! Det må vell være norges best og sikkreste betalt yrke etter utdanning! Krever kun 4 fra videregående, noe som burde være fult oppnåelig for alle, og gjennomført gratis utdanning seff.

 

Vurderer dette yrket selv faktisk, eneste er at det virker litt lite utfordrende, stedbestemt(ja må jo bo i nærheten av en flyplass, kan ikke akkurat skifte jobb som fra rema til rema) og muligens kjedlig i lengden.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

^Nice, Edit: men nedtur: Etter utdanningen har men 3 års plikttjeneste som flygeleder, og arbeidssted blir bestemt av Avinor. Dei bestemmer kor du skal arbeide.

 

Men det er ikkje så altfor mange revisorar.. eller? Treng eg realfag i det heile for å bli enten eigedomsmeglar, siviløkonom eller revisor? Eller kan eg ta samfunnsfag- og økonomi-vegen?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar
^Nice, Edit: men nedtur: Etter utdanningen har men 3 års plikttjeneste som flygeleder, og arbeidssted blir bestemt av Avinor. Dei bestemmer kor du skal arbeide.

 

I 3 år ja.. men so what, mens andre tar ingeniør utdanning på 5 år og tilventer normalt en lønn på 4-500.000, har du tjent minst 1,3 mill(før skatt), før i de hele tatt de er ferdig utdannet! Lett verdt å bo hvor som helst i 3 år for en slik lønn.

 

EDIT: Merk minst 1,3 mill... 560.000 i startlønn er før overtid..som flygeleder kommer du nok til å jobbe mye overtid ;) Skjekk foresten også opp gjerne disse på skatte liste, nærmest samtlige hadde over 900.000 i egentlig inntekt ;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Ja, men det må vel vere eit eller anna som kan vippe pinnen om eg skal velge realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi til neste år! Om det ikkje spelar noko rolle til utdanninga vidare (flygeleder, eigedomsmeglar, siviløkonom eller revisor), så tar eg det med minst mulig arbeid. Rett og f*ckings slett.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

En siviløkonoms lønn med 10 års erfaring er på 720 000 i gjennomsnitt, så flygeleder slår vel den ut ganske lett. Spørs hvordan du ser på det interessevis.

 

Skal selv gå Studiespes til høsten, for så å ta den vanskeligere matten som er ønskelig og anbefalt for å komme seg inn på studiet til å bli siviløkonom.

Så for enkle penger er vel ikke 8 år med skole for en startslønn på rundt 400 - 500 tusen noe akkurat, selv om det er godt betalt.

 

 

Edit: Siviløkonom trenger faktisk ikke mer enn generell studiekompetanse for å søke, men nesten alle skoler har en liten notabene om at matte på et høyere nivå er ønskelig, bare så det er sagt.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar

På videoen står det at begynnerlønna er 350.000-500.000. Det varierar jo ganske mykje. Om eg skal ta denne utdanninga vil eg jobbe i nærheten av der eg bur, men den flyplassen her er ganske liten, så lønna blir sikkert ikkje så bra. Skiftarbeid er jo minus òg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...