Gå til innhold

En god/dårlig ide for vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Det er en absolutt fungerende metode, og den vil klare å fjerne ekstreme mengder varme med lite temperaturvariasjon (hvor mye avhenger av hvor dypt man går). Det er en metode jeg har tenkt på, men ettersom jeg ikke eier jord selv er ikke det noe som jeg har kommet noe lengre med.

 

Å bruke en radiator beregnet for luftkjøling er nok ikke den beste idèen der, jeg ville heller brukt et par meter med rent kobberrør.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden vi er inne på galskap, hva med å kjøre vannet igjennom gulvet i rommet? blir litt for svakt alene men med en panelovn ved siden ville man få en behagelig temperatur i gulvet.

 

Ellers vist man ikke vil grave ei grøft i hagen så kan en kald kjeller funke bra, det blir ikke mye varmt i en kjeller selv på varme sommerdager, men litt varmere enn 1m under jorda da.

 

@martin808: Ja det stemmer nok jeg har også hørt om et tilfelle der alle varmtvannsrørene måtte byttes ut etter bare 16 år. Dette var på en skole som hadde sirkulering på varmtvannet, men sløyfa var så stor at vannet var lunkent innen det kom tilbake til berederen. Lunkent vann tærer mer enn både varmt og kaldt. Dessuten har vannkvaliteten mye å si. innhold av kalk osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...