Gå til innhold

Pc blir for varm og skrur seg av!


mushi

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som er 1,5 år gammel. Den blir innimellom så varm at den bare dør. Den skrur seg av i løpet av ett halvt sekund. Snip, så er den død. Da venter jeg litt og skrur den på igjen, da er den helt fin. Vifta bråker/suser også veldig mye. Jeg har skrudd opp det som kan skrues opp for å blåse reint for støv, men kommer ikke ordentlig til siden det er en Dell. Den skrur seg av kanskje 2-3 ganger i uka, noen innimellom flere ganger om dagen. Skrur den av hvis jeg ikke bruker den og om natta, men ser ikke ut som det hjelper.

Er det like før den dør for godt, eller er det mulig å få skrudd den ordentlig fra hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en laptop som er 1,5 år gammel. Den blir innimellom så varm at den bare dør. Den skrur seg av i løpet av ett halvt sekund. Snip, så er den død. Da venter jeg litt og skrur den på igjen, da er den helt fin. Vifta bråker/suser også veldig mye. Jeg har skrudd opp det som kan skrues opp for å blåse reint for støv, men kommer ikke ordentlig til siden det er en Dell. Den skrur seg av kanskje 2-3 ganger i uka, noen innimellom flere ganger om dagen. Skrur den av hvis jeg ikke bruker den og om natta, men ser ikke ut som det hjelper.

Er det like før den dør for godt, eller er det mulig å få skrudd den ordentlig fra hverandre?

 

Jeg hadde ett lignende problem med en laptop, jeg skrudde prosessor hastigheten ned fra 2,6 GHZ til 800 mhz slik at maskinen ikke ble så varm, itillegg til at jeg alltid satt den på harde overflater som bok eller bord, aldri på madrass eller på fanget uten en stor bok under.

 

Du kan også ta å prøve å skaffe en liten vifte som går på f.eks batteri, og sitte den slik at den blåser luft inn i maskinen enn plass, skulle tro det kanskje kunne hjulpet.

 

Itillegg kan det være smart å laste ned ett slikt program fra f.eks download.com som viser hvilken temperatur det er inne i maskinen til ennn envher tid.

 

På den måten kan du finne ut cirka hvor varm den er når den slår seg av, og slik prøve deg frem med forkjellige metoder for å holde temperaturen under det nivået.

 

Visst du ikke kan sitte ned hastigheten på prossesoren i f.eks BIOS, så kan du prøve å laste ned ett tweeaker program fra internet, og stille ned hastigheten derfa.

 

 

Vet at en modell av Fuijutsu Siemens også hadde problemer med å gå varm, men den maskinen halverte faktisk hastigheten på prosessoren automatisk selv slik at den ikke ble for varm. Problemet var jo at maskinen jobbet litt tregere selvsagt, men tross alt betre enn at den slår seg av.

 

Visst eneste problem er at maskinen din går seg for varm og slår seg av, så kan jeg ikke fatte at det ikke finnes en løsning for det som gjør at den ikke går seg for varm. Skulle jo tro at å plassere en vifte som blåste luft inn i springlene eller noe slikt kanskje kunne hjelpe på at den ikke får seg for varm

 

XBOX 360 hadde jo også problemer med å gå seg varm, der ble det anbefalt å kjøpe en ekstra vifte og plassere bak slik at det kom kald luft inn luftehullene på den.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! Skal be min bedre halvdel titte på dette når han står opp :) Har sølt vann på den ved ett par anledninger, vil tro det har bidratt til problemet. Tastaturet tok kvelden sist, men fikk nytt av dell :)

 

Min laptop fikk en halv liter cola inn i tastaturet, den svartnet merkelig nok. Men 2 uker etterpå var den tørket opp tydeligvis, fordi da starten den igjen som om ingenting hadde hendt. Jeg spurte en data arbeider om det var veldig øydeleggende at den hadde blitt så våt, han sa at det pleier ikke å gjøre noen fatal skade, må bare la den henge til tørk en stund - så sant det ikke har kommet opp i skjermen, fordi den er mye mer sensitiv for å bli våt.

Lenke til kommentar
Vifta bråker/suser også veldig mye. Jeg har skrudd opp det som kan skrues opp for å blåse reint for støv, men kommer ikke ordentlig til siden det er en Dell.

 

Det kan være mekanisk, at viften er skadet og ikke yter godt nok. Og som sikkerhetsinnstilling så stenges maskinen av før den blir for varm. Det kan også være støv og skitt som har samlet seg. Alle laptoper er "kompankte" og vanskelig og komme til for rengjøring. Dette er ikke noe unikt for Dell. Det er vanskelig og si med sikkerhet da jeg ikke vet hva slags miljø du bruker PCen i.

 

Skrur den av hvis jeg ikke bruker den og om natta, men ser ikke ut som det hjelper.

 

Om jeg leser dette riktig å sier du at du før lot den stå på 24/7. Det er ikke direkte skadelig, men igjen uten og vite hva slags miljø maskinen har stått i så kan det og ha den stå på konstant gjøre at den har sugd inn masse støv og skitt. Som igjen kan ha skadet vifter og tett igjen kjøleribber.

 

Og som jeg leser i andre innlegg så har du faktisk sølt vann i den. Er det det eneste som har skjedd med den?

 

Alle Dell PCer har diagnose software som kan startes opp med en taste kombiasjon. Jeg ville ringt Dell support og bedt om hjelp til og analysere hardwaren og se om den gir deg noen varsler på hardware som ikke virker som det skal. Og er du heldig går det på garantien og du kan få det fikset. Det kan også være så enkelt som en BIOS update. Det er jo noe du kan sjekke med engang på dell.no. Min Dell XPS M1330 hadde mye vifte bråk som ble fikset med BIOS update.

 

NB! Cpu temp er ikke høy.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Lot den stå på døgnet rundt før ja, den står som regel på stuebordet. Har den aldri i senga etc.

Har ikke skjedd noe annet med den enn at jeg har sølt vann, kan være jeg har mista den i gulvet, men husker ikke i farta. Den ligger nesten alltid samme sted i huset. Skal ta meg en rundt på dell og laste ned :) Er vel ett år siden sist.

Lenke til kommentar
NB! Cpu temp er ikke høy.

 

AKIRA

 

Er ikke 65 grader høyt? Nå er ikke jeg ekspert på temperatur. Men min PC modell som også har hatt problemer med temperaturen og har blitt nedjustert hastighet på for å bukte med problemet kjører nå på rundt 38-45 grader. For meg virker 65 grader veldig høyt, og hadde min PC kommet opp i den temperaturen er jeg sikker på at den hadde mislikt det...

 

...men nå er jeg temmelig sikker på at det er individuelt fra PC modell til PC modell hvor mye temperatur de tåler før de får problemer.

 

Det er tross alt forskjellig innmat og løsninger fra laptop produsent og modell til en annen. Derfor vil jeg tro at en maskin kan tåle 60 grader, men enn annen igjen bør holde se unna 45 grader.

 

65 grader hører for meg høyt ut, hva isåfall er høy temperatur? Når det nærmer seg kokepunktet og innmaten begynner å renne som lava ut av vifte hullene?

 

Min PC har aldri vert over 60 grader, og det til tross for at modellen er kjent for å gå seg for varm. Når den var oppi 58 grader hadde en person latt den stå på oppå en madrass, med dyna over i ett døgn.

Jeg vil tro at 65 grader er realativt ganske høyt for noen laptopper. For min er det iallefall unormalt høyt, da den ikke går over 45 grader når den jobber som hardest.

Lenke til kommentar
Det er tross alt forskjellig innmat og løsninger fra laptop produsent og modell til en annen. Derfor vil jeg tro at en maskin kan tåle 60 grader, men enn annen igjen bør holde se unna 45 grader.

 

Du må skille på CPU temp og maskin temp. Trådstarter sier CPU temp, og 65 grader er ikke kritisk varmt. Det er ikke lavt heller, men ikke kritisk.

 

http://www.heatsink-guide.com/content.php?...t=maxtemp.shtml Det er en del eldre modeller der, men prinsippene er det samme.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Du må skille på CPU temp og maskin temp. Trådstarter sier CPU temp, og 65 grader er ikke kritisk varmt. Det er ikke lavt heller, men ikke kritisk.

 

Det er relativt lavt for en laptop. Jeg syns det høres farlig ut som et støv-problem.

 

Jeg hadde ett lignende problem med en laptop, jeg skrudde prosessor hastigheten ned fra 2,6 GHZ til 800 mhz slik at maskinen ikke ble så varm, itillegg til at jeg alltid satt den på harde overflater som bok eller bord, aldri på madrass eller på fanget uten en stor bok under.

 

Wat? Hva er vitsen med å ha høy frekvens på en cpu hvis du ikke skal benytte deg av det? Maskinen er jo designet for å tåle det, og en forskjell på 1,8 GHz merker man ganske kraftig på ytelsen.

 

Jeg vil tro at 65 grader er realativt ganske høyt for noen laptopper.

 

Nopes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en laptop som er 1,5 år gammel. Den blir innimellom så varm at den bare dør. Den skrur seg av i løpet av ett halvt sekund. Snip, så er den død. Da venter jeg litt og skrur den på igjen, da er den helt fin. Vifta bråker/suser også veldig mye. Jeg har skrudd opp det som kan skrues opp for å blåse reint for støv, men kommer ikke ordentlig til siden det er en Dell. Den skrur seg av kanskje 2-3 ganger i uka, noen innimellom flere ganger om dagen. Skrur den av hvis jeg ikke bruker den og om natta, men ser ikke ut som det hjelper.

Er det like før den dør for godt, eller er det mulig å få skrudd den ordentlig fra hverandre?

 

Du kan prøve å innstaller Notebook Hardware Control og skru ned spenninga til CPUen. Da går temperaturen ned.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har prøvd med trykkluft, men det funket ikke denne gangen. Nå er heller ikke laptopen glovarm slik den var før når den slår seg av, så jeg mistenker at det er noe elektronisk som er galt. Hvordan bytter jeg lettest hovedkort o.l., og hvor er det lettest å få det gjort?

 

Hvordan skrur jeg eventuelt ned CPU-spenninge? Har lastet ned NHC, men skjønte ikke hvor jeg kunne endre på CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...