Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er ganske ny i faget her. Har lest denne tråden fra starten til enden. Har et spørsmål angående Homeseer, RFXCom og utstyr f.eks. Nexa.

1. Når jeg trykker på/av på en Nexa bryter, vil den sende signaler/kommuniserer direkte med Nexa mottakeren

2. eller går dette via RXFCOM og Homeseer før "signalen" nåes Nexa mottakeren.

3. Signalen går både direkte til mottakeren og samtidig til RXFcom og Homeseer.

 

For hvis det skulle være pkt 1 vil da Homeseer ikke vite statusen på om lampen er av eller på.

 

Skal til å bestille utstyr og lurer på om denne RXFCOM enhet LAN transceiver (Order code: 11201N) er hva jeg trenger for at Homeseer (+RXFcom plugin) skal kommunisere med Nexa utstyr?

 

Signalet går i alle retninger. Du velger selv hvilke mottakere som skal ta i mot det signalet, og det kan være Nexa-moduler eller RFXCOM-mottakeren. :)

Med selvlærende brytere er det et par triks i ludo som må til (siden de legger seg til som en "egen enhet" i HomeSeer), men de kan allikevel kobles til mottakere i HomeSeer på enkle måter.

 

 

11201N med HomeSeer + Plugin ser riktig ut, ja. Husk at begge finnes i 30 dagers prøveversjoner.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Har lest gjennom mye av denne tråden men har noen spørsmål. Regner med å flytte til annen bolig snart og vurderer sterkt å gå for en nexa/rfxcom/hs løsning men vil planlegge litt først. Må si en stor takk til moskus for å dele erfaringene sine. Du burde fått lønn av rfxcom og hs for supporten :)

 

1. Er det en ekstra sikkerhet å ha vanlige elko brytere men med Nexa innmat eller blir det bare unødvendig rot?

 

2. Det er vel server/hs som kan crashe. At alle nexa moduler tar kvelden samtidig er vel lite realistisk (hvis nabo'n ikke klarer å jamme frekvensen da)?

 

3. Har nexa sine magnetkontakter og bevegelsesdetektorer fortsatt mye støyproblemer? Hvilke alternativ er best og billigst? Tenker spesielt på å bruke de som alarm-enheter. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

 

4. Hvilke temp.sensorer er best/billigst/minst, bruke som termostat for å styre panelovner. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

 

5. Noen som har magnetventil for å stenge av vannet når du forlater hjemmet? Hvordan styres den?

 

6. Forslag til enkel og billig vannmåler med interface mot rfxcom?

 

7. Virtuell server. Hva går det ut på og hva er fordelen? Har en vanlig stasjonær som jeg bruker til filserver o.l. som står på 24h/døgnet.

Lenke til kommentar

Må si en stor takk til moskus for å dele erfaringene sine. Du burde fått lønn av rfxcom og hs for supporten :)

Haha! Skal si det neste gang jeg snakker med noen av dem! :p

 

1. Er det en ekstra sikkerhet å ha vanlige elko brytere men med Nexa innmat eller blir det bare unødvendig rot?

Det kan være en fordel, da er du garantert å alltid få på lyset. Men det trenger ikke være så kritisk...

 

 

2. Det er vel server/hs som kan crashe. At alle nexa moduler tar kvelden samtidig er vel lite realistisk (hvis nabo'n ikke klarer å jamme frekvensen da)?

HomeSeer kjører på en PC, ja. De har tendenser til å kunne kræsje. Og ja, det hender også.

 

Hos meg skjer det imidlertid svært sjeldent. Jeg kan faktisk ikke si at det er et problem. En gang de siste 3 årene har vi hatt seriøse problemer med strømstyringen, men da måtte jeg skru av serveren fordi kommunen skulle oppgradere strømnettet i gata...

 

 

3. Har nexa sine magnetkontakter og bevegelsesdetektorer fortsatt mye støyproblemer? Hvilke alternativ er best og billigst? Tenker spesielt på å bruke de som alarm-enheter. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

Naboen min har en Nexa ringeklokke. Den har han kodet til A1 (default). Ovnen i stua vår var på samme kodet. Du ser hva jeg vil frem til... ;)

 

Alarmenheter er derimot alltid selvlærende (utenom X10 sine MS13E bevegelsessensorer) og signalet blir sent kodet.

 

 

4. Hvilke temp.sensorer er best/billigst/minst, bruke som termostat for å styre panelovner. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

Se på Oregon Scientific sine. Praktisk med display også.

 

 

5. Noen som har magnetventil for å stenge av vannet når du forlater hjemmet? Hvordan styres den?

Det eneste som er godkjent (av forsikringsselskapene) for installasjon i Norge koster minimum 8000 kr og er ikke kompatibelt med noe annet enn seg selv... :(

 

 

6. Forslag til enkel og billig vannmåler med interface mot rfxcom?

Det finnes. Spør Bert hos RFXCOM.

 

Men har du faktisk behov for å måle vannmengde?

 

7. Virtuell server. Hva går det ut på og hva er fordelen? Har en vanlig stasjonær som jeg bruker til filserver o.l. som står på 24h/døgnet.

Kort fortalt er en virtuell maskin en maskin som kun eksisterer som programvare. Grunnen til at jeg bruker det er at HomeSeer-serveren kan flyttes fra en fysisk maskin til en annen uten at huset lar seg på virke i det hele tatt.

 

 

 

Vær imidlertid obs på at det finnes andre protokoller og programvare. Jeg liker Nexa-RFXCOM-HomeSeer comboen fordi det er en direkte billig løsning med enorme muligheter. Men det krever litt innsats.

Lenke til kommentar

Da er RXFCOM enheten bestilt, fikk mail fra RXFCOm om det vil ta ca 7 uke før jeg får den. Da er det tid å ta en tur til ClasOhlson og kjøper et par Nexa plugin for å teste med rxfcom og homeseer først.

Tanken er å få en velfungerende lysstyring system først. Før jeg utvider vil varmestyring osv.

 

Lurer på om Moskus eller noen kan forklare meg dette med USB-UIRT og Global Cache enheter.

En gang i fremtiden har jeg tenkt å implementere muligheten å styre Get-dekoder, surround-receiver og TV fra Homeseer på IPAD/android nettbrett. Er det å forstå at jeg må ha både USB-UIRT og Global Cache for å ha muligheten til å styre diverse IR mottaker fra Homeseer? Og er det noe begrensning i antall IR mottaker som kan kobles mot USB-UIRT/Global Cache enhet?

Lenke til kommentar

 

Må si en stor takk til moskus for å dele erfaringene sine. Du burde fått lønn av rfxcom og hs for supporten :)

Haha! Skal si det neste gang jeg snakker med noen av dem! :p

 

1. Er det en ekstra sikkerhet å ha vanlige elko brytere men med Nexa innmat eller blir det bare unødvendig rot?

moskus: Det kan være en fordel, da er du garantert å alltid få på lyset. Men det trenger ikke være så kritisk...

 

Det kan jo være litt mere salgsvennlig også med vanlige brytere i tillegg. Jeg vet aldri hvor lenge jeg blir boende et sted.

 

 

2. Det er vel server/hs som kan crashe. At alle nexa moduler tar kvelden samtidig er vel lite realistisk (hvis nabo'n ikke klarer å jamme frekvensen da)?

moskus: HomeSeer kjører på en PC, ja. De har tendenser til å kunne kræsje. Og ja, det hender også. Hos meg skjer det imidlertid svært sjeldent. Jeg kan faktisk ikke si at det er et problem. En gang de siste 3 årene har vi hatt seriøse problemer med strømstyringen, men da måtte jeg skru av serveren fordi kommunen skulle oppgradere strømnettet i gata...

 

Ok

 

 

3. Har nexa sine magnetkontakter og bevegelsesdetektorer fortsatt mye støyproblemer? Hvilke alternativ er best og billigst? Tenker spesielt på å bruke de som alarm-enheter. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

moskus: Naboen min har en Nexa ringeklokke. Den har han kodet til A1 (default). Ovnen i stua vår var på samme kodet. Du ser hva jeg vil frem til... ;)

Alarmenheter er derimot alltid selvlærende (utenom X10 sine MS13E bevegelsessensorer) og signalet blir sent kodet.

 

Er det x10 security sensor som er tingen å satse på? De fungerer på samme receiver hvis man kjøper de i europa? Visonic trenger annen mottaker, men kan bruke samme lan-boks?

 

 

4. Hvilke temp.sensorer er best/billigst/minst, bruke som termostat for å styre panelovner. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

moskus: Se på Oregon Scientific sine. Praktisk med display også.

 

Ok

 

 

5. Noen som har magnetventil for å stenge av vannet når du forlater hjemmet? Hvordan styres den?

moskus: Det eneste som er godkjent (av forsikringsselskapene) for installasjon i Norge koster minimum 8000 kr og er ikke kompatibelt med noe annet enn seg selv... :(

 

At den er FG godkjent betyr vel kun at du kan få rabatt. Oso og waterguard har samarbeid på pakke med vannstyring bl.a. Selve magnetventilen er fra Danfoss fant jeg ut etter litt googling og koster ca 3300,- (http://www.24vvs.no/produkter/ror-og-rordeler/reduksj-sikkerhetsv/magnetvent-ev220bd-nc-3-4-sanitaer/) pluss montering selvfølgelig. Burde være mulig å få styrt den via en nexa-enhet. Du får antagelig ikke rabatten på forsikringa men da kan du være trygg på at det ikke blir vannlekkasje når du er borte. Tror du spurte om hvilke låser som var FG-godkjent på en eller annen side. På http://fg.fnh.no/ kan du sjekke alle produkter som er godkjent.

 

 

6. Forslag til enkel og billig vannmåler med interface mot rfxcom?

moskus: Det finnes. Spør Bert hos RFXCOM. Men har du faktisk behov for å måle vannmengde?

 

Ok, ikke så stort ønske om å måle nøyaktig mengde men mer om det er forbruk når det ikke skal være det (lekkasje).

 

7. Virtuell server. Hva går det ut på og hva er fordelen? Har en vanlig stasjonær som jeg bruker til filserver o.l. som står på 24h/døgnet.

moskus: Kort fortalt er en virtuell maskin en maskin som kun eksisterer som programvare. Grunnen til at jeg bruker det er at HomeSeer-serveren kan flyttes fra en fysisk maskin til en annen uten at huset lar seg på virke i det hele tatt.

 

Ok, kommer ikke til å stresse med virtuell nå.

 

moskus: Vær imidlertid obs på at det finnes andre protokoller og programvare. Jeg liker Nexa-RFXCOM-HomeSeer comboen fordi det er en direkte billig løsning med enorme muligheter. Men det krever litt innsats.

 

 

Takk for alle innspill.

Du har vært ganske flink til å overbevise gjennom mange innlegg om denne kombinasjonen, pluss at muligheten for support er mye bedre når man velger tilsvarende løsning :)

Ble litt krøll med quote men er vel forståelig håper jeg.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Da er RXFCOM enheten bestilt, fikk mail fra RXFCOm om det vil ta ca 7 uke før jeg får den. Da er det tid å ta en tur til ClasOhlson og kjøper et par Nexa plugin for å teste med rxfcom og homeseer først.

Tanken er å få en velfungerende lysstyring system først. Før jeg utvider vil varmestyring osv.

7 uker?!??! Jøss!

 

 

 

Lurer på om Moskus eller noen kan forklare meg dette med USB-UIRT og Global Cache enheter.

En gang i fremtiden har jeg tenkt å implementere muligheten å styre Get-dekoder, surround-receiver og TV fra Homeseer på IPAD/android nettbrett. Er det å forstå at jeg må ha både USB-UIRT og Global Cache for å ha muligheten til å styre diverse IR mottaker fra Homeseer? Og er det noe begrensning i antall IR mottaker som kan kobles mot USB-UIRT/Global Cache enhet?

Du trenger ikke både USB-UIRT eller Global Cache, det holder med en av dem. Og de fungerer i utgangspunktet forholdsvis likt, jeg har brukt begge.

 

USB-UIRT legger seg inn som en IR-enhet i HomeSeer, og lar deg bruke HomeSeer sin innebygde IR-funksjonalitet. Denne fungerer helt greit til å lære og sende koder, men er kanskje litt tungvindt. USB-UIRT går over USB (som navnet tilsier) og dermed må serveren din stå i nærheten der du vil ha IR-signalene (USB-forlenging går maks 10 meter og det er tungvindt å bore hull til USB-kontakter), samt at du kun kan ha en USB-UIRT tilkoblet maskinen om gangen. Jeg brukte en USB-UIRT i flere år.

 

Men så oppgraderte jeg til Global Cache. Dette er en dyrere, men bedre løsning. Kjøper du en enhet fra iTach-serien, kommer disse med en IR-leser for å lære koder, med GC-100-serien må du kjøpe det utenom (evt. bruke en annen iTach-enhet for å lære kodene). Det finnes to plugin'er til Global Cache, en fra HomeSeer selv og en kalt UltraGCIR (laget av "UltraJones") som er den jeg foretrekker. Begge plugin'er lar deg bruke så mange Global Cache enheter som du bare vil. Jeg har en GC-100-6 og en iTach WF2IR. GC-100'en er koblet til nettverket i stua, og styrer enheter (med en BL2_Blaster) i stua og via IR-extendere (fra Clas Ohlson) både stereoanlegget på kjøkkenet og på soverommet fra hver sin utgang på GC-100. WF2IR flytter jeg litt rundt omkring, og styrer et par LED-lyspærer og laser-stjerneshow via IR.

 

Alle kan kobles opp til knapper i HStouch, og kan følgelig kontrolleres fra iPad/Android. :)

Lenke til kommentar

Da er RXFCOM enheten bestilt, fikk mail fra RXFCOm om det vil ta ca 7 uke før jeg får den. Da er det tid å ta en tur til ClasOhlson og kjøper et par Nexa plugin for å teste med rxfcom og homeseer først.

Tanken er å få en velfungerende lysstyring system først. Før jeg utvider vil varmestyring osv.

7 uker?!??! Jøss!

 

 

hehe. Det var nok sent på kveld jeg skrev det. Mente 1 uke (i hodet tenkte jeg i dager)...

Lenke til kommentar

Må si en stor takk til moskus for å dele erfaringene sine. Du burde fått lønn av rfxcom og hs for supporten :)

Haha! Skal si det neste gang jeg snakker med noen av dem! :p

 

1. Er det en ekstra sikkerhet å ha vanlige elko brytere men med Nexa innmat eller blir det bare unødvendig rot?

Det kan være en fordel, da er du garantert å alltid få på lyset. Men det trenger ikke være så kritisk...

 

 

2. Det er vel server/hs som kan crashe. At alle nexa moduler tar kvelden samtidig er vel lite realistisk (hvis nabo'n ikke klarer å jamme frekvensen da)?

HomeSeer kjører på en PC, ja. De har tendenser til å kunne kræsje. Og ja, det hender også.

 

Hos meg skjer det imidlertid svært sjeldent. Jeg kan faktisk ikke si at det er et problem. En gang de siste 3 årene har vi hatt seriøse problemer med strømstyringen, men da måtte jeg skru av serveren fordi kommunen skulle oppgradere strømnettet i gata...

 

 

3. Har nexa sine magnetkontakter og bevegelsesdetektorer fortsatt mye støyproblemer? Hvilke alternativ er best og billigst? Tenker spesielt på å bruke de som alarm-enheter. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

Naboen min har en Nexa ringeklokke. Den har han kodet til A1 (default). Ovnen i stua vår var på samme kodet. Du ser hva jeg vil frem til... ;)

 

Alarmenheter er derimot alltid selvlærende (utenom X10 sine MS13E bevegelsessensorer) og signalet blir sent kodet.

 

 

4. Hvilke temp.sensorer er best/billigst/minst, bruke som termostat for å styre panelovner. Helst bare ha en RFXmottaker som dekker alt.

Se på Oregon Scientific sine. Praktisk med display også.

 

 

5. Noen som har magnetventil for å stenge av vannet når du forlater hjemmet? Hvordan styres den?

Det eneste som er godkjent (av forsikringsselskapene) for installasjon i Norge koster minimum 8000 kr og er ikke kompatibelt med noe annet enn seg selv... :(

 

 

6. Forslag til enkel og billig vannmåler med interface mot rfxcom?

Det finnes. Spør Bert hos RFXCOM.

 

Men har du faktisk behov for å måle vannmengde?

 

7. Virtuell server. Hva går det ut på og hva er fordelen? Har en vanlig stasjonær som jeg bruker til filserver o.l. som står på 24h/døgnet.

Kort fortalt er en virtuell maskin en maskin som kun eksisterer som programvare. Grunnen til at jeg bruker det er at HomeSeer-serveren kan flyttes fra en fysisk maskin til en annen uten at huset lar seg på virke i det hele tatt.

 

 

 

Vær imidlertid obs på at det finnes andre protokoller og programvare. Jeg liker Nexa-RFXCOM-HomeSeer comboen fordi det er en direkte billig løsning med enorme muligheter. Men det krever litt innsats.

 

Mitt tidligere svar forsvant inne i quote-feltet så jeg prøver igjen (er amatør på forum tydeligvis).

 

1) Ok, så med tanke på salg av bolig og eventuell svikt så kan det være greit å ha noen vanlige elko-brytere på de viktigste lysene.

2) ok

3) Men mener å huske at du eller andre har sagt at man bør holde seg unna nexa magnet og bevegelsesdetektorer pga støyproblemer? Etter det jeg kan se så er de selvlærende så det burde ikke være problem med koding som du nevner over? Eks LMST-606 (magnetkontakt) og LMDT-609 (innendørs bevegelsessensor) er jo billige og passe størrelse.

4) ok

5) Waterguard har ferdig systemer her og de bruker Danfoss magnetventil står det. De har også Danfoss magnetventil med trådløs mottaker men den finner jeg ikke eget art.nr. på (de bruker 868MHz så da må man eventuelt ha ekstra sender til rfxcom). Hvis man ikke får tak i den så kan man kunne bruke en standard Danfoss magnetventil til 1000-2000,- og styre den via en nexa bryter (230V spole). Rørlegger må montere magnetventil og elektriker må montere ledning til magnetventil/nexa. Det er ikke forbudt å ha ekstra magnetventil på vannkrana, men det er kun Waterguard sin pakke (og kanskje noen tilsvarende) som er FG-godkjent så man kan få rabatt av forsikringsselskapet.

 

Høiax sin utgave (ikke trådløs til 2200,-): http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage_kim.tpl&category_id=328&product_id=4474&Itemid=1

 

Komplett trådløs pakke med sensorer (5800,-): http://www.ovv.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_kim.tpl&product_id=4532&category_id=328&option=com_virtuemart&Itemid=1

 

Danfoss datablad: http://waterguard.me/wp-content/uploads/2010/01/Eng032U8222ver2.pdf

 

Waterguard: http://waterguard.me/

 

6) Ikke behov for å måle selve vannmengden men mer som en lekkasjefunksjon. Men kommer an på pris om det er aktuelt.

7) Da tenker jeg ikke på virtuell maskin nå

 

Er klar over at det finnes alternativer til rfxcom, nexa o.l. men det er en kjempestor fordel å bruke noe som det finns kunnskap på og du er veldig åpen for å dele din erfaring og til å hjelpe andre så det teller også mye. I tillegg er nexa lett tilgjengelig og billig.

Lenke til kommentar

1) Ok, så med tanke på salg av bolig og eventuell svikt så kan det være greit å ha noen vanlige elko-brytere på de viktigste lysene.

2) ok

3) Men mener å huske at du eller andre har sagt at man bør holde seg unna nexa magnet og bevegelsesdetektorer pga støyproblemer? Etter det jeg kan se så er de selvlærende så det burde ikke være problem med koding som du nevner over? Eks LMST-606 (magnetkontakt) og LMDT-609 (innendørs bevegelsessensor) er jo billige og passe størrelse.

4) ok

5) Waterguard har ferdig systemer her og de bruker Danfoss magnetventil står det. De har også Danfoss magnetventil med trådløs mottaker men den finner jeg ikke eget art.nr. på (de bruker 868MHz så da må man eventuelt ha ekstra sender til rfxcom). Hvis man ikke får tak i den så kan man kunne bruke en standard Danfoss magnetventil til 1000-2000,- og styre den via en nexa bryter (230V spole). Rørlegger må montere magnetventil og elektriker må montere ledning til magnetventil/nexa. Det er ikke forbudt å ha ekstra magnetventil på vannkrana, men det er kun Waterguard sin pakke (og kanskje noen tilsvarende) som er FG-godkjent så man kan få rabatt av forsikringsselskapet.

 

Høiax sin utgave (ikke trådløs til 2200,-): http://www.ovv.no/in...d=4474&Itemid=1

 

Komplett trådløs pakke med sensorer (5800,-): http://www.ovv.no/in...uemart&Itemid=1

 

Danfoss datablad: http://waterguard.me...32U8222ver2.pdf

 

Waterguard: http://waterguard.me/

 

6) Ikke behov for å måle selve vannmengden men mer som en lekkasjefunksjon. Men kommer an på pris om det er aktuelt.

7) Da tenker jeg ikke på virtuell maskin nå

 

Er klar over at det finnes alternativer til rfxcom, nexa o.l. men det er en kjempestor fordel å bruke noe som det finns kunnskap på og du er veldig åpen for å dele din erfaring og til å hjelpe andre så det teller også mye. I tillegg er nexa lett tilgjengelig og billig.

 

1. Med tanke på salg ville jeg nok heller anbefale å ta ut hjemmeautomasjonsmoduler med mindre kjøper er interessert i å beholde dem.

3. Nexa sine bevegelsessensorer er det støy i. Men jeg har ikke problemer med magnetkontakter.

6. Store lekkasjer vil du nok kunne oppdage på den måten, ja.

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

 

1) Hvordan knytter jeg opp min Nexa trådløse bryter til Homeseer? den er en manuell en på B2

skal denne kun på RFXCOM -> output dev -> X10 Module eller også listes på Input dev? på input, kan jeg klikke Add men får melding om at det er ingenting å adde.

 

2) Så ønsker jeg å knytte denne bryteren til et event, som skrur av/på flere lys.

Men er litt usikker på hvordan jeg får denne til å toggle mellom av/på, istede for å kun Set Device : OFF.

Lenke til kommentar

Manuelle brytere skal ikke legges inn under RFXCOM. Opprett en vanlig device, Status -> Add Device (og velg f.eks. "Appliance Module" for type). I tillegg må du sette opp RFXCOM mottakeren din til å forstå ARC-signaler, (RFXCOM -> Interfaces -> 1 -> Modify -> huk av ARC).

 

For nr. 2 er det enklest å se på Events. Legg til et nytt, og sett trigger til Device Status Change, og Status til "Set on". Under "Action" velger du "Device Action" i combo-boxen, og velger alle enhetene du vil styre.

 

 

... og alt dette står i manualene. ;)

Lenke til kommentar

Manuelle brytere skal ikke legges inn under RFXCOM. Opprett en vanlig device, Status -> Add Device (og velg f.eks. "Appliance Module" for type). I tillegg må du sette opp RFXCOM mottakeren din til å forstå ARC-signaler, (RFXCOM -> Interfaces -> 1 -> Modify -> huk av ARC).

 

For nr. 2 er det enklest å se på Events. Legg til et nytt, og sett trigger til Device Status Change, og Status til "Set on". Under "Action" velger du "Device Action" i combo-boxen, og velger alle enhetene du vil styre.

 

 

... og alt dette står i manualene. ;)

 

Det var vel akuratt så langt som jeg kom alene, utenom at jeg hadde lagt bryteren i RFXCOM.

ARC er skrudd på, men jeg ser ikke noe som kan tyde på at bryteren når HS. (Event trigges ikke og bryteren endrer ikke status i HS)

 

Ved eventet. så gjorde jeg det helt likt som du nevnte nå, men betyr det at jeg må ha to events, en når bryter settes til på, og en til av, og at det ikke er innebygd en "toggle" logikk?

 

(Jeg ser på meg selv som normalt ganske flink med sånne ting, men detta her har jeg jaggu ikke fått helt teken på :p)

Endret av MRmP
Lenke til kommentar

Det var vel akuratt så langt som jeg kom alene, utenom at jeg hadde lagt bryteren i RFXCOM.

ARC er skrudd på, men jeg ser ikke noe som kan tyde på at bryteren når HS. (Event trigges ikke og bryteren endrer ikke status i HS)

 

Ved eventet. så gjorde jeg det helt likt som du nevnte nå, men betyr det at jeg må ha to events, en når bryter settes til på, og en til av, og at det ikke er innebygd en "toggle" logikk?

 

(Jeg ser på meg selv som normalt ganske flink med sånne ting, men detta her har jeg jaggu ikke fått helt teken på :p)

Det ser jo ut som du tenker riktig, men det er mye nytt teknisk på en gang å lære seg, så det er ikke bare enkelt. Jeg har oppgradert litt og litt, så det blir mer teskje... ;)

 

 

Sjekk under RFXCOM -> X10 Config (helt til høyre) at bokstav "B" er satt til "Full Control". Hvis ikke det fungerer; skru på mottak for X10 i tillegg til ARC. Jeg trodde ikke det skulle bety noe, men det skader ikke å prøve...

 

Og ellers må du ha to eventer, men du kan også bruke mitt lille script (lagre det som "CloneDevice_Quick.vb" i mappen \Scripts):

Sub Main(ByVal parms As String)
   Dim input() As String = parms.ToString.Split("|")
   Dim control As String = input(0).ToString
   Dim dev As String = input(1).ToString

   Dim controldim As Integer = hs.DeviceValue(control)
   Dim controlstat As status = hs.DeviceStatus(control)

   hs.ExecX10NoLog(dev, controlstat.ToString.Replace("_", ""), controldim)
End Sub

Private Enum status As Integer
   On_ = 2
   Off_ = 3
   Dim_ = 4
End Enum

 

 

Trigger settes til bryteren (eller kontroll-device'en) "Set to Any Status".

Action er "Run Script", og sett f.eks. ("Main","A3|B1+2+3+4") som "Optional Parameter", der i dette eksempelet er A3 kontroll-koden, B1, B2, B3 og B4 er de som skal styres. B1til B4 kan skrives som B1+2+3+4 siden de har samme bokstav, skal du bytte bokstav må du skrive slik: ("Main","A3|B1+C1+C2+D1").

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som du tenker riktig, men det er mye nytt teknisk på en gang å lære seg, så det er ikke bare enkelt. Jeg har oppgradert litt og litt, så det blir mer teskje... ;)

 

 

Sjekk under RFXCOM -> X10 Config (helt til høyre) at bokstav "B" er satt til "Full Control". Hvis ikke det fungerer; skru på mottak for X10 i tillegg til ARC. Jeg trodde ikke det skulle bety noe, men det skader ikke å prøve...

 

Og ellers må du ha to eventer, men du kan også bruke mitt lille script (lagre det som "CloneDevice_Quick.vb" i mappen \Scripts):

 

...

Sette bokstaven B til full control gjorde trikset :-)

Det scriptet ditt fungerer også fantastisk, men i begynnelsen (de 10første gangene jeg testa) hadde den en tendens til å begynne å dimme opp og ned, som disse nexa dimmerne gjør om man skrur de fort av/på.

Finnes det et triks på å løse det?

 

feks i stedet for å si av/på så sier man dim 0%, dim 100% der dette er mulig?

blir litt værre med bryterne på veggen som er koblet til nexa dimmeren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...